Google Expedities stuurt scholieren op virtuele schoolreis naar Schiphol

Scholieren kunnen sinds vorige week op een virtuele schoolreis naar Schiphol met Google Expedities. 360°- en 3D-afbeeldingen maken het mogelijk dat kinderen kunnen rondkijken op Schiphol zonder dat ze hun eigen klasgebouw verlaten. Google Expedities is een onderwijstool waarmee klassen en kleine groepen virtuele excursies over de hele wereld kunnen maken. Sinds vorige week dus ook naar Schiphol en de Tweede Kamer in Den Haag.De keuze voor deze locaties is gebaseerd op een rondvraag langs leraren in het Nederlandse onderwijs. Naast deze Nederlandse bestemmingen kunnen scholieren ook virtueel op excursie naar zo’n 200 bezienswaardigheden wereldwijd zoals Machu Picchu, Antartica en het ruimtestation ISS.

De docent fungeert tijdens de virtuele schoolreis als gids en kan leerlingen vijf verschillende locaties op Schiphol laten zien: een KLM Boeing 787 Dreamliner bij de gate, een toegangsweg naar een landingsbaan, de brandweer die oefent met de FireFly, een bagagerobot en een kijkje in de luchtverkeerstoren. Leerlingen kunnen niet alleen rondkijken op deze locaties, ze krijgen ook uitleg en achtergronden bij wat ze zien.

Jos Nijhuis, president-directeur van Royal Schiphol Group: ‘We zijn er erg trots op dat onze mooie luchthaven deel uitmaakt van Google Expedities. Deze nieuwe manier van leren past heel goed bij de digitale ambities die we met Schiphol hebben. Google Expedities biedt scholieren de kans om Schiphol als poort naar de wereld beter te leren kennen. Gewoon vanuit het klaslokaal!’

Google Expedities is gratis te downloaden via Android of IOS.
Google Cardboard maakt het mogelijk dat docenten op een simpele manier leerlingen virtual reality kunnen laten beleven.

Gepubliceerd door

Dylan Cinjee

Dylan Cinjee is vanaf september de nieuwe communitymanager bij TravelNext.nl. Daarnaast werkt hij inmiddels meer dan twee jaar als redacteur bij vakblad TravelPro en sinds kort ook bij Business Traveller Nederland. “De reisbranche is enorm dynamisch en staat nooit stil. Elke dag is weer een nieuwe uitdaging, je weet nooit wat er kan gebeuren. Bestemmingen komen en gaan, innovaties volgen elkaar op en de startups schieten als paddenstoelen uit de grond. TravelNext is daarom een mooie toevoeging aan ons portfolio.”