Founded in 1949 en sinds 30 maart 2010 actief op Facebook. De pagina van luchtvaartmaatschappij Garuda Indonesia doet het op haar Nederlandse pagina op Facebook goed met haar 66.024 likes (op 30 juli 2012), ze lijkt namelijk haar fans erg actief betrokken te houden bij het platform, en dat is waar het om draait.

Vorige week werd in een artikel van de Volkskrant de betrouwbaarheid van Likes aardig in twijfel getrokken door een onderzoek gedaan door de BBC. Hieruit kwam namelijk naar voren dat er bedrijven zijn die grote sommen geld besteden aan het verkrijgen van Facebook-fans die geen interesse hebben in hun product.

In Nederland kwam het bedrijf Seats and Sofas naar voren. Deze pagina had na enkele maanden al meer dan 100.000 fans vooral uit Rusland en Azië. Veel nut heeft dit echter niet, want de interactie op de pagina is vaak erg laag. Het lijkt erop dat Garuda Indonesia, gezien het grote aantal reacties op hun berichten, daar in elk geval geen last van heeft.

Eerder deze maand kwam het boek Scoren met Facebook Marketing van Peter Minkjan uit. Hierin noemt hij een aantal belangrijke punten voor de Facebook Contentstrategie van organisaties:

  1. Vertel een verhaal
  2. Houd het kort en krachtig
  3. Betrek je fans
  4. Stel vragen en houd polls
  5. Gebruik veel foto’s en video’s
  6. Houd het luchtig
  7. Lok interactie uit
  8. Laat de historie van je merk zien
  9. Laat mensen achter je bedrijf zien
  10. Beloon je fans

Interessant is natuurlijk om te kijken welke van deze punten Garuda Indonesia Nederland toepast om hun fans enthousiast te houden en de interactie met hen aan te gaan.

1. Vertel een verhaal

Peter Minkjan legt uit dat het interessant wordt als je jouw updates niet als losse updates ziet, maar er probeert één geheel van te maken. Op Garuda Indonesia Nederland vertelt Garuda niet een eenduidig verhaal. Wel worden er vaker actualiteiten aangehaald in een posting.

2. Houdt het kort en krachtig

De meeste fans lezen echt niet alle updates, maar scannen en lezen alleen dat wat hun opvalt en hun interesse wekt. Uit een onderzoek van Buddy Media blijkt dat updates tussen de 1 en 80 tekens 27% meer interactie genereren dan gemiddeld. Garuda Indonesia lijkt zich daar echter niets van aan te trekken.

3. Betrek je fans

Praat niet tegen je fans, maar met je fans. Garuda Indonesia Nederland gaat de interactie aan en vraagt bijvoorbeeld naar de betekenis van Indonesië bij de fans in deze post:

4. Stel vragen en houd polls

Een makkelijke manier om de conversatie op gang te brengen, is door het stellen van vragen. Updates die eindigen met een vraag genereren 20% meer interactie dan gemiddeld.

5. gebruik veel foto’s en video’s

Uit een onderzoek van Conversocial blijkt dat foto’s de meeste interactie genereren van alle soorten updates. Garuda maakt veelvuldig gebruik van foto’s bij haar posts.

6. Houd het luchtig

Het overgrote deel van de Facebook gebruikers ziet Facebook als entertainment en niet als een serieuze bezigheid. Hier moet de content op aangepast worden. Garuda speelt soms in op actualiteiten om het luchtig te houden.

7. Lok interactie uit

Uiteindelijk staat of valt je succes met de mogelijkheid om interactie te genereren, om dit te stimuleren, kun je updates plaatsen die interacties uitlokken. Bijvoorbeeld door een wedstrijd uit te zetten waarbij fans moeten laten weten wat hun droombestemming is.

8. laat de historie van je merk zien

Je historie is een onderdeel van het verhaal dat je je fans vertelt. De inmiddels verzamelde berg aan content is goud waard en kan gedeeld worden op Facebook. Op de Facebook pagina van Garuda Indonesia Nederland waren echter geen beelden van de historie van het bedrijf te vinden.

9. Laat de mensen achter je bedrijf zien

Mensen willen communiceren met mensen, niet met logo’s. Fans waarderen een kijkje inkijkje in de keuken van je bedrijf. Door de medewerkers te laten zien krijgt het bedrijf een gezicht. Garuda doet dit uitermate goed, bij veel posts komen medewerkers langs op foto’s.

10. Beloon je fans

Als laatste punt geeft Peter Minkjan aan dat het belangrijk is om je bestaande fans te belonen. Veel bedrijven geven prijzen weg om nieuwe fans te genereren, maar vergeten daarbij hun bestaande fans. Garuda heeft alle aandacht voor haar bestaande fans en deelt regelmatig prijzen uit.

Geinpireerd door: Scoren met Facebook Marketing en Foodnext