• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

‘Gelderland levert je mooie streken…’ Campagne 5.000 km fietspad!

6 november 2015 door Tessa Irani - de Rouw

In mei schreven we op TravelNext een blog over de campagne 5.000 km Gelderse Streken. Een project van Toerisme Gelderland binnen de campagne ‘Gelderland levert je mooie streken…’ om de naamsbekendheid van de Veluwe, Achterhoek, regio Arnhem Nijmegen en Rivierenland te bevorderen. De zoektocht naar een blogger die in 100 dagen alle 5.000 kilometer fietspad van de vier Gelderse streken zou gaan fietsen en van de reis verslag zou gaan doen. Inmiddels heeft blogger Mirre alle fietspaden gefietst en wij spraken met Rick van Zadelhoff van RBT KAN over de campagne.

‘Gelderland levert je mooie streken…’

Deze campagne is opgezet om de naamsbekendheid van de vier regio’s te vergroten waardoor Gelderland als belangrijkste binnenlandse vakantiebestemming het marktaandeel kan uitbouwen. Toerisme Gelderland werkt intensief samen met de overheid en het bedrijfsleven om Gelderland als vakantiebestemming op de kaart te zetten.

Promotie

“Voor het in beeld brengen van de campagne ‘Gelderland levert je mooie streken…’, is er veel gebruik gemaakt van radio en tv”, aldus Rick. Daarnaast werd de website van de Gelderse streken actief ingezet om het aanbod van Gelderland te tonen, rondom zeven thema’s: actief, cultuur & historie, attracties, natuur, eten & drinken, overnachten en evenementen. Ook de social media is actief ingezet, er is bewust gekozen om alleen Facebook, Instagram en Twitter in te zetten. De content bestaat uit geloofwaardig en uniek materiaal gemaakt door fans van de Gelderse streken. Dit heeft inmiddels geresulteerd in meer dan 8000 foto’s met de hashtag #geldersestreken op Instagram en bijna 21.000 fans.

Blog Gelderse Streken - Instagram

“Naast deze kanalen wilden we ook anderen een stem geven in de campagne en daarvoor hebben we de ‘5.000 km Gelderse streken’ opgezet”, vertelt Rick. De blogger zou 50 km per dag gaan fietsen voor 100 dagen en het landschap en de omgeving van Gelderland in beeld brengen door video’s te streamen, iedere dag te bloggen en via social media alle volgers op de hoogte te houden. De communities op de drie kanalen werd gevraagd om mee te denken waar de blogger langs zou moeten gaan en zo ontstond, gezamenlijk, de route. Door de route is de diversiteit van Gelderland zichtbaar, van verschillende landschappen tot evenementen en dat allemaal op fietsafstand.

Wie o wie wordt die blogger?

Een vacature plaatsen is niet zo moeilijk, maar om precies de goede blogger te vinden die 100 dagen beschikbaar zou zijn, die met multimedia en social media overweg kan, is niet makkelijk. En heel belangrijk, hoe Rick het mooi zegt: “een sportieveling met FOBO (Fear of being offline).”

Meer dan 900 bloggers hebben zich aangemeld voor de job, van travelbloggers tot moeders, maar ook wielrenners, gepensioneerden, toppers in andere takken van sport zoals extreme survival en een olympisch gouden plak winnaar. De vacature ging snel rond en bereikte zo ontzettend veel mensen, zelfs uit Canada en Zweden werd er gesolliciteerd.

Blog Gelderse Streken - selectiedag

Bron: Visit Veluwe

Uit die 900 sollicitaties zijn er 12 geselecteerd voor een selectiedag waarbij de bloggers een stuk moesten fietsen en banden moesten plakken en nog meer creatieve opdrachten. Uiteindelijk is Mirre uitgekozen voor de job. Mede door haar ervaring van haar eigen travelblog en het maken van video’s, maar ook omdat ze sportief was.

“En,” zegt Rick, “haar sollicitatievideo was er ook één die direct opviel.”

Geslaagde campagne

Na al dat werk is er een goed project neergezet. Met mooie content en veel potentiële gasten van Gelderse streken. De keuzes om met user generated content te werken heeft de campagne zeker goed gedaan en dat heeft ook geresulteerd in een sterkere en grotere community op de social kanalen. Uit de social monitoring tool Coosto is gebleken dat de campagne in totaal 3,5 miljoen impressies heeft bereikt. En dan zijn de resultaten van andere promotionele activiteiten er nog niet bijgerekend. Mirre is bijvoorbeeld ook op diverse radiostations te horen geweest, o.a. bij 3FM en is er een speciale bijlage in de Gelderlander verschenen.

Blog Gelderse Streken - Mirre op 3FM

Blog Gelderse Streken - Gelderlander

Het heeft allemaal bijgedragen aan het doel van de campagne: Gelderland nog meer als vakantiebestemming op de kaart zetten.

