• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Fangates: het einde van Win&Like apps op Facebook.

26 augustus 2014 door Sanne van der Laan

Facebook heeft bij de release van haar Graph API version 2.1 een belangrijke mededeling gedaan over de – door marketeers – veel gebruikte Win & Like apps. Vanaf 5 november wordt het verplichten van Facebookgebruikers om een pagina te liken verboden. Win & Like apps zijn Facebook applicaties met een zogenaamde fangate of likegate. Zo’n fangate of likegate verplicht gebruikers om de betreffende pagina eerst te liken, alvorens zij mee kunnen doen met de winactie, fotoactie of game. Developers krijgen negentig dagen om hun content aan te passen aan het nieuwe beleid.

Vanaf 5 november: niet meer vragen om een pagina like

Sinds augustus 2013 was het al verboden te vragen om een pagina like in een Facebook post, maar per 5 november is het ook verboden te vragen om een pagina like in apps en social plug-ins. In Facebook’s nieuwe Platform Policy voor apps en social plug-ins staat het volgende:

“You must not incentivize people to use social plugins or to like a Page. To ensure quality connections and help businesses reach the people who matter to them, we want people to like Pages because they want to connect and hear from the business, not because of artificial incentives. We believe this update will benefit people and advertisers alike.”

“Je mag mensen niet stimuleren om een social plug-in te gebruiken of een pagina leuk te vinden. Om goede connecties te bevorderen en bedrijven te helpen om mensen te bereiken die belangrijk voor hen zijn, willen wij dat men een Facebook pagina leuk vindt omdat zij zich met de pagina willen verbinden en van hen willen horen. Niet omdat ze er iets voor krijgen. Wij denken dat dit beter is voor hen en voor de adverteerders.”

Met deze nieuwe maatregel wil Facebook meer ‘echte’ interactiviteit bewerkstelligen en omkoperij de das omdoen. Een goed initiatief, maar wel een flinke beperking in de mogelijkheden waarop marketeers pagina likes kunnen genereren. Of lijkt dat alleen maar zo?

Hoe kom ik dan aan likes?

In een post óp je pagina mag je tegenwoordig nog wel een Win & Like actie houden. Je mag niet vragen om pagina likes, maar wel om likes op de post zelf. Dat betekent meer activiteit op de pagina door reacties, discussies, vragen en dergelijke. Meer activiteit betekent een groter bereik en hierdoor uiteindelijk ook meer fans. Naast zo’n Win & Like actie in een bericht is het ook mogelijk een prijsvraag of raadsel te posten.

Denk bijvoorbeeld aan een vakantiefoto die iedere dag iets meer onthuld wordt of een ‘geheime’ vakantiebestemming die je met tips en raadsels bekend maakt. Met zulke acties is het voor gebruikers gemakkelijker om de pagina te liken en de tips in hun nieuwsoverzicht te zien, dan steeds opnieuw naar de Facebook pagina te gaan om te kijken of er updates zijn. Likes moeten dus impliciet worden vergaard.

Het nut van Facebook apps na 5 november

Facebook apps blijven nog steeds erg geschikt om de doelgroep te bereiken en engagement te creëren. Met het nieuwe verbod blijft het mogelijk om een winactie op te zetten, alleen kan niet meer gevraagd worden om een like. Er kan uiteraard wel om een andere gunst gevraagd worden, zoals een e-mailadres of een antwoord op een voor jou belangrijke vraag. Let erop dat de e-mailadressen die je verkrijgt uit een winactie niet gebruikt mogen worden voor commerciële doeleinden, tenzij de gebruiker daarvoor toestemming geeft (Hou mij op de hoogte van… via de nieuwsbrief). Hoewel het vanaf 5 november niet meer mogelijk is om via fan gates aan fans te komen, blijven er vooralsnog genoeg andere mogelijkheden voor marketeers en developers!

Heb jij al een slim idee bedacht om meer pagina vind ik leuks te genereren zonder erom te vragen? Deel dan hier je ideeën met ons!

Gerelateerde Berichten

  • Booking app HotelTonight maakt mobiel inchecken mogelijk

    HotelTonight, een same day booking app voor hotels, maakt het voor consumenten mogelijk om mobiel in te checken…

  • Vechtdal lanceert online campagne om naamsbekendheid te vergroten

    Het Vechtdal positioneert zich als kinderparadijs en geeft een vakantie weg voor 12 personen via…

  • De ultieme social media strategie in travel

    Australië was in 2012 volgens Tourism Australia de meest besproken globale bestemming op Facebook, Google+…

  • Booking app HotelTonight maakt mobiel inchecken mogelijk

    HotelTonight, een same day booking app voor hotels, maakt het voor consumenten mogelijk om mobiel in te checken…

  • Vechtdal lanceert online campagne om naamsbekendheid te vergroten

    Het Vechtdal positioneert zich als kinderparadijs en geeft een vakantie weg voor 12 personen via…

  • De ultieme social media strategie in travel

    Australië was in 2012 volgens Tourism Australia de meest besproken globale bestemming op Facebook, Google+…

Categorie: E-commerce, Mobiel, Online PR en branding, Social media Tags: apps, Facebook, fangate, likes

Over Sanne van der Laan

Sanne van der Laan is in augustus 2014 afgestudeerd aan de NHTV te Breda, in de richting functiegericht toerisme en recreatie. Sindsdien is zij werkzaam als zelfstandig ondernemer en heeft zij haar eigen social mediabureau: Socialicious. Sanne heeft in het verleden veel werkervaring opgedaan in de online en social mediamarketing bij bedrijven als Nova Vakantiereizen, Klik&Steen en Shinemark. Haar passie voor social media en online marketing deelt ze in haar gastcolleges, presentaties en cursussen. Bij TravelNext kan ze haar passie voor reizen én haar passie voor alles online combineren en delen met andere professionals.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Facebook Airbnb reizen TripAdvisor hotels travel TUI Booking.com mobiel onderzoek destinatiemarketing Social Media Expedia Google instagram KLM technologie reviews Vakantiebeurs NHTV

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring