HotelsCombined.nl is een van origine Australische meta hotelprijsvergelijker. In 2 jaar tijd zijn ze enorm gegroeid naar 300 miljoen gebruikers per jaar, in 2012 was dat nog 80 miljoen. Ze zijn sinds 2011 actief in Nederland, tijd voor een expert talk met Sam Tol, Benelux Manager.

Meta sites worden steeds groter omdat de consument online door de bomen het bos niet meer ziet. Na Booking.com en hotels.com, etc. is dit de vergelijker van de vergelijkingssites die transparantie in de zoektocht naar hotels aanbiedt. The next level, maar ook zij baseren zich op een sterk affiliate programma met alle grote aanbieders. HotelsCombined is in Australië al marktleider en heeft jaarlijks meer dan 300 miljoen gebruikers. De site doorzoekt honderden partnersites en hotelketens, zoals Hotels.nl, Expedia, hotels.comEasyToBook.com, Best Western en Holiday Inn in real time. In het systeem staan 400.000 hotels in meer dan 120.000 bestemmingen. HotelsCombined is beschikbaar in 40 talen en biedt betalingsmogelijkheden in 120 valuta’s. 

Metasearch HotelsCombined, waarom naar Nederland?

‘’We zijn al sinds 2011 in Nederland en hebben in dat jaar de Nederlandse taal aan HotelsCombined toegevoegd . In 2012 hebben we een dedicated marketingteam opgezet voor de Nederlandse markt. Nu willen we met iets meer kracht de Nederlandse markt binnentreden en ons initiatief uitbrengen. We zagen veel potentie in de Nederlandse markt en genoeg ruimte om als HotelsCombined te groeien.’’

Grote ‘bugs’ moeten overwinnen in Nederland?

‘’In Nederland  ging het vrij smooth. De grootste technologische uitdagingen zijn het genereren en integreren van suppliers, veel grote suppliers zijn Nederlands; zoals booking en ebookers. Met die partijen werkten we al op internationaal niveau. Nederland heeft grote suppliers en is goed op technologisch gebied, heel advanced. De grotere uitdagingen liggen op technologisch niveau met kleinere niche suppliers zoals in Turkije of Brazilië.’’

Wat is de onderscheidende factor van andere metasearch engines die ook in Nederland actief zijn?

‘’HotelsCombined nummer 1 focus is kwaliteit: investeren in de Nederlandse website, deze up to date houden en nauwkeurigheid in werken hebben onze prioriteit. Van oudsher zijn we een technologisch bedrijf opgezet door IT’ers, we hebben een heel IT team in dienst, zij focussen zich op de technische prestatie van ons product. Deze toewijding reflecteert in de kwaliteit van de service van onze website: de geografische data die we constant meten, de diversiteit van de hotel inventory en de intuïtieve gebruikservaring. Ons business model is op prestatie gericht, alles gaat naar het product.’’

‘’Metasearch is aan het groeien. Als we kijken naar het publiek (bijvoorbeeld naar de Nederlandse markt) die meta met OTA’s verward, dan is er nog veel bewustzijn te creëren. Er is wereldwijd nog zoveel plek! We voelen ons niet bedreigd.’’

Als je terugkijkt op de lancering in Nederland in 2011 en de situatie nu, wat was een van de belangrijkste successen die jullie hebben geboekt?

‘’Ondanks dat we niet heel veel aan promotie hebben gedaan en vrij beperkt zijn geweest in marketing activiteiten sinds de lancering in 2011, zien we wel succes. Nederlanders ontdekken HotelsCombined, gebruiken de service en komen ook terug. HotelsCombined is wereldwijd gegroeid, soms hard, soms wat minder agressief, maar in Nederland is het vrij soft gegaan.’’

‘’We hebben vooral geïnvesteerd in de mobiele tak: zo hebben we een Nederlandse mobiele app en een Nederlandse mobiele website gelanceerd. Zo kunnen onze gebruikers ook onderweg onze service gebruiken. We hebben qua marketing vooral gefocust op advertising en partnerships, dat gaan we meer doen in de toekomst. ‘’

Welke ontwikkelingen in metasearch staan er volgens  jou in 2014 te wachten?

