Op 26 mei is het Reiswerk Studentencongres Bulgarije van start gegaan. Met een crew van 24 leden bestaande uit o.a. coaches en juryleden uit het werkveld en van hogescholen TIO, InHolland, NHTV, Saxion en Stenden een interessante mingle die representatief is voor de reisbranche. Het doel: het Reistalent van 2014 ontdekken. Qua sprekers een prachtige line-up met Frank Oostdam (ANVR), Marco van Leeuwen (NHTV), Peter Boneschansker (Pyton) en Atilay Uslu (Corendon). Wat zijn de trends volgens deze experts op #RSC14. We richten ons op generatie Y en Z.

Heliview ‘nieuwe’ DNA

Volgens Frank Oostdam, voorzitter van Reiswerk en directeur van ANVR, ligt de focus voor de reisbranche op interactie. Met een prachtige helikopterview vanuit zijn kennis en expertise speelde hij in op de toekomst van reizen en de branche. Zijn constateringen werden eye-openers want:  reizen is geen core product, maar een samenstelling van diensten.

Dat maakt de reisbranche vanaf begin af aan afhankelijk, maar bovenal flexibel en ontvankelijk voor nieuwe dingen: innovatie. Want, stelt Frank, als je zelf niet wilt veranderen, dan wordt je wel gedwongen. De kans om ergens in te verdwalen is groot, maar als je je business model baseert op het feit dat je als leverancier je klant moet begrijpen is de future ‘just ahead’. Dat vraagt om een nieuwe instelling als reisbedrijf met inzet van mobiliteit, interactie en focus op een niche.

Het gen van een Y-er en een Z-er

Als we ons specifiek richten op generation Y en Z, wat beweegt hen dan? En hoe reageert de reisbranche hierop? Een mooie referentie naar het congres van vorig jaar, want: het verhaal van Marco van Leeuwen hierover is ‘powered by’ Amanda en Kim die vorig jaar als twee excellente studenten tijdens het Reiswerk Congres aanwezig waren. De twee dames hebben voor Thomas Cook onderzoek gedaan naar het gedrag van generation Y en Z. Hoe bewegen de generaties zich door de customer journey en hoe besluiten zij te boeken?

preso foto Bron: Barclays, Talking About My Generation

De 7 ontwikkelingen

Generation Y en Z verschillen in perceptie wat betreft vakantie. Volgens NBTC NIPO denken generatie X-ers (tot 1985) vooral aan vakantie als ultieme beloning, Y-ers (na 1985) denken bij vakantie aan de ultieme kans voor zelfontplooiing.

nbtcnipo

Wat dat voor de ‘nieuwe’ reisbranche betekent? Een aantal belangrijke ontwikkelingen:

  1. Social traveling is het nieuwe reizen
  2. Niet op reis om uit te rusten maar om iets unieks te beleven
  3. Verzamelen van persoonlijke verhalen
  4. Beleving en inspiratie
  5. In plaats van ‘er even helemaal uit zijn’, ‘er even helemaal tussenin zitten’
  6. Ontmoetingen om het netwerk te vergroten
  7. Combi van vakantie en werk

Een aantal van die ontwikkelingen zijn concreet te vertalen naar acties, maar ook direct meetbaar in cijfers.

Social Traveling en het E-Word Of Mouth

Hoewel Social traveling gezien wordt als het nieuwe reizen, vallen in werkelijkheid de cijfers mee. NBTC Nipo onderzocht social traveling en presenteerde de resultaten op de Vakdag van de Vakantiebeurs.

Van de ondervraagden heeft 10% weleens een vakantieverblijf via Airbnb of Wimdu geboekt, echte woning ruil heeft slechts 1% weleens gedaan. Het fenomeen couch surfing (logeren op de bank bij de locals) scoort met 0,2 % nog lager. Check-ins via sociale media op vakantie komen iets vaker voor: 9% geeft aan dit weleens gedaan te hebben via o.a. Foursquare, Yelp etc.

Wat misschien het belangrijkste is aan social traveling op dit moment is dat iedereen kan mee-beoordelen. Social traveling in de zin van persoonlijke tips en adviezen die binnen diverse netwerken en beoordelingssites gedeeld worden: het e-word of mouth. 38% van de ondervraagden gebruikt beoordelingswebsites. 5% laat de keuze daar echt van af hangen en 87% neemt de beoordelingen mee in de overweging.

