Travel in 2024 draait allemaal om de e-reisagentapparaten en nieuwe reisjuwelen. Want snel zal niet alleen de wijze waarop we op vakantie gaan, maar ook waar we op vakantie gaan drastisch veranderen. Dit allemaal volgens het rapport The Future of Travel 2024 deel 3, uitgebracht door Skyscanner. We selecteerden de belangrijkste trends.

We reizen als TOM: Traveler Of the Millenium

Personal social media accounts

Jouw social media accounts worden bij het reizen in 2024 van steeds grotere waarde. Als gast krijg je een programma aangeboden met excursies, restaurants en theatervoorstellingen; precies afgestemd op jouw individuele behoefte voorkeuren. Dat betekent een intuïtieve en geïntegreerde technologie die tot je beschikking komt zodra je je nieuwe hotelkamer binnenstapt.

De eerste voorbeelden zijn al te zien op het Schiereiland van Hongkong; tablets worden gebruikt om licht, de gordijnen, temperatuur en televisie te bedienen. Overigens doet CitizenM dit al langer met een remote controller. Ook de Conrad Concierge app van het Hilton maakt gebruik van gepersonaliseerde technologie, waar je bijvoorbeeld zelf je shampoo en douchegel kunt kiezen, of je ontbijt kunt kiezen via je smartphone.

Biologische klokken

Futuroloog Ian Pearson voorspelt dat de hotelkamer in de nabije toekomst deze technologie naar een nieuw niveau brengt. Zo beschikken hotelkamers dan over kussens met ingebouwde elektronica, die een hoofd- en nekmassage kunnen geven ter bevordering van de nachtrust. Of over persoonlijke wekdiensten en holografische systemen met 3D-projecties van personal trainers, filmsterren of zelfs vrienden en familie. Pearson verwacht zelfs dat hotels in de toekomst nachtkleding bieden met sensoren die de bloedsuikerspiegel controleren en een daarop aangepast dieetadvies geven.

hotel serranoDie ontwikkelingen voor de gezondheid en het welzijn van gasten zijn al te zien in de Stay Well-kamer van het MGM Grand in Las Vegas. Deze kamer heeft verlichting die de biologische klok van gasten met een jetlag verzet, douchewater met vitamine C, gezuiverde lucht en optionele aromatherapieën.

De grote, flinterdunne tv-schermen en digitale muren met Organic Light Emitting Diode (OLED) van onder andere News Digital Systems (NDS) zorgen volgens het tijdschrift New Scientist voor de opkomst  van de zingende en dansende, interactieve hotelkamermuur.

Travel to space als uiteindelijke grens

In 2024 is de ruimte de uiteindelijke grens voor TOM. Een reis om de aarde is dan betaalbaarder voor de ultra-luxe markt. Onderwater-resorts – nu al realiteit – op een handvol bestemmingen wereldwijd worden mainstream-bestemmingen die hoog op  de reisagenda staan.

Futuroloog Daniel Burrus zegt hierover:

“Als we verder kijken dan de komende tien jaar zien we dat het mogelijk wordt om betaalbaardere reizen naar de ruimte te boeken. Daarbij blijven we lang genoeg in de ruimte om te proeven en te genieten van een spannende, buitenaardse omgeving.”

Vanaf 2016 neemt World View Enterprises reizigers mee naar een hoogte van dertig kilometer in een drukcabine hangend aan een heliumballon van 400.000 kubieke meter.

SpaceX kondigde in 2011 een doorbraak aan in herbruikbare rakettechnologie. Het bedrijf heeft dit verder ontwikkeld met de lancering van zijn nieuwste ruimteschip in mei 2014 in aanloop naar hun grootste ambitie: het vestigen van een kolonie op Mars.

Het Europese ruimteagentschap en architectenbureau Foster + Partners hebben ook plannen voor een kolonie, maar dan op de maan. Volgens onderzoekers wordt er een opblaasbare structuur vanaf de aarde vervoerd, bedekt met een 3D-geprinte schelp.

Maar nog mooier is het gebruik van ruimtevaarttechnologie voor de commerciële luchtvaart volgens Skyscanner. Het ruimteschip Virgin Galactic vliegt in 2,5 uur om de aarde. ”Als dezelfde technologie veilig is toe te passen in de commerciële luchtvaart vliegt een normale reiziger straks in 2,5 uur van Londen naar Sydney. Dit maakt het reizen voor iedereen nog makkelijker en sneller door het doorbreken van tijdbarrières.”

hotel ruimte

Hidden treasures en het belang van nieuwe bestemmingen

In 2024 vervullen reizigers hun wens om een bestemming te ontdekken door de ogen van de lokale bevolking met ‘peer-to-peer-reizen’ en ‘een thuis ver weg van huis’. Huizenruil, ontwikkeld door merken zoals Airbnb, kwamen op in het kielzog van de wereldwijde financiële crash in 2008. Toen vroegen krap bij kas zittende consumenten om authentieke lokale ervaringen in plaats van de luxe van voor de crisis.

Net als veel reizigers nu vertelt TOM graag over zijn unieke reiservaringen, waarmee hij zijn familie en vrienden jaloers maakt. De voorspelling is dat hij dit kan doen op twee manieren.

  1. Een reis naar een van de verboden gebieden: landen en regio’s die voorheen ontoegankelijk waren wegens conflicten of politieke problemen.
  1. Een reis naar een steeds kleiner wordend leefgebied: op zoek naar bestemmingen die bekend staan vanwege het met uitsterven bedreigde diersoorten die er leven.

Vanwege de zeldzaamheid en de noodzaak om de internationale gemeenschap te wijzen op het naderende einde van deze plekken, overwegen milieuorganisaties nu de radicale stap om eerder niet toegankelijke gebieden open te stellen voor rijke, invloedrijke toeristen die hun geld, status en communicatiekanalen kunnen gebruiken om de wereld te waarschuwen. Dat zal een nieuwe dimensie zijn van social traveling. De echte reisjuwelen. Mensen maken dan gebruik van hun e-reisagentapparaten om verborgen juwelen te zoeken die nog onbekend zijn voor de massamarkt.”

hotel e-reisjuwelen

Gerelateerd artikel: The Future of Travel 2024 deel 2 technologie