Glamperen in een safaritent in Nederland, overnachten in een Skylodge in Peru of toch naar de sterren kunnen kijken vanuit je airlodge in Toscane? Het is allemaal mogelijk, want Glamping (wat staat voor Glamorous Kamperen) is een trend die in 2017 definitief is doorgebroken. Niet gek dus dat de website Glamping.nl inmiddels meer dan 250 bestemmingen en accommodaties heeft opgevoerd. “Glamping is inmiddels een eigen vorm van vakantie vieren en het aanbod groeit nog steeds.” Zegt Richard Otten, eigenaar van Blogs4Travel, de organisatie achter Glamping.nl. Op TravelNext een kijkje in de keuken bij een bedrijf dat op een slimme manier aanbod en content met elkaar verenigd in een groeiende nichemarkt.

Geschiedenis

Glamping.nl, onderdeel van Blogs4Travel, bestaat sinds 2013. Destijds was het de eerste website waarop alleen maar glamping accommodaties werden getoond, voornamelijk Italië. “We merkten al snel dat het een groeimarkt was.” Organisaties zoals Vacanceselect.nl, Tendi.nl en Luxetenten.com waren in Europa een van de eerste spelers die inspeelden op deze trend. “Uiteraard is het idee van luxe kamperen al veel ouder” aldus Richard Otten.

Welgestelde Engelse reizigers die in den vreemde waren, namen hun hele huishouden mee, inclusief luxe tent en bedienden. Zodoende kon men in Afrika toch nog comfortabel leven. Inmiddels is Glamping wereldwijd een fenomeen. Vooral in Engeland en Amerika neemt het een enorme vlucht en zijn websites zoals Glampinghub.com en Glamping.com grote spelers geworden. “Bovendien weet je dat het echt hot is, als ook een Kim Kardashian en Gwyneth Paltrow op Instagram posten dat ze aan het Glamperen zijn.

Vanuit Nederlands perspectief is Glamping een soort van luxe opvolging van het ouderwetse en nostalgische kamperen. Camping 2.0. dus, waar veel campings en vakantieparken in Europa op inspelen. Vakantiegangers willen niet meer in een plastic stoeltje voor hun bungalowtent zitten in een straatje waar nog eens 20 andere tenten staan opgesteld. Er is tegenwoordig behoefte aan luxe, maar dan wel midden in de natuur. Met mooie namen als ‘safaritent, lodgesuite of ’treehouse’ klinkt het natuurlijk ook al leuker om op vakantie te gaan!

De Skylodge in Peru: next level glamperen

Van Trend naar mainstream

In 2017 is inmiddels duidelijk te zien dat Glamping geen hype was die over zou waaien. Vanaf 2009 speelden de eerste spelers al in op deze trend, maar inmiddels is het aanbod zowel in Nederland als internationaal flink gegroeid. Zo spelen ze allemaal in op het groeiende volume van bezoekers die op zoek zijn Glamping vakanties. In onderstaande tabel is het zoekvolume op het zoekwoord ‘Glamping’ te zien via Google Trends.

Zoekopdracht via Google op het woord ‘Glamping’ van 2013 tot nu

Er is een duidelijke groei waarneembaar. Op dit moment geeft de term Glamping meer dan 30 miljoen zoekresultaten. Hieruit is op te maken dat het vooral internationaal op de kaart staat. Wanneer men puur Nederlandse woorden als ‘Luxe kamperen’, ‘Safaritent’ of ‘Glamperen’ in tikt komen er zo’n 540.000, 300.000 en 43.000 resultaten naar voren.

Focus en content

Sinds 2015 is de website flink onderhanden genomen en is vooral de focus gelegd op het aanbod van Glamping accommodaties. Eerst binnen Europa, maar daarna ook al snel wereldwijd en specifiek in Nederland. “De traditionele bestemmingen zoals Frankrijk en Italië zijn natuurlijk favoriet, maar mensen willen ook andere bestemmingen en bijzondere accommodaties zien. Glamping is vooral een visueel product en leent zich dus goed voor social media en blogs. Hier zetten we dan ook volop in.”

Er wordt vooral veel content geschreven die relevant is voor de bezoeker. De SEO waarde voor Google is van secundair belang. Glamping.nl heeft – net als veel andere platforms van Blogs4Travel – een duidelijke contentstrategie die wordt nageleefd door de community manager in samenwerking met alle meewerkende bloggers. Op deze manier wordt vooral ingezet op de longtail van de zoekopdrachten.

Een Luxe Safaritent op een camping

Glamping.nl werkt uiteraard met Tradetracker en Tradedoubler om zo met individuele campings, partners en touroperators te kunnen samenwerken. Daarnaast zijn er uiteraard mogelijkheden om via branded content te adverteren. “We proberen het zo authentiek mogelijk te houden en willen vooral aansluiten bij de belevingswereld van de bezoeker.” Daarnaast werken ze vaak nog op basis van een jaarlijkse fee samen met bestemmingen ver weg. “Sommige internationale partners zijn niet aangesloten bij een affiliate partij, waardoor we gewoon een bedrag per jaar in rekening brengen.”

Eind 2016 is het blog aan de website toegevoegd. Hoewel het steeds bekender wordt, is Glamping voor veel mensen nog steeds een onbekend fenomeen. Blogs4Travel heeft daarom als doel om relevante content op de site aan te bieden die informeert en inspireert. “We willen dat mensen met open mond kijken als ze een foto zien op Facebook.” Met meer dan 2000 likes is er een beginnende community.

Glamping.nl werkt samen met externe bloggers, maar zorgt ook zelf voor content. “We maken af en toe persreizen in samenwerking met enkele partners. Zo hebben we afgelopen jaar een tour gemaakt langs verschillende campings in Europa.” Deze content zal de komende weken en maanden online komen.

De huidige website van Glamping.nl

Voor komend jaar voorspelt Richard Otten een verdere groei van Glamping accommodaties, waarbij de grens op alle manieren steeds verder wordt opgezocht. “Het moet steeds unieker, dus producenten en aanbieders komen met de wildste plannen. Daarnaast zien we ook dat Glamping een verzamelnaam wordt, waar veel ‘unieke’ accommodaties onder kunnen vallen. Hierdoor kan je niet alleen campings opvoeren, maar ook unieke huizen midden in de natuur of accommodaties op het water of een zeecontainer die verbouwd wordt als luxe accommodatie.”

De rek is er nog niet uit en er zijn steeds meer spelers die zich in deze relatief jonge markt begeven. Het is een dynamisch speelveld van traditionele touroperators, affiliate kanalen, bloggers en OTA’s die allemaal proberen in te spelen op deze trend, die eigenlijk geen trend meer mag heten. Volgend jaar aan het eind van de zomer zoeken we Richard weer op om te zien hoe het er dan voor staat.