• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Google+, de nieuwe inspiratiebron voor reizigers?

8 mei 2013 door Annelies Hulshof

Google+, ikzelf zie het nog niet echt als een serieus kanaal waar reizigers hun inspiratie vandaan zouden kunnen halen. Maar een onderzoek van TripAdvisor bewijst dat ik daarin toch echt een laggard ben, namelijk 40% van de respondenten die sociale media gebruiken tijdens de inspiratiefase gebruiken ook Google+. En dat is best een serieus percentage. Echter, wij Hollanders maken nog maar nauwelijks gebruik van het medium. Komt dat nog of zal het er ook gewoon niet van komen?

Na Facebook is Google+ het meest gebruikte medium

TripAdvisor doet jaarlijks in januari een onderzoek, genaamd ‘TripBarometer, onder maar liefst 15.000 reizigers wereldwijd. Daaruit bleek dat Google+ toch een stukje serieuzer genomen dient te worden dan we nu wellicht doen.

Na Facebook is Google+ namelijk het meest gebruikte sociale medium om je als reiziger te laten inspireren. Van de respondenten die sociale media gebruiken bij de oriëntatie, zegt namelijk 40% dat zij gebruik maakten van Google+ voor het plannen van hun laatste trip. Facebook kent een veel hoger percentage, namelijk 76%, maar Google+ is een goede tweede.

google+ als serieus medium

Google+ is een waardevol en betrouwbaar medium

Daarnaast zegt ook nog eens 22% van de reizigers dat ze Google+ het meest waardevolle medium vinden om hun reis te plannen. Wederom Facebook is de enige die Google+ verslaat met met een 54% van de respondenten. De volgelingen, Twitter, Flickr, Instagram en Pinterest moeten het echter doen met zo’n 7% van de stemmen.

Google+ bruikbaar en betrouwbaar

Google+ als inspiratiebron

Er zijn zo’n 343 miljoen gebruikers wereldwijd op het platform. Het sociale medium staat vol met bruikbare reizigerscontent. Van foto’s van vakantiegangers, reismerken en bestemming tot gebruikersbeoordelingen die uit Zagat worden gehaald. Google+ is steeds meer zichtbaar in de rechterkant van de zoekresultaten.

In Nederland wordt Google+ opvallend weinig gebruikt door de respondenten, enkel 8% logt maandelijks in op het netwerk. Met name landen als India, Maleisië, Saudi Arabie, Zuid Afrika en Thailand springen er uit qua percentage internetgebruikers die minstens maandelijks op het platform komen.

Gebruik van google+ wereldwijd

Google+ als serieuze bron?

Misschien moet ik toch mijn mening herzien als het gaat om Google+! Misschien moeten we als marketeers in de reisbranche wel degelijk inzetten op het medium. Of zal het zo zijn dat dat bij ons bij een 8% van de internetgebruikers zal blijven en het medium niet zal groeien tot de percentages van de voorlopers in Azië? Wat denk jij, moeten we Google+ serieus nemen als bron voor engagement met je klant of lekker links laten liggen?

Bron: eMarketer

Gerelateerde Berichten

  • Nieuws, search en social nieuwe tool

    Het belang van nieuws voor search Dat nieuws belangrijk is voor de resultaten blijkt wel…

  • 24-02 | Social Media Congres

    Hyves, Facebook, Twitter, Linkedinn: het bekende rijtje. Waarschijnlijk past u het ook allemaal al (deels)…

  • Flynt van KLM
    Ontmoet Flynt: De nieuwe social media V.I.P. van KLM

    De bibliotheek van social media cases in de travel wereld zijn redelijk vaak KLM-blauw gekleurd.…

Categorie: Social media Tags: Google, google plus

Over Annelies Hulshof

Annelies heeft aan de wieg gestaan van TravelNext, en was de eerste communitymanager van dit kennisplatform. Na haar studie Communicatie met specialisatie 'nieuwe media' kwam in TravelNext haar passie voor online marketing en reizen samen! Annelies is zelf ook fervent reiziger en schrijft nu vanuit het Belgische Gent.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Google+, de nieuwe inspiratiebron voo reizigers? | toerismestudentshelley schreef:
    31 mei 2013 om 11:24

    […] Klik hier om het artikel te bekijken. […]

  2. #MonthInReview: Google's 'reisplan' langzaam duidelijk - TravelNext schreef:
    26 juni 2013 om 14:37

    […] Tenminste, ik weet niet hoe het met jullie zit, maar langzaamaan begin ik, vrij onbewust, steeds meer gebruik te maken van dit platform. Ik denk dat voor Google Travel diezelfde vlieger op […]

  3. Welk social media kanaal zet jij in voor welk doel? Advies van Sundio - TravelNext schreef:
    9 november 2015 om 09:16

    […] De manier van Sundio is duidelijk: het werkt. Maar wat gebeurt er als de social world langzaam verschuift? Vorige week verscheen de blog al: Wie gaat de eerste reisretailer zijn op Pinterest? Door de buy-button op Pinterest wordt het mogelijk om niet alleen geïnspireerd te raken, maar nu zijn de producten ook te koop. Een ander platform is Google+, wat startte als een netwerkomgeving, maar ineens omhoog steeg als inspiratieplatform bij reizigers. […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

destinatiemarketing Social Media KLM onderzoek technologie Expedia instagram TripAdvisor Facebook reizen TUI mobiel NHTV Booking.com Vakantiebeurs Airbnb Google reviews travel hotels

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring