Niet vakantieaccommodaties maar hun gasten bepalen de invloed van social media op het zoek- en boekgedrag. Acties die aanbieders zelf optuigen sorteren nauwelijks effect, stelt marketingbureau Deniels na onderzoek: ‘Men richt zich op de verkeerde social media’.
Reisbranche mikt op verkeerde social media
Deniels, vernoemd naar oprichter Niels Dijkstra, deed onderzoek naar de zin en onzin van social media in de ‘gastvrijheidsbranche’. Het bureau legde1.132 Nederlandse een enquête voor over vakantieaccommodaties in Nederland, waaronder hotels, vakantieparken en campings.
Uit het onderzoek blijkt dat accommodaties vooral worden gevolgd op social media om op de hoogte te blijven van acties en aanbiedingen:
Oriëntatie
Uit het onderzoek blijkt verder dat beoordelingen op ‘sociale recensiesites’ als Zoover en TripAdvisor zeker door jongeren vaak worden gebruikt ter oriëntatie op een accommodatie:
Boeking
Beoordelingen op sociale recensiesites en op boekingssites zijn voor mensen tot ver in de dertig dé doorslaggevende informatiebronnen voor een uiteindelijke boeking:
Sociale beoordelingen
Deniels concludeert dat ‘sociale beoordelingen en niet sociale netwerken’ van belang zijn voor accomodaties die meer boekingen willen genereren. ‘Zoals hotels, vakantieparken of campings er nu mee om gaan zijn ze erg druk met Facebook, Twitter, Hyves en LinkedIn, maar gebeurt er feitelijk weinig en blijft het succes uit.’
Rapport
U kunt het rapport van Deniels in zijn geheel downloaden (pdf). De afzonderlijke hoofdstukken staan hier op een rij. Een facstsheet vindt u hieronder (pdf).