• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Google Data: de zomer & vakantieperikelen van Nederlanders

19 juli 2017 door Redactie TravelNext

Hoe ziet de zomer er uit? De zoekopdrachten van Nederlandse Google gebruikers zijn geanalyseerd en vergeleken met een en twee jaar geleden. Dat resulteert in een aantal data insights voor de vakantieperikelen van Nederlanders. Voor de hand liggend is de periode van zoekopdrachten; in januari wordt gezocht naar zomervakanties en in deze maanden (juli en augustus) wordt er vaker gezocht naar lastminute getaways. Wat zijn verrassende inzichten?

Het wordt een hete zomer op de camping

De camping is gedurende de zomermaanden volop aanwezig in de zoekopdrachten. De zoekopdrachten naar campings laten 30% toename zien voor camping zoekopdrachen op de bestemmingen Frankrijk, Italië, Nederland en aan zee.

Groeiende categorieën: bestemming en tickets

De zoektocht naar losse vluchten/tickets groeit met 9% ten opzichte van vorig jaar en met 21% ten opzichte van 2 jaar geleden. Zoekopdrachten naar hotels groeien iets harder (3%) dan zoekopdrachten naar vakantiehuizen/rentals (2%). Er is een flinke toename te zien in zoekopdrachten op bestemming (8% meer ten opzichte van vorig jaar). Zo’n 50% van de zoekopdrachten vindt plaats voor buitenlandse bestemmingen.

Top bestemmingen en Griekenland is terug

Griekenland is weer (bijna) helemaal terug op de kaart. Het aantal zoekopdrachten ten opzichte van vorig jaar  is toegenomen met 65%. Daarnaast wordt er door Nederlanders vooral gezocht naar bestemmingen zoals Spanje, Italië en op de derde plaats dus Griekenland. Turkije is iets gezakt, (14% afname in zoekopdrachten) maar is nog steeds een goede vierde vakantiebestemming voor Nederlanders (indicatief op basis van zoekopdrachten). 

Minder druk en dichtbij: strand & aan zee

Nederlandse Google gebruikers zoeken steeds vaker naar een getaway in eigen land. De voorspelling is dat dit aantal zoekopdrachten met 15% gaat stijgen het komende jaar. Activiteiten dichtbij huis en minder drukte is populair bij de Nederlanders.

Uit de zoekopdrachten blijkt dat zo’n 26% van de Nederlandse Google gebruikers zoekt voor bestemmingen in Nederland. De zoekopdrachten die het meest voorkomen zijn af te lezen in onderstaande tabel.

Inkomend toerisme

Er is gekeken naar inkomend toerisme vanuit de Duitsers en Britten, zij zoeken het vaakst op Nederland als bestemming. Interessant is om te weten welke activiteiten en informatie zij zoeken. Er is een significant verschil waar te nemen. De Britten lijken meer geïnteresseerd in een uitgebreid aanbod van activiteiten. De Duitsers komen zeer gericht naar Nederland.

Gerelateerde Berichten

  • Vakantietrends zomer 2014

    Amsterdam is nog altijd de meest geboekte Nederlandse hotelbestemming, zo meldt hotelzoekmachine Trivago. De vakantietrends…

  • Waar boekte Nederland deze zomer haar vakantie naartoe?

    Eerder werd al bekend dat het toerisme in eigen land dit jaar enorm is gestegen,…

  • Google helpt Griekenland online

    Toerisme is voor Griekenland enorm belangrijk. Zo’n 20% van de bevolking werkt in de toeristische…

Categorie: E-commerce, Marketing, Trends Tags: data, Google

Over Redactie TravelNext

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

destinatiemarketing NHTV mobiel Vakantiebeurs Airbnb hotels onderzoek Facebook TUI KLM TripAdvisor Booking.com reviews instagram Google travel Expedia reizen Social Media technologie

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring