De Finse luchtvaartmaatschappij Finnair introduceert een nieuwe sociale incheck service, aan de hand waarvan passagiers hun Facebook profiel kunnen linken aan hun check-in. Daarmee kunnen passagiers van een vliegtuig profielen bekijken van hun medepassagiers en hun vrienden laten weten dat hun reis begint.
Kopie van Meet&Seat?
Door het sociale profiel aan de check-in te linken wordt het mogelijk voor andere passagiers om de Facebook profielen van hun medepassagiers te zien, door deze gegevens te koppelen aan de seatmap kunnen zij ook zien waar zij in het vliegtuig zitten. Dit doet ons natuurlijk denken aan het alom bekende Meet&Seat van KLM. Alleen lijk je, als passagier op deze vluchten, enkel te kunnen zien wie de medepassagiers zijn, en niet naast welke interessante persoon je een plaatsje kunt reserveren.
De dienst laat alleen het openbare Facebook profiel van de klant zien en is slechts zichtbaar voor passagiers van dezelfde vlucht. Het gebruik van de sociale incheck service is vrijwillig en klanten kunnen er ook voor kiezen om incognito te reizen, net als eerder. Ook is het mogelijk om op elk moment de sociale incheck te beëindigen, zodat een passagier alsnog kan voorkomen dat andere passagiers het Facebook profiel kunnen zien in relatie met de plattegrond van het vliegtuig.
Vrienden laten weten dat de reis begint
Echter wordt er wel nog een ander aspect benut van de koppeling met Facebook. Nadat de betreffende passagier volledig is ingecheckt, kan hij of zij aan zijn of haar Facebookvrienden laten weten waar de reis naartoe gaat en hoe laat de geschatte aankomsttijd is.
“Veel mensen vinden het leuk om hun vrienden op Facebook te vertellen waarheen zij reizen. We wilden dit iets makkelijker maken en ook een extra waarde toevoegen aan het incheckproces voor degenen die willen zien wie waarheen gaat en wie open staat voor ontmoetingen met nieuwe mensen,” aldus Aku Varamäki, Social media manager van Finnair.
“We wilden het reizen door de lucht socialer maken en nieuwe manieren vinden om social media te benutten tijdens het reizen, en wel op een manier die onze klanten genoegen zal doen,” vult Jarkko Konttinen, Vice President Marketing van Finnair, aan. “Wij zijn er trots op om front-runners te zijn in het gebruiken van de sociale media en het reizen door de licht socialer te maken.”
Koppeling met meerder sociale netwerken
In de eerste fase is het alleen mogelijk om met Facebook te werken, bedoeling is dat in latere instanties ook andere sociale netwerken worden toegevoegd. De dienst is ontwikkeld in samenwerking met de Amadeus IT Group.
Afbeelding (cc): David Benito