Amsterdam heeft er weer een sharing platform bij. Indicate your location, pick a date, choose a bike en connect met de aanbieder. ‘Connecting Cycles’ is de filosofie erachter en maakt het mogelijk om fietsen te huren aan backpackers en toeristen in onze hoofdstad.

Cycleswap from Cycleswap on Vimeo.

Uniek is de chatfunctie in cycleswap, waarmee je met de verhuurder afspraken kunt maken. Zodra jij een fiets in bezit hebt die je (even) niet gebruikt, upload je er een foto van op het platform. Nadat je de prijs hebt bepaald van wat een dagje fietshuur moet kosten (vanaf 5 euro), brengt Cycleswap je in contact met potentiële huurders die op jouw locatie en op de door beschikbaar gestelde data een fiets zoekt.

Nederland, fietsland

Hoewel Uber en Airbnb natuurlijk global zijn, en in principe niet kenmerkend zijn Nederland als land/marketing, is Cycleswap dat wel; Nederland fietsland! Voorgaande deelbedrijven hebben natuurlijk wel de ogen geopend en een markt aangeboord voor de deel initiatieven en dus ook voor de fiets-deel-community. Hoewel het natuurlijk de bedoeling is dat de fietsen worden aangeboden door mensen, gebeurt het ook dat de fietsen via deze community worden aangeboden via bedrijven/ kleine fietsenmakers. Logisch, want zij moeten het echt van de toeristen hebben.

Cycleswap richt zich niet uitsluitend op toeristen, voor Amsterdammers is het natuurlijk ook mogelijk om een fiets te huren van een stadsgenoot.

Aanbod

Dat kun je overigens ook wel terugzien in het aanbod; dit varieert van mountainbike tot vouwfietst. Niet voor iedere toerist even handzaam om zich mee te vervoeren, zeker als je dat als toerist vaak niet gewend bent om je al fietsend door een stad te manoeuvreren. Voor locals natuurlijk wel.
fietsen

Je kunt zoeken op merk van de fiets (iets wat internationale toeristen weinig zal zeggen) en op type fiets. Dames, heren, maar ook kinder en bak-fietsen.

De toekomst van Cycleswap

Zeer slim om fietsen naar de reizigers ’toe te brengen’ in plaats van dat toeristen afhankelijk zijn van ‘professionele’ verhuurders. Dit maakt het voor elk type toerist of deze nu verblijft in een hostel, nabij een park of minder goed bereikbaar hotel mogelijk om binnen 5 minuten afstand (je kunt selecteren op het aantal kilometers) een fiets te vinden. Naar een artikel wat eerder verscheen in De Volkskrant, hoeft Amsterdam zich geen zorgen te maken omdat Cycleswap zich richt op de randen rondom de stad en niet op de stadscentra waar de meeste verhuurders zitten. Dat maakt dit initiatief voor recreatieve en toeristische populaire gebieden bij uitstek geschikt voor heel veel steden en gebieden (aan zee of juist rondom natuurgebieden) in Nederland.

Wat verzekeringen tegen diefstal betreft zegt Cycleswap tegen NOS dat hier nog geen verzekeraar voor is gevonden en dat zij deze daarom zelf lanceren. Dit is om narigheden bij diefstal te voorkomen door ervoor te zorgen dat via het platform een bedrag kan uitgekeerd worden aan de eigenaar, afhankelijk van een aantal factoren. Ik ben enorm benieuwd!

De identiteit van de verhuurder

Het charmante van een deelplatform is natuurlijk als er ook een interactie met de aanbieder gefaciliteerd wordt en dit gebeurt al op de website. Net als Airbnb, lijkt Cycleswap tot nog toe nog vrij zakelijke plaatjes te hebben van de fiets op de website, terwijl ik denk dat als juist de persoonlijkheid van de fiets eigenaar erbij wordt betrokken, de interactie en de wil om via dit platform te boeken in zijn kracht staat. Hoe leuk als je straks als toerist een ‘hipsterfiets’ kunt huren, of een bakfiets van een vlotte moeder met kinderzitje.
Het grote verschil tussen de identiteit van verhuurders bij Airbnb en Cycleswap wordt veroorzaakt door het product zelf. Bij een huis zie je aan de hand van de inrichting, wat voor persoon zijn of haar huis verhuurd, je krijgt er direct een gevoel bij, dat is niet zo bij een fiets. Bij de fiets kan alleen waarde worden toegevoegd aan het product door een verhaal van de verhuurder.

Connecting Cycles als marketing concept voor Nederland

Ik moet daarbij ook denken aan Humans of NY, net zoals Steven die in zijn blog dit platform ook aanhaalde als inspiratiebron.Humans of NY brengt op bijzondere wijze de New Yorker in beeld. Waarom zou dat niet kunnen met de Amsterdammer en zijn fiets. Laat verhuurders een persoonlijke foto uploaden met de fiets (ipv enkel de fiets), zijn meest bijzondere ervaring met zijn fiets vertellen en de fiets wordt in een keer vele malen interessanter. Dit geldt net zo goed voor de online communities van Cycleswap zoals bijvoorbeeld op Facebook, waar de fietsverhalen en foto’s van Amsterdamse, en in de toekomst Nederlandse fietsen dan ook nog gedeeld kunnen worden. Als het doel luidt: Connecting Cycles, dan moet dat ook echt gebeuren.

Dit concept kan natuurlijk binnen no time uitgerold worden binnen Nederland en dan in het bijzonder naar toeristische gebieden met veel randgebieden; Cycles of Den Haag, Utrecht, Friesland, Groningen, Delft en noem het maar. Daarna uiteraard het buitenland. Ik verwacht veel van deze startup!

Credits header afbeelding: Suzie Lora Photography (via Facebook Cycleswap)