Edutravel met Coolworks

Zoals af te lezen in de tabel in dit artikel zijn Y-ers constant op zoek naar de juiste balans tussen werk en privé en storten zij zich voornamelijk in het zoeken naar de juiste balans tussen werk en reizen. Steeds meer jobs zijn ‘digital nomad proof’ doordat internet het mogelijk maakt om op elke locatie en via diverse media in te haken op informatie met allerlei contacten.

Ygenwijs beschrijft een toolbox om als digital nomad door het leven te kunnen gaan. Een zeer interessante doelgroep voor de travelindustrie met diverse platformen/media vormen in gebruik;

  1. MiFi: mobiele Wi-Fi routers
  2. Skype en hangouts: 1 op 1 bellen met Skype, bellen met meerderen in een Google hangout
  3. Google drive en copy: documenten voor meerdere mensen toegankelijk
  4. WordPress: Blogs met advertentieruimte
  5. IFTTT: ifthisthenthat om al je sociale kanalen in 1 dashboard te beheren

Niet gek dus dat Edutravel en Learning Vacations een nieuwe vakantiedimensie worden, want Y-ers zijn eager to learn & they love to relax. Coolworks is volgens Marco een mooi voorbeeld van een platform dat werk met travel verbindt, door te gaan werken waar anderen vakantie houden. Zij zoeken naar een invulling van het leven die hen, tegen alle verwachtingen in, minder onder druk zet en gelukkiger maakt. Dat maakt het niet lui en besluiteloos, maar vrijer, energieker en gelukkiger. Transforcation, Voluntourism en Braincation.

Volgens Atilay Uslu van Corendon moeten producten sexy gemaakt worden. De klant wil verandering en daar moet de productinkoop op aansluiten. Te lang is de reisbranche bezig geweest met de grote massa: bepalen wat de klant wil in plaats van andersom. Daarom Yield Revenue Management: het juiste product met de juiste prijs, op het juiste moment aan de juiste klant aanbieden.

Van off naar on the record met Snapchat?

Shocking not shocking? Mobile is het enige kanaal wat nog groeit. Communicatiestromen verleggen de focus op beeld en daarmee lijkt beeldcommunicatie de grootste stroom te gaan worden met de komst van platforms als Snapchat (in Amerika groter dan Facebook). Dagelijks worden op Snapchat meer dan 400 miljoen snaps gedeeld, in tegenstelling tot 350 miljoen foto’s per dag op Facebook. Het enige gevaar is wellicht het feit dat Snapchat een gesloten platform is. En dus ligt de uitdaging in het bereiken van de generaties binnen gesloten media zoals Snapchat.

snapchat

Reward on Ideas met Instagram

Je kunt Y en Z-ers als fans laten participeren door Instagram in te zetten als marketingplatform. Visitsavannah, WelcometoYorkshire en vele andere destinaties maken hier al gebruik van: niet om te pushen, maar om te communiceren met de doelgroep. Het effect van beeld op de doelgroep is ook meetbaar te maken. In Statigram kun je de statistics beheren en de groei inzichtelijk maken.  Beeld zeggen meer dan 1000 woorden, maar wat is de engagement? Comments en likes evenals de groei kunnen in het Statigram gemeten worden.

TISsers en neuromarketeers als future talents

Travel Intelligence specialisten en neuromarketeers hebben de toekomst. Dit onderschrijft ook Peter Boneschansker. Of mensen nu jong of oud zijn, online of offline, de focus blijft op de consument in de veranderende technologische omgeving. Marco voegt daaraan toe dat de koopknop prikkelen en het onbewuste bewust maken iets is wat Generation Z op het lijf geschreven is. Waarom? Omdat ze Technoholics zijn.

Een aantal voorwaarden waaraan werknemers in de toekomstige reisbranche aan moeten voldoen en hoe die functies eruit zullen zien is hier terug te lezen.
De volledige presentatie van Marco van Leeuwen staat op Slideshare en is hier terug te vinden.

Afbeeldingen zijn afkomstig uit deze presentatie.

Credits header afbeelding: TF28 (CC)

 

De winnaar van het Reiswerk Studenten Congres zal zich pitchen aan een delegatie tijdens de volgende TravelNext business borrel.