• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Finnair legt een sociale link tussen inchecken en Facebook

15 maart 2013 door Annelies Hulshof

De Finse luchtvaartmaatschappij Finnair introduceert een nieuwe sociale incheck service, aan de hand waarvan passagiers hun Facebook profiel kunnen linken aan hun check-in. Daarmee kunnen passagiers van een vliegtuig profielen bekijken van hun medepassagiers en hun vrienden laten weten dat hun reis begint.

Kopie van Meet&Seat?

Door het sociale profiel aan de check-in te linken wordt het mogelijk voor andere passagiers om de Facebook profielen van hun medepassagiers te zien, door deze gegevens te koppelen aan de seatmap kunnen zij ook zien waar zij in het vliegtuig zitten. Dit doet ons natuurlijk denken aan het alom bekende Meet&Seat van KLM. Alleen lijk je, als passagier op deze vluchten, enkel te kunnen zien wie de medepassagiers zijn, en niet naast welke interessante persoon je een plaatsje kunt reserveren.

De dienst laat alleen het openbare Facebook profiel van de klant zien en is slechts zichtbaar voor passagiers van dezelfde vlucht. Het gebruik van de sociale incheck service is vrijwillig en klanten kunnen er ook voor kiezen om incognito te reizen, net als eerder. Ook is het mogelijk om op elk moment de sociale incheck te beëindigen, zodat een passagier alsnog kan voorkomen dat andere passagiers het Facebook profiel kunnen zien in relatie met de plattegrond van het vliegtuig.

Vrienden laten weten dat de reis begint

Echter wordt er wel nog een ander aspect benut van de koppeling met Facebook. Nadat de betreffende passagier volledig is ingecheckt, kan hij of zij aan zijn of haar Facebookvrienden laten weten waar de reis naartoe gaat en hoe laat de geschatte aankomsttijd is.

“Veel mensen vinden het leuk om hun vrienden op Facebook te vertellen waarheen zij reizen. We wilden dit iets makkelijker maken en ook een extra waarde toevoegen aan het incheckproces voor degenen die willen zien wie waarheen gaat en wie open staat voor ontmoetingen met nieuwe mensen,” aldus Aku Varamäki, Social media manager van Finnair.

“We wilden het reizen door de lucht socialer maken en nieuwe manieren vinden om social media te benutten tijdens het reizen, en wel op een manier die onze klanten genoegen zal doen,” vult Jarkko Konttinen, Vice President Marketing van Finnair, aan. “Wij zijn er trots op om front-runners te zijn in het gebruiken van de sociale media en het reizen door de licht socialer te maken.”

Koppeling met meerder sociale netwerken

In de eerste fase is het alleen mogelijk om met Facebook te werken, bedoeling is dat in latere instanties ook andere sociale netwerken worden toegevoegd. De dienst is ontwikkeld in samenwerking met de Amadeus IT Group.

Afbeelding (cc): David Benito

Gerelateerde Berichten

  • kracht van de sociale media
    Destinaties en de kracht van sociale media [infographic]

    Reizen en sociale media zijn een killer combinatie. Dat reizigers gebruik maken van sociale media…

  • Social Media en Affiliate Marketing

    Vraag is niet of maar hoe we social media inzetten Alexander Willemsen beloofde ons meerwaarde…

  • Social Media potentieel nog onvolledig benut

    Er is geen enkele branche zo geschikt voor de inzet van het sociale web als…

Categorie: Social media Tags: automatische statusupdates, Facebook, Finnair, KLM, meet&seat

Over Annelies Hulshof

Annelies heeft aan de wieg gestaan van TravelNext, en was de eerste communitymanager van dit kennisplatform. Na haar studie Communicatie met specialisatie 'nieuwe media' kwam in TravelNext haar passie voor online marketing en reizen samen! Annelies is zelf ook fervent reiziger en schrijft nu vanuit het Belgische Gent.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

travel hotels reizen NHTV destinatiemarketing reviews onderzoek TripAdvisor Expedia Social Media Facebook TUI Google technologie KLM mobiel Booking.com Airbnb instagram Vakantiebeurs

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring