• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Google Inbox: Lessen voor de travel e-mail marketeer?

4 november 2014 door Roy Platje

Vorige week lanceerde Google zijn nieuwste cloud based product, Inbox. Google Inbox werd gepresenteerd als de her-uitvinding van email. Het is geen nieuwe vorm van email, maar het werkt bovenop, of naast je huidige Gmail box. Maar is het echt zo revolutionair anders en waar moet je als marketeer nu rekening mee houden in je email marketing campagnes als alle Google gebruikers massaal overstappen op Inbox? Vorige week kreeg ik van Google de uitnodiging om Inbox te gaan proberen. Hier een eerste indruk.

Vooropgesteld, er zijn nog maar weinig gebruikers die Inbox gebruiken. Maar ook als het nooit echt van de grond komt is het zinnig om Inbox niet zomaar naast je neer te leggen. Google zal hoe dan ook elementen van de technieken achter Inbox gaan gebruiken in Gmail en apps als Google Now.

Sinds enige tijd moet de marketeer al rekening houden met het feit dat commerciële nieuwsbrieven automatisch in de reclame folder komt van je Gmail leden. Dat was een eerste stap. Daarnaast worden steeds meer e-mails door Google al op hun context herkent. Bijvoorbeeld KLM tickets in je mail worden al samengevat en komen automatisch op de dag van vertrek in je Google Now app bovenaan te staan met de juiste boarding barcode. Super handig. Maar ook mails van bol.com en Spotify worden door Google al van extra elementen voorzien omdat ze herkend worden. Die bestaande elementen worden in Inbox nog verder uitgebouwd.

Google Inbox KLM Informatie
Door gebruik van schema.org markup voeg je meer context aan de mail toe.

Op uitnodiging in de testomgeving, de eerste bevindingen

Ik gebruik Gmail al sinds de eerste maanden dat het beschikbaar was. Toen, net als nu met Inbox, was het alleen op uitnodiging te gebruiken. Een strategie die Gmail heel gewild maakte, maar vooral omdat de opslag in je mailbox onbeperkt leek. Inmiddels heb ik 30 gigabite aan mail in mijn Gmail box staan. Een enorm archief dus, waardoor Google veel over mijn leesvoorkeuren weet.

En dagelijks krijg ik ongeveer 200 nieuwe mails binnen, waarvan slechts 20% directe aandacht vereisen. De rest verwijder ik direct of laat ik staan om later te behandelen. De verdeling in tabs (reclame mails belanden automatisch onder de Promotions tab) die Google enige tijd terug invoerde maakte het leven in Gmail al een stuk beter. Maar ik was benieuwd of Inbox daar nog verdere verbeteringen in aan kon brengen. En na een paar dagen lukt dat aardig.

Inbox werkt dus naast, of bovenop je bestaande Gmail account. Het voegt eigenlijk als gebruiker alleen meer intelligentie toe die je helpt de mailbox overzichtelijk te houden. Je gebruikt het via de App of online via inbox.google.com (alleen via Chrome). Mijn eerste indruk was niet positief. Het lijkt allemaal een stuk onrustiger door de wil van Google om het eenvoudiger te maken; ik gebruik mijn Gmail box om mijn privé Gmail in te ontvangen, maar heb er ook 4 zakelijke mail accounts aan gekoppeld. Tijdens werktijd gebruik ik toch meestal de “traditionele” Gmail webversie. Maar na een paar dagen gebruiken van vooral de app beginnen de voordelen toch erg zichtbaar te worden; de app heeft nu mijn voorkeur.

  1. Google wil bewerkstelligen dat je een “lege” mailbox kunt krijgen door mails die je later pas wilt behandelen kunt uitstellen. Hiermee ruim je wel een deel op, de mails komen pas weer in beeld op een bepaalde tijd. Je kunt mails zelf uitstellen tot je op een bepaalde locatie bent! Voor marketeers zou het een kans zijn om de (korting of upsell) notificatie uit te stellen totdat je in een bepaalde winkel bent.
  2. Een ander opvallend punt is dat het verwijderen van je mail een stuk ‘omslachtiger’ is geworden. Daardoor archiveer je de mail eigenlijk alleen. Google zal dit nodig hebben om een betere historie op te bouwen. Wellicht is het een voordeel dat oudere nieuwsbrieven weer vaker in de mailbox gevonden worden als je gaat zoeken op bepaalde termen.
Google Inbox Archiveren
Met een swipe naar rechts archiveer je een mailbericht.

Aanbiedingen meer aandacht

De reclames belanden nu meer dan voorheen gebundeld in de Promotions, of reclame map. Een voordeel hiervan is dat binnen inbox alle bundels, dus ook de aanbiedingen bundel, meer aandacht krijgen. Ze komen chronologisch in beeld. Ik merk dat ik de binnengekomen promoties nu dus vaker bekijk dan voorheen. Een kans voor de email marketeer dus. Omdat Google leert van het gedrag van de gebruikers worden open ratio’s van de mail weer een stukje belangrijker. Het lijkt er op dat ze hun methoden van Adwords campagnes, het hechten van belang aan CTR en bounce rates, ook in hun mailbox gaan toepassen om de relevantie van verzenders te bepalen.

Highlights functie met schema.org markup

Het verkrijgen van een highlight is eigenlijk de heilige graal in de Google Inbox. De highlights functie toont een preview van images of bestanden al onder de subject line. Dat geeft dus een stuk meer context aan je mail en de kans op openen een stuk groter. Dit is wellicht de grootste kans voor veel email marketeers. En het gekke is dat deze al even bestond maar nog weinig gebruikt wordt.

Met de Schema.org gmail markup kun je meer informatie meegeven die direct boven de mail vertoond zal worden. Binnen Gmail kon je al gebruik maken van Review, One click en Flight info cards. Maar bij Inbox kunnen er nog een aantal extra gebruikt worden zoals: Flight Highlight, Hotel Highlight en Restaurant Highlight. Het zal zorgen voor meer dienstverlening naar je bezoekers en een positievere ervaring geven.

Google Inbox Highlights

Conclusie en acties voor de reisbranche

Het lijkt wellicht lastig om nu al aan de slag te gaan hiermee en je strategie aan te passen. Maar naar mijn mening gaat het gedrag van je ontvanger met je mail steeds belangrijker worden. Strategieën die je in Adwords of retargetting campagnes toepast om je CTR te optimaliseren kun je ook gaan toepassen in je mail campagnes. De meeste aandachtspunten die je toch al aan moet houden worden nog belangrijker. Maar er komen er een aantal bij die je nu al op kunt pakken om klaar te zijn voor een grotere uitrol van deze functies. Want ook als Google Inbox niet breed gebruikt zal gaan worden, dan zullen de functies ook in Gmail terug gaan komen:

  • Verstuur je bestel notificaties of boekingsbevestigingen, ga dan gebruik maken van de Schema.org Markup. