Na de introductie van Graph Search, kondigde Facebook gisteren aan de News Feed flink te gaan veranderen. Wat verandert er? Wat betekent dit voor bedrijven? En is dit positief of negatief voor de reis- en gastvrijheidsbranche? Ik zocht het voor je uit.

News Feed?

De News Feed is de pagina op Facebook waar je automatisch terecht komt na het inloggen. Hier zie je informatie die Facebook vrienden en bedrijven (die je een ‘like’ hebt gegeven) met je delen. Het wijzigen van deze pagina heeft dus grote invloed op de manier waarop Facebook gebruikt wordt.

Wat is er veranderd in de News Feed?

Bij het zien van onderstaande afbeelding zie je direct dat er veel veranderd is.

Newsfeed Facebook devices

De eerste belangrijke verandering is dat de News Feed veel breder is dan op dit moment, doordat het menu aan de linkerkant geslonken is tot een soort van werkbalk.

De tweede, en waarschijnlijk meest belangrijke wijziging voor bedrijven, is dat waar je op dit moment nog twee keuzes hebt om je News Feed te sorteren (topverslagen en meest recent) er in de nieuwe News Feed veel meer mogelijkheden zijn om je News Feed te sorteren. Je kunt nog steeds sorteren op topverslagen en meest recent, maar je kunt er ook voor kiezen om alleen berichten van alle vrienden of mensen en pagina’s die je volgt te zien. Of om alleen foto’s, video’s, games of muziek te zien de gepost is. Of om alleen de berichten te zien die in je groepen geplaatst zijn. En zo zijn er nog tal van mogelijkheden om je News Feed te sorteren.

De derde belangrijke wijziging is dat Facebook er met de komst van de nieuwe News Feed op alle apparaten hetzelfde uit zal zien. Of je nu op je smartphone, tablet of (ouderwetse) pc naar Facebook gaat, het ziet er allemaal (bijna exact) hetzelfde uit.

Wat betekent de nieuwe News Feed voor bedrijven?

Door het breder worden van de News Feed worden ook de berichten in de News Feed groter weergegeven. Het belang van sterke visuele content wordt dus groter. Een absolute kans voor de reis- en gastvrijheidsbranche waar beleving een grote rol speelt. Gebruik kwalitatief hoogstaande afbeeldingen in je posts en plaats ook eens video’s. De omslagfoto wordt ook belangrijker: op het moment dat iemand je pagina liked wordt dat namelijk weergegeven in de News Feed, waarbij niet alleen de afbeelding maar ook  de omslagfoto van de pagina weergegeven wordt.

profile picture newsfeed

De nieuwe News Feed, positief of negatief voor de reis- en gastvrijheidsbranche?

Het nadeel van de komst van de nieuwe News Feed is dat er eigenlijk verschillende News Feeds ontstaan waardoor de kans bestaat dat de berichten die je als bedrijf op Facebook plaatst een minder groot bereik hebben. Je berichten verschijnen bijvoorbeeld niet in de ‘all friends’ en ‘close friends’ feeds.

Aan de andere kant brengt de nieuwe News Feed voor de reis- en gastvrijheidsbranche ook een voordeel met zich mee: visuele content gaat een grotere rol spelen. En dat is in mijn ogen hét wapen om de (waarschijnlijke) terugval in bereik te compenseren: meer engagement omdat we beter op de beleving van de consument kunnen inspelen dankzij de prominentere rol voor visuele content.