Google+ Checkins + Deals
Op de tweede dag van LeWeb’11 staat wederom Google op het podium. Vandaag Marissa Mayer, Product Manager en verantwoordelijk voor Google Local, Google Maps en alles wat daar bij hoort. Vaak wordt er geroepen dat local search en local marketing er niet (meer) toe doet. Marissa was het hier absoluut niet mee eens. Local is zelfs nog belangrijker geworden door social, social feeds local feeds social. Ze kondigde aan dat Google+ Checkins (en deals) volgende week wordt uitgerold. Daarmee komt er een ‘concullega’ voor Foursquare bij. Een groot verschil is dat bij Google Checkins niet alleen aanbiedingen worden aangeboden gepusht op basis van je locatie. Je geeft zelf eerst aan wat je interessant zou vinden om te ontvangen. Nog specifieker, want behalve de eigen ingegeven informatie weet Google natuurlijk al heel veel van je. Google+ heeft in 3 maanden 40 miljoen gebruikers gekregen, wat reden is voor deze snelle lancering van Google+ Checkins.
Transactie of data
Een volgend punt wat Mayer heeft aangekaart, is dat local marketing belangrijk is. Je kunt er 2 kanten mee op: aansturen op een transactie, zoals bijvoorbeeld met Google+ Checkin. Of data verzamelen. Dezelfde uitspraak deed Dennis Crowley gisteren op LeWeb’11 ook. Dankzij lokale marketing profiteren zowel de verkopende partij als de persoon die incheckt, die door de deal korting ontvangt of op een andere manier geld bespaart.
Crossover mobiel gebruik
Dat local marketing de afgelopen tijd steeds meer wordt gebruikt, ziet Google ook in haar resultaten. In juni was duidelijk een crossover trend te zien in het gebruik van Google Maps en mobiel. Ook Google Latitude, waarmee het mogelijk is de locatie van vrienden en bekenden bij te houden, groeide naar 10 miljoen gebruikers. Google Maps is op de basis functies van je telefoon na, een van de meest gebruikte applicaties.
Indoor Maps
Eric Schmidt onthulde gisteren Indoor Maps, waarmee het mogelijk is om in gebouwen locatie te bepalen. Dat klinkt voor Nederland misschien een beetje overdreven, maar ga in het buitenland eens naar een grote mall en probeer daar maar eens de winkel waar je naartoe wilt te vinden. Of op het vliegveld een toilet. Dankzij Indoor Maps kun je op Google Maps zien waar het zit, op welke verdieping je moet zijn voor een sollicitatie en kun je niet meer verdwalen in de Ikea. Momenteel werken ze op het Android platform aan 3G buildings, om de Google Maps ervaring nog echter te maken. Wat kan de reisbranche met Indoor Maps? In New York en Barcelona zijn veel hotels gevestigd vanaf de eerste verdieping. Handig om aan te geven waar de receptie, het zwembad, de bar en de lobby zijn. Door dat in je Google Location te melden vergroot je ook de vindbaarheid van je locatie, doordat je op meerdere verdiepingen gevonden kunt worden. Hetzelfde geldt voor kantoren, verkeersbureaus, vvv’s en toeristische informatie. Hoe beter mensen je weten te vinden, hoe makkelijker ze komen. Indoor Maps kan een drempel wegnemen, vooral bij grote verzamelpanden waar het aantal naambordjes en verwijzingen overweldigend is.
Locatie actueel houden
Google is dus nog lang niet klaar met locatie. Zorg dat je zelf je locaties op Google Maps claimt en regelmatig bijwerkt, maak gebruik van alle mogelijkheden die Google biedt om je lokale vindbaarheid te vergroten en duik in de wereld van de checkins en deals. Daar liggen niet alleen kansen voor retailers, ook voor hotels, vvv’s en verkeersbureaus.
Bekijk hier het filmpje van het interview met Marissa Mayer tijdens LeWeb.