• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

GfK: ‘Internetverkoop reizen nadert verzadigingspunt’

29 juni 2010 door Redactie Twinkle

De verkoop van reizen via internet zal de komende vijf jaar nog groeien, maar zich daarna stabiliseren op een aandeel van maximaal 60 procent. Stenen reisbureaus blijven overeind en vooral de combinatie van online en offline biedt kansen.

Dat zegt Laurens van den Oever, commercieel directeur van GfK Retail and Technology, tegen Reisrevue. Hij baseert zijn uitspraken op de Internet Market Monitor 2010, die half juli verschijnt en omzetontwikkelingen in retailkanalen in beeld brengt.

Verzadigingspunt
Volgens Van den Oever worden op dit moment ongeveer net zo veel vakanties – samengestelde reizen om precies te zijn – online als offline geboekt. Het online-omzetaandeel groeit nog tot 57 procent in 2015, maar blijft daarna op dat niveau hangen. Van den Oever tegen Reisrevue: ‘Het lijkt ons aannemelijk dat de online-markt over vijf jaar een verzadigingspunt heeft bereikt. Deze ontwikkeling zien we in tal van omliggende sectoren.’

Stenen reisbureaus
Volgens Van den Oever betekent dit dat het gros van de stenen reisbureaus overeind zal blijven: ‘Er zullen nog wel kantoren verdwijnen, maar uiteindelijk zullen er naar verwachting zo’n elfhonderd overblijven.’ Die schatting komt overeen met een voorspelling van ABN Amro, dat ruim een jaar geleden op hetzelfde aantal reisbureaus uitkwam voor 2015: ook elfhonderd, 20 procent minder dan in 2008.

Synergie
Van den Oever ziet goede perspectieven voor partijen die het online- en offline kanaal in combinatie gebruiken, die synergie zoeken. ‘Het gaat erom dat je als reisbureau ook online actief bent, waarbij belangrijk is dat je weet wanneer je de klant online of juist fysiek moet benaderen’, aldus de commercieel directeur, die toevoegt: ‘De totale koek wordt niet groter. Maar het stenen reisbureau is hard bezig een deel van de online-omzet terug te winnen, door het bieden van relevantie, maatwerk en specialisme in de combinatie van een offline- en online propositie.’

Twinkle schreef eerder over bevindingen uit de Internet Market Monitor van GfK, die over dik twee weken verschijnt. Algemene conclusie: ‘Online neemt steeds grotere hap uit retailomzet.’

Gerelateerde Berichten

  • D-reizen gaat reisbureaus sluiten wegens fusie en online focus

    D-reizen gaat fysieke reisbureaus sluiten om overeind te kunnen blijven. Door de fusie met VakantieXperts…

  • E-commerce statistieken Europa: reizen nummer 2

    Twee op de drie Europeanen koopt via internet. Nederland zit een heel eind boven dat…

  • Online reizen boeken: de mannen betalen

    Mannen overtreffen vrouwen als het om online shoppen gaat, zowel in aantal als frequentie. Onderzoek…

Categorie: E-commerce Tags: GfK, Internet Market Monitor, Laurens van den Oever, Reisbureaus, retailomzet, synergie

Over Redactie Twinkle

Twinkle is als vaktitel concreet over e-commerce. De redactie blogt actief mee op TravelNext over nieuws en ontwikkelingen in de reisbranche.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Weblog | Reismanagers · ‘Vakantieganger besteedt 200 euro meer in winkel’ schreef:
    9 juni 2011 om 18:32

    […] Laurens van den Oever zei een jaar geleden dat het aandeel van internet in de reisverkoop tot 2015 zal stabiliseren. Volgens Nijk namen haar Britse onderzoekscollega’s de afgelopen periode al een stijging van het […]

  2. Weblog | Reismanagers schreef:
    12 juli 2011 om 15:19

    […] Hij stelde toen dat de internetverkoop van reizen zijn verzadigingspunt nadert en zich rond 2015 zal stabiliseren op een aandeel van maximaal 60 […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Booking.com Vakantiebeurs technologie travel destinatiemarketing NHTV TUI hotels Facebook Social Media KLM Expedia Google mobiel instagram TripAdvisor reviews reizen Airbnb onderzoek

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring