Je beste klanten zijn je ambassadeurs, zij vertellen de hele wereld hoe goed jij bent en hoe graag ze gebruik maken van jouw diensten en services. Garuda Indonesia doet dat op een mooie manier, ze geven in de campagne ‘Ik vlieg met..’ letterlijk hun frequent flyers hun minutes of fame om aan de rest van Nederland te vertellen waarom Indonesië hun harten heeft gestolen en Garuda Indonesia the best way to go is. Ze gebruiken hiervoor hun echte frequent flyers in plaats van BN’ers, omdat zij van echte waarde zijn voor de luchtvaartmaatschappij. FUSE Communication & PR heeft de campagne samen met Garuda Indonesia bedacht en geeft toelichting.

Zijn de video’s onderdeel van een grotere campagne of is dit een campagne op zich zelf?

“De filmpjes zijn een onderdeel van de campagne ” ik vlieg met”. Naast de filmpjes zijn er vier campagne foto’s van de verschillende Frequent Flyers. Deze foto’s verwijzen wel weer naar de filmpjes. De beelden hebben afgelopen week landelijk gehangen in outdoor reclames en staan vanaf deze week in verschillende magazines waaronder Reiz&n, FD persoonlijk, Libelle, Happinez, JAN en Plus magazine. Daarnaast staat er een advertentie op Wetransfer en vind je ook online advertenties.”

Hoe is de campagne tot stand gekomen?

“FUSE Communication in Amsterdam is het Communicatie- en mediabureau van Garuda Indonesia Nederland. Wij hebben dus in samenwerking en in opdracht van Garuda Indonesia deze campagne bedacht en samengesteld.”

Wat is het doel van de campagne? Hoe zijn jullie op het idee gekomen van deze vorm van de campagne?

“Het doel van de campagne is om het merk Garuda Indonesia dichter bij haar doelgroep te brengen en een grotere brand awareness te creëren. Aangezien mond-tot-mond reclame de belangrijkste bron van informatie vormt voor consumenten zijn merk ambassadeurs van een enorme waarde. Wij vonden het dan ook belangrijk om dit idee te vertalen naar de campagne en hebben er daarom voor gekozen om onze eigen ambassadeurs het woord te geven.

Wij zijn van mening dat mensen zich beter kunnen vereenzelvigen met “echte mensen”. Daarom hebben wij gekozen om in plaats van een BN’er onze echte Frequent Flyers aan het woord te laten en hen te laten vertellen waarom zij kiezen voor Garuda Indonesia. Wij doen dit onder andere in de vorm van Youtube filmpjes, aangezien de consument veel van zijn of haar tijd op het internet te vinden is en veelvuldig gebruik maakt van dit sociale medium. Hiernaast vormen de filmpjes ook een bron van informatie over de bestemming en vervullen ze op een aangename wijze ook een extra promotionele functie voor het land Indonesië.”

Op wie richt de campagne zich?

“Wij hebben ons bewust gericht op 4 verschillende doelgroepen en die vertaalt naar de verschillende ‘personages’. Zij reizen allen met een andere reden met Garuda Indonesia en deze is gekoppeld aan een doelgroep.

Zo wordt de zakelijke reiziger aangesproken door Erik Meijer (Commercieel directeur bij Indosat), worden gezinnen en vakantiegangers aangesproken door het jonge gezin van Nana, Jeff en Dash en richten we ons met Batul Loomans op jonge professionals. De 40+ groep willen we aanspreken met Renske Hofman die zich met haar stichting Ubuntu inzet voor de straatkinderen in Indonesië.

Aangezien vrouwen vaak de reis bepalen richten we ons in eerste instantie op een vrouwelijke publiek. Met de verschillende hoofdpersonen willen we zowel de Economy Class als Executive Class reizigers aanspreken.”

Meten jullie de ROI op de campagne en hoe doen jullie dat dan?

“Wij meten het bereik en effect van onze campagne door middel van een onderzoek waarbij we kijken naar de brand awareness en de Net Promotor Score. Hiervoor werken we onder andere samen met het bureau Motivaction.”

De video’s

Credits campagne:

Client: Garuda Indonesia
Company: FUSE Communication
Medium: Outdoor, print en online