‘’Metasearch is wereldwijd omarmd, iedereen ‘meta-searcht’ en vergelijkt prijzen, vrij onbewust al een aantal jaren/jaar geleden. We verwachten dat er meer metasearch bedrijven opkomen door de toenemende populariteit . Daarnaast zien we de trend waarover iedereen het een jaar geleden al had: de shift van online naar mobiel waar alle metasearch bedrijven, ook HotelsCombined, op inspelen.’’

Wat was de grootste challenge in technologie en digital business die jullie hebben overwonnen?

‘’Het klinkt heel voor de hand liggend, maar eigenlijk gewoon het doorzeven van big data en dat vertalen naar onze service. Het was een uitdaging om überhaupt de service te runnen en ervoor te zorgen dat het werkt.’’

‘’Maar ook de verwarring bij de consument tussen meta en OTA. Er is veel geduld en inspanning voor nodig voordat het bewustzijn komt aan de marktkant. Op een gegeven moment heb je een product, maar dan merk je dat de markt er nog niet klaar voor is.’’

‘’Wereldwijd zie je nu de marketingtrend van tv campagnes waarin je laat zien wat metasearch eigenlijk is. Het laten zien wat we eigenlijk doen, op dat punt zitten we nu.’’

Ligt het in de verwachting dat HotelsCombined ooit wel eigen kamers gaat beheren of kannibaliseren jullie de eigen markt bewust niet?

‘’Bij hotelsCombined werken we al met een aantal hotelketens samen zoals Accor en Best Western. De boekers/gebruikers boeken deze kamers al direct. Er zijn plannen om dit verder uit te breiden naar de toekomst. Onze partnerschappen met hotelketens bieden wel een aantal voordelen:
– De klant kan real-time tarieven vergelijken van duizenden hotels van deze ketens
– Klanten kunnen vanuit onze website direct het hotel naar keuze boeken.’’

De internationale partnerships groeien, net als de nominaties die jullie krijgen, welke partnerships binnen de Nederlandse markt zijn belangrijk voor jullie verdere groei?

‘’Wij zijn een doortastend internationaal bedrijf en zijn beschikbaar en actief in bijna alle markten wereldwijd. Echter hebben we een bijzonder sterke aanwezigheid in het Midden-Oosten (in deze regio waren we als een van de eerste metasearch-websites aanwezig) en Zuidoost-Azië, waar we vele sterke partnerschappen hebben opgebouwd en een significante groei in gebruikers hebben ervaren.’’

‘’Onze initiatieven voor lokalisatie binnen Oost-Europa maken ons dienstaanbod uniek, vooral aangezien het feit dat wij als HotelsCombined beschikbaar zijn geworden in een aantal regionale talen, waaronder het Estisch (Estland), het Slowaaks en het Litouws.’’

‘’We focussen ons dit jaar op naamsbekendheid in Nederland en op affiliate partnerschappen die aan deze naamsbekendheid zullen bijdragen. We zijn internationaal bekend, mensen zijn tevreden over de service dus we hoeven ons niet perse te richten op alleen Nederlandse websites. We kunnen ons ook richten op websites die internationaal zijn en bekend in Nederland, zoals bij onze partnerschap met Ryanair. Ook werken we samen met bijvoorbeeld bijvoorbeeld Zoover’’.

Wat wordt qua concurrentie jullie grootste uitdaging?

‘’Metasearch groeit, we denken dat de concurrentie opkomt maar de markt groot genoeg is om meerdere metasearch sites te kunnen dragen. Onze focus blijft gewoon gericht op het verbeteren van ons product, het hooghouden van onze kwaliteit en service, net als de tevredenheid van affiliates, suppliers en gebruikers.’’

Credits headerafbeelding: EpSos.de