5 learnings volgens Rick

  1. Plan de dag niet te vol. Een programma waarbij een blogger 50km per dag fietst, 2 activiteiten onderneemt en live verslag doet via social media en daarnaast nog iedere avond blogt is best wel intensief te noemen. Ons advies vanuit de campagne zou zijn om de daginvulling niet volledig vol te plannen. Enerzijds omdat dat (zeker 100 dagen lang) veel vraagt van een blogger maar ook om de spontane bezoekjes en ontmoetingen mogelijk te maken. Dat levert vaak de mooiste verhalen op.
  2. Zorg voor een goede bio van de blogger. Voorafgaand aan de tocht hebben wij een mini-paspoortje opgesteld van Mirre met een aantal dingen die je moest weten over Mirre en een aantal tips waarmee je (als inwoner van Gelderland) Mirre tijdens haar route zou kunnen verrassen. Daarnaast hebben wij in ditzelfde document een aantal tips aan ondernemers gegeven. Denk hierbij aan het zorgen voor WiFi (inloggevens etc.) maar ook een stalling voor haar fiets. Ook gaven we tips over hoe ondernemers via social media konden inhaken op de campagne.
  3. Ontzorg de blogger. Wanneer je veel van de blogger vraagt zorg er dan ook voor dat randzaken goed geregeld zijn. Denk in ons geval aan WiFi en een backup 4G. Een goed werkende iPhone met voldoende opslag, een battery-pack (want zeker met livestreamen kan dat wel eens een uitdaging zijn, zo merkten we zelf na dag één), een GoPro en natuurlijk niet te vergeten een goed uitgeruste fiets. Maar ook mogelijkheden om vrienden en familie te zien, wanneer je 100 dagen van huis bent (maar toch dichtbij) is het leuk en belangrijk om af en toe bekenden te zien.
  4. Fysio en voeding. Wanneer een blogger 50km per dag fietst en je campagne om die persoon draait is het van groot belang om die blogger fysiek en mentaal gezond te houden. Na ongeveer 50 dagen heeft Mirre wekelijks een fysio op bezoek gehad die haar spieren losmaakte. Ook kwamen we erachter dat sportvoeding op een gegeven moment noodzakelijk werd. Iedere dag in een restaurant eten is natuurlijk fantastisch en heerlijk maar daarmee krijg je niet persé alle noodzakelijke voedingsstoffen binnen.
  5. Leg afspraken vast in een contract. Misschien niet het leukste om te doen, maar dit schept wel duidelijkheid voor beide partijen. Leg afspraken omtrent vergoeding, ziekte, eigendom van content etc. vast in contract.

Eindresultaat van Mirre

En natuurlijk, om af te sluiten, kun je hier nog de eindvideo van blogger Mirre zien!

Noot van de redactie: Mijn eigen mening over deze campagne? Prachtig! Als Gelderlander vind ik het geweldig om te zien hoe Gelderland hier op de kaart is gezet. Keep going!

Gerelateerde Berichten

  • Vechtdal lanceert online campagne om naamsbekendheid te vergroten

    Het Vechtdal positioneert zich als kinderparadijs en geeft een vakantie weg voor 12 personen via…

  • Blogtrippers.nl campagne, volledig via social media opgezet

    Wie droomt er niet van? Mensen ontmoeten via social media en fijne samenwerkingen opzetten. Als…

  • Mooie campagne | Inspired by Iceland

    Vorige week tijdens de e-mailmarketing conferrentie liet Roy Platje van Boekvandaag.nl dit filmpje zien als…

  • Vechtdal lanceert online campagne om naamsbekendheid te vergroten

    Het Vechtdal positioneert zich als kinderparadijs en geeft een vakantie weg voor 12 personen via…

  • Blogtrippers.nl campagne, volledig via social media opgezet

    Wie droomt er niet van? Mensen ontmoeten via social media en fijne samenwerkingen opzetten. Als…

  • Mooie campagne | Inspired by Iceland

    Vorige week tijdens de e-mailmarketing conferrentie liet Roy Platje van Boekvandaag.nl dit filmpje zien als…

Categorie: Social media Tags: 5000kmgelderse streken, campagne, Gelderse Streken

Over Tessa Irani - de Rouw

Tessa Irani - de Rouw heeft haar afstudeeronderzoek gedaan bij TravelNext. Op dit moment is zij community manager en projectleider bij Blogs4Travel. Hier is ze nu volop bezig met de ontwikkeling van deze startup dat zich specialiseert in domeinontwikkeling, community en content management. Samen met het team van Blogs4Travel onderhoudt en beheert Tessa websites waaronder Glamping.nl, Gardameer.nl, Kids-campings.com en Charmequality.nl.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

technologie Social Media instagram KLM Airbnb mobiel reizen Vakantiebeurs TUI onderzoek Booking.com hotels Facebook NHTV Expedia TripAdvisor reviews travel destinatiemarketing Google

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring