• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Google Flight Search gelanceerd in Nederland

19 maart 2013 door Annelies Hulshof

Emerce berichtte gisteravond dat Google haar Flight Search nu ook haar diensten in Nederland heeft gelanceerd. Vanaf nu kunnen Nederlandse consumenten via Google naar tickets zoeken en die direct bij een luchtvaartmaatschappij boeken. De dienst is ook gelanceerd in Engeland, Frankrijk, Italië en Spanje.

“Behoefte voor flight search in Nederland is groot”

Google Flights bestaat sinds 2011 en voor gisteren kon er alleen maar gezocht worden naar vluchten in Amerika en Canada. James van Thiel, Industry Leader Travel bij Google Nederland, zegt tegen Emerce: “Travel is een van de meest gezochte zoekwoorden in onze zoekmachine. De huidige behoefte ligt in het feit dat veel mensen nu bezig zijn hun vakanties voor de zomer te regelen. Op Flight Search kun je een landkaart zien waar in een land of rondom een stad welke luchthavens beschikbaar zijn.”

Hoe werkt Google Flight Search?

Even in de huid kruipen van de consument, zo loopt hij/zij door Google Flight Search. Verschillende velden kun je invullen naar wens. Je kunt ook klikken op de punten op de kaart, die geven aan waar luchthavens zijn (na inzoomen zie je meer luchthavens).

Google flights 1

Er missen vier luchtvaartmaatschappijen in het overzicht. Easyjet, Transavia, Arkefly, Ryanair en Lufthansa missen een prijs, maar hun vluchten worden wel weergegeven.

Google flights 2

Dan maar een andere luchthaven toevoegen: Een mooi overzicht van de juiste vluchten volgt op het scherm van de consument. De prijs staat echter nog in dollars.

Google flights 3

Je wordt van de Google Flight Search vanuit de zoekresultaten direct doorgestuurd naar de boekingssite van de gekozen luchtvaartmaatschappij. Google toont ook de zoekresultaten van online reisbureaus, bij de lancering zijn dat Rumbo, Bravo Fly, Budget Air en Vlucht24.nl.

Het mooie van Google Flight Search vind ik persoonlijk de mogelijkheid om te zien wanneer de laagste prijzen voor die vlucht zijn in een timerange die je zelf kunt bepalen. Ben je flexibel in je reis? Dan kun je bijvoorbeeld zien of je vlucht op een andere dag goedkoper is:

Google flight 4

Verdienmodel

Het verdienmodel van Flight Search in Europa is nog niet geactiveerd, maar wel bekend. Van Thiel tegen Emerce: “Op de resultaten uit de algemene pagina Google.nl komt onder AdWords en boven de organische resultaten een ‘commercial unit’”, zoals op die positie nu reeds resultaten uit Google Shopping kunnen staan. “Die unit bevat vluchtsuggesties die zijn verwant aan de zoekopdracht. Die vermeldingen kunnen betaalde resultaten zijn.” Dat extra resultatenblok verschijnt ergens in de komende maanden.

Toch verschijnen er al vluchten in de zoekresultaten. Twinkle Magazine schrijft hierover: De verwijzingen naar de vergelijkingssites van Google, waaronder Shopping, Flight Search, Advisor en Hotel Finder, nemen letterlijk en figuurlijk een tussenpositie in op de normale zoekresultatenpagina’s. Ze gelden niet als organische resultaten, ook niet als reclame, maar als een ‘third kind of thing’, aldus de zoekgigant vorig voorjaar tegen Search Engine Land. Google begeeft zich volgens die vaksite op het terrein van paid inclusion, waarbij bedrijven pas een reële kans maken op een vermelding als ze een commerciële relatie hebben met Google; door te betalen in de verticale zoekmachines vergroten de bedrijven indirect hun vindbaarheid in de centrale Google-zoekmachine, zonder dat gebruikers dat echt duidelijk wordt gemaakt.

Geen bedreiging voor de reisbranche

Emerce geeft ook aan dat Googles inspanningen om ook in deze vertical een positie te claimen, vooralsnog weinig indruk maken in de reisbranche. Travelblog Skift.com verneemt van verscheidene ondernemers in de Amerikaanse sector dat Flight Search en Hotel Finder geen krachtige spelers zijn. Consumenten bezoeken bijvoorbeeld eerder Kayak, Expedia of Travigo. Van Thiel: “Flight Search is anders gepositioneerd dan deze partijen. Het is een onderdeel van Search in het algemeen. Vanuit de zoekmachine ben je nu een stap sneller bij de vluchten en het boeken dan zonder.” Een in 2011 verschenen artikel op Twinkle liet ook zien dat toen reisorganisaties niets te vrezen hadden voor de komst van Google Flights.

[Update wo 20 maart 2013, 10.10 uur] MissetHoreca schrijft hierover: Volgens De Telegraaf hebben grote boekingskanalen als Expedia en TripAdvisor geklaagd in Brussel over Google Flights. ‘Hier is sprake van misleiding van de reizenkoper, omdat Google geen eerlijk overzicht geeft’, aldus Lastminute.com in De Telegraaf. De internetbureaus klagen over machtsmisbruik van Google.

Gerelateerde Berichten

  • Google flight search vliegt internationaal

    Sinds september vorig jaar kunnen Amerikanen met Google Flight Search zoeken naar binnenlandse vluchten. Sinds gister…

  • Google werkt met Ryanair aan nieuwe vliegticketvergelijker

    Google werkt aan een verbeterde online vliegticketvergelijker. Het zoekmachinebedrijf zocht voor de uitwerking van de…

  • SES Amsterdam: Google Search Quality

    De 1e parallel sessie tijdens de SES werd gegeven door Christoffel van het Google Search…

Categorie: E-commerce Tags: Google, Google flight search, James van Thiel, vergelijken

Over Annelies Hulshof

Annelies heeft aan de wieg gestaan van TravelNext, en was de eerste communitymanager van dit kennisplatform. Na haar studie Communicatie met specialisatie 'nieuwe media' kwam in TravelNext haar passie voor online marketing en reizen samen! Annelies is zelf ook fervent reiziger en schrijft nu vanuit het Belgische Gent.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
RED Online Marketing
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Booking.com KLM NHTV Expedia mobiel instagram Vakantiebeurs reizen Facebook Airbnb TUI Google destinatiemarketing reviews travel Social Media hotels onderzoek TripAdvisor technologie

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2022 TravelNext