Emerce berichtte gisteravond dat Google haar Flight Search nu ook haar diensten in Nederland heeft gelanceerd. Vanaf nu kunnen Nederlandse consumenten via Google naar tickets zoeken en die direct bij een luchtvaartmaatschappij boeken. De dienst is ook gelanceerd in Engeland, Frankrijk, Italië en Spanje.

“Behoefte voor flight search in Nederland is groot”

Google Flights bestaat sinds 2011 en voor gisteren kon er alleen maar gezocht worden naar vluchten in Amerika en Canada. James van Thiel, Industry Leader Travel bij Google Nederland, zegt tegen Emerce: “Travel is een van de meest gezochte zoekwoorden in onze zoekmachine. De huidige behoefte ligt in het feit dat veel mensen nu bezig zijn hun vakanties voor de zomer te regelen. Op Flight Search kun je een landkaart zien waar in een land of rondom een stad welke luchthavens beschikbaar zijn.”

Hoe werkt Google Flight Search?

Even in de huid kruipen van de consument, zo loopt hij/zij door Google Flight Search. Verschillende velden kun je invullen naar wens. Je kunt ook klikken op de punten op de kaart, die geven aan waar luchthavens zijn (na inzoomen zie je meer luchthavens).

Google flights 1

Er missen vier luchtvaartmaatschappijen in het overzicht. Easyjet, Transavia, Arkefly, Ryanair en Lufthansa missen een prijs, maar hun vluchten worden wel weergegeven.

Google flights 2

Dan maar een andere luchthaven toevoegen: Een mooi overzicht van de juiste vluchten volgt op het scherm van de consument. De prijs staat echter nog in dollars.

Google flights 3

Je wordt van de Google Flight Search vanuit de zoekresultaten direct doorgestuurd naar de boekingssite van de gekozen luchtvaartmaatschappij. Google toont ook de zoekresultaten van online reisbureaus, bij de lancering zijn dat Rumbo, Bravo Fly, Budget Air en Vlucht24.nl.

Het mooie van Google Flight Search vind ik persoonlijk de mogelijkheid om te zien wanneer de laagste prijzen voor die vlucht zijn in een timerange die je zelf kunt bepalen. Ben je flexibel in je reis? Dan kun je bijvoorbeeld zien of je vlucht op een andere dag goedkoper is:

Google flight 4

Verdienmodel

Het verdienmodel van Flight Search in Europa is nog niet geactiveerd, maar wel bekend. Van Thiel tegen Emerce: “Op de resultaten uit de algemene pagina Google.nl komt onder AdWords en boven de organische resultaten een ‘commercial unit’”, zoals op die positie nu reeds resultaten uit Google Shopping kunnen staan. “Die unit bevat vluchtsuggesties die zijn verwant aan de zoekopdracht. Die vermeldingen kunnen betaalde resultaten zijn.” Dat extra resultatenblok verschijnt ergens in de komende maanden.

Toch verschijnen er al vluchten in de zoekresultaten. Twinkle Magazine schrijft hierover: De verwijzingen naar de vergelijkingssites van Google, waaronder Shopping, Flight Search, Advisor en Hotel Finder, nemen letterlijk en figuurlijk een tussenpositie in op de normale zoekresultatenpagina’s. Ze gelden niet als organische resultaten, ook niet als reclame, maar als een ‘third kind of thing’, aldus de zoekgigant vorig voorjaar tegen Search Engine Land. Google begeeft zich volgens die vaksite op het terrein van paid inclusion, waarbij bedrijven pas een reële kans maken op een vermelding als ze een commerciële relatie hebben met Google; door te betalen in de verticale zoekmachines vergroten de bedrijven indirect hun vindbaarheid in de centrale Google-zoekmachine, zonder dat gebruikers dat echt duidelijk wordt gemaakt.

Geen bedreiging voor de reisbranche

Emerce geeft ook aan dat Googles inspanningen om ook in deze vertical een positie te claimen, vooralsnog weinig indruk maken in de reisbranche. Travelblog Skift.com verneemt van verscheidene ondernemers in de Amerikaanse sector dat Flight Search en Hotel Finder geen krachtige spelers zijn. Consumenten bezoeken bijvoorbeeld eerder Kayak, Expedia of Travigo. Van Thiel: “Flight Search is anders gepositioneerd dan deze partijen. Het is een onderdeel van Search in het algemeen. Vanuit de zoekmachine ben je nu een stap sneller bij de vluchten en het boeken dan zonder.” Een in 2011 verschenen artikel op Twinkle liet ook zien dat toen reisorganisaties niets te vrezen hadden voor de komst van Google Flights.

[Update wo 20 maart 2013, 10.10 uur] MissetHoreca schrijft hierover: Volgens De Telegraaf hebben grote boekingskanalen als Expedia en TripAdvisor geklaagd in Brussel over Google Flights. ‘Hier is sprake van misleiding van de reizenkoper, omdat Google geen eerlijk overzicht geeft’, aldus Lastminute.com in De Telegraaf. De internetbureaus klagen over machtsmisbruik van Google.