Hoe ziet de zomer er uit? De zoekopdrachten van Nederlandse Google gebruikers zijn geanalyseerd en vergeleken met een en twee jaar geleden. Dat resulteert in een aantal data insights voor de vakantieperikelen van Nederlanders. Voor de hand liggend is de periode van zoekopdrachten; in januari wordt gezocht naar zomervakanties en in deze maanden (juli en augustus) wordt er vaker gezocht naar lastminute getaways. Wat zijn verrassende inzichten?

Het wordt een hete zomer op de camping

De camping is gedurende de zomermaanden volop aanwezig in de zoekopdrachten. De zoekopdrachten naar campings laten 30% toename zien voor camping zoekopdrachen op de bestemmingen Frankrijk, Italië, Nederland en aan zee.

Groeiende categorieën: bestemming en tickets

De zoektocht naar losse vluchten/tickets groeit met 9% ten opzichte van vorig jaar en met 21% ten opzichte van 2 jaar geleden. Zoekopdrachten naar hotels groeien iets harder (3%) dan zoekopdrachten naar vakantiehuizen/rentals (2%). Er is een flinke toename te zien in zoekopdrachten op bestemming (8% meer ten opzichte van vorig jaar). Zo’n 50% van de zoekopdrachten vindt plaats voor buitenlandse bestemmingen.

Top bestemmingen en Griekenland is terug

Griekenland is weer (bijna) helemaal terug op de kaart. Het aantal zoekopdrachten ten opzichte van vorig jaar  is toegenomen met 65%. Daarnaast wordt er door Nederlanders vooral gezocht naar bestemmingen zoals Spanje, Italië en op de derde plaats dus Griekenland. Turkije is iets gezakt, (14% afname in zoekopdrachten) maar is nog steeds een goede vierde vakantiebestemming voor Nederlanders (indicatief op basis van zoekopdrachten). 

Minder druk en dichtbij: strand & aan zee

Nederlandse Google gebruikers zoeken steeds vaker naar een getaway in eigen land. De voorspelling is dat dit aantal zoekopdrachten met 15% gaat stijgen het komende jaar. Activiteiten dichtbij huis en minder drukte is populair bij de Nederlanders.

Uit de zoekopdrachten blijkt dat zo’n 26% van de Nederlandse Google gebruikers zoekt voor bestemmingen in Nederland. De zoekopdrachten die het meest voorkomen zijn af te lezen in onderstaande tabel.

Inkomend toerisme

Er is gekeken naar inkomend toerisme vanuit de Duitsers en Britten, zij zoeken het vaakst op Nederland als bestemming. Interessant is om te weten welke activiteiten en informatie zij zoeken. Er is een significant verschil waar te nemen. De Britten lijken meer geïnteresseerd in een uitgebreid aanbod van activiteiten. De Duitsers komen zeer gericht naar Nederland.