In 2019 zal 32 procent van de wereldbevolking vallen onder Generatie Z en daarmee de Millennials overtreffen die 31,5 procent voor hun rekening nemen. Dat blijkt uit de gegevens van Bloomberg. Mensen die in 2001 geboren zijn, worden volgend jaar 18, wat betekent dat velen naar de hogescholen gaan, mogen stemmen en, afhankelijk van hun staatsburgerschap, legaal mogen roken of alcohol drinken. Het is een generatie die is opgegroeid in een digitale wereld, wat uiteraard invloed zal hebben op de reiswereld en beleving.


Elke generatie komt met unieke eigenschappen en gedragingen. Over de precieze leeftijd van de generaties is enige discussie. Bloomberg definieert Millennials als personen die geboren zijn tussen 1980 en 2000, Generatie Z begint bij personen die geboren zijn in 2001. Andere onderzoeken spreken van Millennials als het over 24 tot 35 jarige gaat. Waar Millennials zelfbewust zijn, wordt Generatie Z omschreven als zelfzuchtig in het rapport “Rise of Gen Z: New Challenge for Retailers,” van Marcie Merriman. Marlot Anna Cruiming van Jobbird beschreef vorig jaar de verschillen tussen deze twee generaties: “Millennials waren nog opgevoed met het idee dat rijkdom vooral in ‘ervaringen’ zit. Lekker op wereldreis dus. Een studieschuld? Boeien. Dat is bij generatie Z wel anders. Ten eerste omdat veel van hen zijn opgegroeid (net) na de economische crisis. Hetzelfde geldt voor hun ouders, de generatie (Ni)X, die tijdens de economisch onzekere jaren tachtig opgroeiden. Ervaringen zijn voor deze generatie dus nog steeds belangrijk, maar ondertussen springen ze wel een stuk zuiniger met hun geld om.”


Generatie Z vs. Millennials
Het gedrag van Millennials krijgt op dit moment veel aandacht, maar Generatie Z wordt dus steeds belangrijker. Ze beginnen langzaam de arbeidsmarkt te betreden en willen daarnaast een stuk van de wereld zien. Uit een onderzoek van Expedia MediaSolutions blijkt dat Millennials het meest reizen, 35 dagen per jaar, maar ze worden op de voet gevolgd door generatie Z reizigers, die 29 dagen per jaar reizen. Waar nog 53 procent van de Millennials boekt bij een OTA, is Generatie Z vooral van het zelf googelen naar tickets en accommodaties. Maar liefst 90 procent van de keuzes worden beïnvloed door social media als Snapchat, Instagram en Facebook. Waar nog 83 procent van de Millennials aangaf de voorkeur te geven aan een all-inclusive resort, geeft Generatie Z (78 procent) de voorkeur aan locaties ‘buiten de gebaande paden’ en willen ze graag geadviseerd worden door locals. Verder is het een generatie die goed op het budget let en ongeveer een kwart van dat budget besteed aan vliegtickets.


Video wordt belangrijker
Om in te spelen op Generatie Z is het belangrijk dat je marketingcampagne ‘multi-online channel’ is om echt effect te hebben, laat Roy Platje van RED Online Marketing weten aan TravelNext. “Deze generatie gebruikt veel verschillende kanalen en media. Instagram is het primaire kanaal voor de Z generatie, Facebook wordt wel gecontroleerd en gebruikt, maar hun social leven speelt zich vooral af op Instagram.” Sinds kort heeft Instagram een nieuw videokanaal geïntroduceerd en gaat met InstagramTV de strijd aan met YouTube. Platje: “Video wordt nog belangrijker. Na 2020 zou dit meer dan 80% van alle marketinguitingen moeten zijn. We zetten veel beeld in, dat kan zijn in influencers met (vakantie) vlogs, maar ook video-content via Youtube en InstagamTV.”


Travel Micro-Moments
Generatie Z is een generatie die snel wilt kunnen schakelen “en direct antwoord op impuls-vragen wil krijgen, de Ad-hoc moments” volgens RED Online Marketing. Ook bij Google wordt hier al langere tijd over nagedacht en hebben ze het over Travel Micro-Moment. Volgens Google delen we dagelijks miljoenen van dit soort momenten, van het boeken van snelle vluchten tot het vinden van een diner of het huren van een auto. Wanneer we handelen vanuit een specifieke intentie en een onmiddellijk antwoord verwachten. Deze video legt uit wat er wordt bedoeld en schetst een beeld wat steeds belangrijker gaat worden.

Zijn jullie al klaar voor deze nieuwe generatie?