Afgelopen week heeft Facebook een nieuwe update gelanceerd waardoor gebruikers meer macht krijgen over de advertenties die zij te zien krijgen. Na de advertentie updates met Instagram, de dynamic ads, staat Facebook nu weer in the headlines met deze update. Een poging van Facebook om gebruikers te laten zien dat zij meer invloed kunnen hebben in het soort advertenties die op de nieuwspagina komen. Dat kunnen gebruikers aangeven in de advertentievoorkeuren, die deze maand wereldwijd door Facebook wordt ingezet.

Advertentievoorkeuren

Als je op Facebook komt, kun je door middel van voorkeuren aangeven in welke gebieden of branches je geïnteresseerd bent. Daarmee kan Facebook natuurlijk de advertenties van bedrijven beter targeten. Het is eigenlijk een win-win-win situatie. Facebook weet weer iets meer over zijn gebruikers, de gebruikers krijgt advertenties te zien die van belang zijn en een organisatie weet dat zijn advertenties bij de juiste doelgroep komt.

facebook ad preferences

Het is echter niet zo dat als een reiziger aangeeft helemaal geen advertenties over bijvoorbeeld cruises te willen zien, dat dat ook daadwerkelijk gebeurt. Facebook heeft aangegeven dat het meer gaat om Facebook-gebruikers beter te begrijpen en te leren kennen. Het zijn nou eenmaal voorkeuren die je kunt aangeven en geen eisen.

Adblockers vs. blockers

Maar ondanks dat gebruikers vanaf deze maand voorkeuren aan kunnen geven in de advertenties, zien veel mensen geen advertenties door de adblockers. Maar daar heeft Facebook een manier tegen gevonden; het gebruik van blockers tegen adblockers.

Dat klinkt raar, dus we leggen het graag even uit. Als jij op Facebook zit, maar totaal geen advertenties wilt zien, dan maak je gebruik van adblockers. Facebook heeft een manier gevonden om de adblockers op je device te blokkeren. Natuurlijk zit hier een logische gedachte achter, voor de gebruikers is het wellicht niet fijn, maar voor het bedrijfsleven is het logisch. Maar als zoveel gebruikers adblockers aan houden, heeft de advertentievoorkeur-update dan wel zin? En wat heeft onze branche er precies aan?

Naamloos

What’s in it for travel

Deze update zorgt ervoor dat reisorganisaties hun doelgroep beter kunnen targeten. Juist in de bepaalde fasen van een reis. Als reiziger ben je wellicht langzaam op zoek naar een leuke vakantie, maar je weet nog niet precies waar en hoe je wilt gaan. Door interesses en voorkeuren aan te geven, kunnen reisorganisaties op de juiste momenten inspringen. Ergens lijkt dit wel op de eerder geschreven Google moments. Waarbij organisaties altijd klaar willen staan op de reizigers op elk moment te kunnen bedienen. De Facebook update helpt daar in zekere zin ook bij, doordat de reiziger zelf kan aangeven in welke fase hij zit en waar hij geïnteresseerd in is.