Amadeus is wereldleider (actief in 195 landen) op het gebied van geavanceerde technologie in de wereldwijde reis-industrie. Het succesvolle online bedrijf, dat ooit begon als distributiesysteem voor luchtvaartmaatschappijen om stoelen wereldwijd en snel te kunnen verkopen, functioneert nu als transactie processor tussen aanbieders (luchtvaartmaatschappijen, hotels, spoor- en veerdiensten), verkopers (reisbureaus en OTA’s) en afnemers (travel management bedrijven). Maar als je groot geworden bent moet je ook groter gaan denken. Dus heeft Amadeus met het oog op de toekomst van het reizen een ultieme online branding campagne uitgezet: ’the future of travel’.

Personalisering, connectiviteit en duurzaamheid

Als uitgangspunt heeft Amadeus drie trends geformuleerd die de toekomst van reizen en de onderliggende technologie aanzienlijk zullen beïnvloeden; personalisering, duurzaamheid en connectiviteit. Waarin deze pijlers van Amadeus zijn terug te vinden? Overal! In een nieuw logo, een YouTube video, een visueel aantrekkelijk corporate blog en een consumentenportal.

Over de reden van de nieuwe positionering zegt Luis Marot, President & CEO Amadeus IT Group, het volgende:

‘Our Company is a lot bigger now, but we’re still focused on the future and on playing a leading role in driving our industry forward.’

‘We would like to facilitate conversations in the industry about how we can make this happen by connecting industry players in the value chain, leveraging big data and providing a positive contribution to society’.

Transparantie in visie

Dat achter elk logo een verhaal schuilt heeft Amadeus goed begrepen. Met een kleine infographic op de website worden de ontwikkelingen van het logo en de bijbehorende veranderende posities (van toen tot nu) meer dan duidelijk. Een eenvoudige manier om het verhaal van de campagne kracht bij te zetten en de nieuwe visie aan zowel partner als consument te verantwoorden. Het moge duidelijk zijn, 2014 is een nieuw hoofdstuk in de succesvolle carrière van Amadeus. 

Amadeus Future of travel travelnext

De consumentenportal als paradepaardje

Naast het logo is ook het consumentenkanaal onder handen genomen en draagt het concept ’the future of travel’ in alle opzichten uit. Connectiviteit, personalisering en duurzaamheid zijn verwerkt in de Find, Keep en Share opties. Op dit speciale consumentenkanaal dat tevens fungeert als community, kunnen reizigers (travellers) hun hartje ophalen. Vluchten kunnen bijvoorbeeld direct geboekt worden maar door de speciale extra opties maakt Amadeus het online traject voorafgaand aan het reizen nog iets meer future ready. Waarom?

1.  De travellers kunnen zoeken in de database naar reizen die andere travellers ook hebben gedaan (Find)

2. Toekomstige reisideeën en bijbehorende vluchten kunnen bewaard worden zodat je o.a. een bucketlist kunt maken (Keep)

3. De uiteindelijke reis kan gedeeld worden met vrienden en andere travellers, met gebruik van plaatjes uit de Amadeus beeldbank en een persoonlijke tekst (Share).

Na het boeken kan via de Trip-Tools tab (zie filmpje) o.a. de plattegrond van de luchthaven worden gedownload, valuta worden omgerekend en het actuele weer op locatie gecheckt worden. De slogan van deze consumentenportal luidt dan ook geheel in stijl van de campagne: Travel Planning, Simply done.

Met het vernieuwde kanaal zal Amadeus zich waarschijnlijk snel onmisbaar maken bij de consument, maar natuurlijk put Amadeus ook waardevolle inzichten uit deze data. Is er een betere manier om in een tijdperk van digital, shareable & consumable content je merk te herpositioneren met een fancy reisportal?

Nog meer merkbeleving met the future of travel video

Om de drie eerdergenoemde future trends nog inzichtelijker te maken heeft Amadeus een video gemaakt waarin het merk zichzelf neerzet als expert in technologische en sociale ontwikkelingen rondom travel. Zo worden in de video o.a. de mogelijkheden van seat booking getoond waarbij je via sociale media kunt kiezen naast wie je wilt zitten. Daarnaast worden de kansen van apps en tools onderstreept waarmee je op het vliegveld persoonlijke aanbiedingen ontvangt via je smartphone of waarmee je direct geld kunt doneren aan bijvoorbeeld milieugebieden en arme kinderen op de plek van jouw reisbestemming.

Met een perfecte combinatie van een vernieuwd logo, nieuwe website, een nieuwe blog en een nieuwe video laat Amadeus zien dat het merk klaar is voor de toekomst. Multiple online branding. Als dat nog geen future for travel is?

Bekijk hier de video:

Bron: Amadeus