Google+, ikzelf zie het nog niet echt als een serieus kanaal waar reizigers hun inspiratie vandaan zouden kunnen halen. Maar een onderzoek van TripAdvisor bewijst dat ik daarin toch echt een laggard ben, namelijk 40% van de respondenten die sociale media gebruiken tijdens de inspiratiefase gebruiken ook Google+. En dat is best een serieus percentage. Echter, wij Hollanders maken nog maar nauwelijks gebruik van het medium. Komt dat nog of zal het er ook gewoon niet van komen?
Na Facebook is Google+ het meest gebruikte medium
TripAdvisor doet jaarlijks in januari een onderzoek, genaamd ‘TripBarometer, onder maar liefst 15.000 reizigers wereldwijd. Daaruit bleek dat Google+ toch een stukje serieuzer genomen dient te worden dan we nu wellicht doen.
Na Facebook is Google+ namelijk het meest gebruikte sociale medium om je als reiziger te laten inspireren. Van de respondenten die sociale media gebruiken bij de oriëntatie, zegt namelijk 40% dat zij gebruik maakten van Google+ voor het plannen van hun laatste trip. Facebook kent een veel hoger percentage, namelijk 76%, maar Google+ is een goede tweede.
Google+ is een waardevol en betrouwbaar medium
Daarnaast zegt ook nog eens 22% van de reizigers dat ze Google+ het meest waardevolle medium vinden om hun reis te plannen. Wederom Facebook is de enige die Google+ verslaat met met een 54% van de respondenten. De volgelingen, Twitter, Flickr, Instagram en Pinterest moeten het echter doen met zo’n 7% van de stemmen.
Google+ als inspiratiebron
Er zijn zo’n 343 miljoen gebruikers wereldwijd op het platform. Het sociale medium staat vol met bruikbare reizigerscontent. Van foto’s van vakantiegangers, reismerken en bestemming tot gebruikersbeoordelingen die uit Zagat worden gehaald. Google+ is steeds meer zichtbaar in de rechterkant van de zoekresultaten.
In Nederland wordt Google+ opvallend weinig gebruikt door de respondenten, enkel 8% logt maandelijks in op het netwerk. Met name landen als India, Maleisië, Saudi Arabie, Zuid Afrika en Thailand springen er uit qua percentage internetgebruikers die minstens maandelijks op het platform komen.
Google+ als serieuze bron?
Misschien moet ik toch mijn mening herzien als het gaat om Google+! Misschien moeten we als marketeers in de reisbranche wel degelijk inzetten op het medium. Of zal het zo zijn dat dat bij ons bij een 8% van de internetgebruikers zal blijven en het medium niet zal groeien tot de percentages van de voorlopers in Azië? Wat denk jij, moeten we Google+ serieus nemen als bron voor engagement met je klant of lekker links laten liggen?
Bron: eMarketer
3 reacties