Vincent Thamm is een gepassioneerd intrapreneur die ervan houdt organisaties te bewegen tot innovatie en verandering. Hij is coach op het gebied van lean innovation en agile werken. Hij werkt bij Transavia als Innovation Lead & Organizational Developer en is medeoprichter van het Lean Startup Leadership Platform Nederland. Hoe kijkt hij naar airlines als innovators, welke trends op het gebied van innovatie ziet hij in de industrie en hoe kun je ontdekken welke innovatiestrategie nu echt bij jouw organisatie past? Een antwoord op deze vragen kreeg ik alvast met dit interview. Op 10 januari is Vincent keynote speaker over innovatie in de reisindustrie tijdens De Vakantiebeurs Vakdagen.
Transavia en bijvoorbeeld ook KLM komen vaak voorbij als keynotes op events over innovatie, zijn airlines meer innovatief dan andere organisaties in travel?
‘’Luchtvaartmaatschappijen worden door de snel veranderende marktomstandigheden min of meer gedwongen om te innoveren. Niet alleen is de onderlinge concurrentie op kosten groot, maar we zien ook steeds vaker dat tech-bedrijven vliegtickets gaan verkopen of het vergelijken van vluchten toegankelijk maken (zoals Google flights of Amazon Echo). Bovendien zorgen innovaties zoals de Hyperloop ervoor dat reizigers naast het vliegtuig een alternatief wordt aangeboden.
Maar behalve de noodzaak is het ook mijn overtuiging dat innovatie continue op de agenda moet staan voor het bestaansrecht op lange termijn van het bedrijf. Ieder bedrijf.’’
Hoe zou jij vanuit Transavia innovatie definiëren?
‘’Innovatie is een breed begrip. Het gaat om verkenning naar vernieuwing, verandering en het herontwerpen van dingen.
Bij Transavia innoveren we op drie niveaus:
- Innovaties die snel waarde leveren. Bijvoorbeeld het verbeteren van bestaande producten en diensten (core business), zoals het verbeteren van onze website of bestaande ancillaries.
- Innovaties waarmee we bestaande business verbreden door nieuwe producten en diensten toe te voegen. Bijvoorbeeld het toevoegen van een bagageservice.
- Innovaties die rendabele opties voor toekomstige business opleveren. Bijvoorbeeld een business model uit een andere branche testen dat voor nieuwe inkomsten stromen zorgt.’’
Welke trends zie jij op het gebied van innovatie in travel?
‘’Er zijn er een aantal. Conversational interfaces zoals chatbots en spraak gestuurde devices (bijvoorbeeld Amazon Echo of Google Home), Artificial Intelligence, samenwerkingen met startups of andere corporates, Blockchain, Virtual Reality & Augmented Reality.
Op de meeste trends hebben wij al experimenten gedaan en een eerste versie gelanceerd. Het is de kunst om van die experimenten te leren hoe bijvoorbeeld een technologie als AI in te zetten, om daar als bedrijf maximale waarde uit te halen.’’
Briljante ideeën en concept innovatie, hoe kom je erop? Jij ziet veel innovatiestrategieën, hoe kun je als organisatie nu echt achterhalen welke methode voor innovatie bij je past?
‘’Het is belangrijk om als organisatie innovatie methodes te kiezen en uit te proberen die bij jouw organisatie(cultuur) passen. Pas als je het écht hebt geprobeerd kun je concluderen of iets werkt of niet.
Bij Transavia hebben we gekozen voor een mix van werkvormen, waarbij wij voor innovatie vooral het Agile en Lean Startup gedachtengoed toepassen. Alle grote bedrijven vragen zich hetzelfde af; ‘hoe kan ik zo snel innoveren als een startup?’. De kunst is om zoveel mogelijk experimenten met een korte doorlooptijd tegen lage kosten te doen en op die manier zo snel mogelijk te leren waar de klant écht op zit te wachten. Lean Startup is een geschikte methodiek die bij ons past om die innovatie mindset en wendbaarheid te realiseren.’’
Jij werkt aan veel innovaties bij Transavia, welke innovatie is jou het meest bijgebleven en waarom?
‘’Dat is een concept waarmee we nog bezig zijn en waarbij we onderzoeken hoe we de beleving van onze aan boord service kunnen veranderen. Dit is mij het meest bijgebleven vanwege verschillende factoren:
- Inzetten innovatie ecosysteem: We hebben een gezamenlijk innovatie team opgericht met een partner, wat zorgt voor verschillende disciplines en invalshoeken.
- Een klantprobleem als uitgangspunt: We startten met een vraagstuk over blockchain technologie in ons achterhoofd en kwamen er door klantvalidatie als snel achter dat we een andere kant op moesten om een relevanter klantprobleem op te lossen.
- Snel experimenteren: We hebben verschillende experimenten gedaan om onze propositie te valideren. Er komt nogal wat bij kijken om dit meteen aan boord te testen, dus we hebben dit op een andere manier aangepakt. Eerst door het simuleren van het scenario op kantoor; daarna door een test met onze crew in onze Boeing 737 mockup in de hangaar; en tot slot met passagiers en crew tijdens een heen- & terugvlucht naar Faro op dezelfde dag. Zo hebben we in korte tijd veel iteraties tegen lage kosten kunnen doen.’’
Wat zou een corporate reisorganisatie in haar achterhoofd moeten houden in termen van organisatiecultuur, personeel & skills, tijd en geld voordat zij hun organisatie klaar kunnen maken voor innovatie in de toekomst?
‘’De organisatie moet er zelf klaar voor zijn om te durven leren en experimenteren. Daarbij hoort dus ook falen, wat goed is omdat je ervan leert. Dit vraagt dus een andere manier van denken, ondersteund vanuit het leiderschap in de organisatie.
Een van de belangrijkste succesfactoren voor innovaties is het team. Het is belangrijk dat dit een multidisciplinair team is met niet alleen verschillende vaardigheden maar ook verschillende persoonlijkheden en toegewijde tijd & focus. Je kunt innovatie niet een paar uur in de week in de agenda plannen, dit is iets waar je continue mee bezig moet zijn. Het team moet over voldoende budget & mandaat beschikken om zelf te kunnen beslissen en experimenteren. Op het moment dat een nieuwe waarde propositie is gevalideerd en je deze als product wil ontwikkelen en schalen, is het handig om voor die productontwikkelingsfase apart budget aan te vragen, bijvoorbeeld bij een Innovation of Portfolio board.’’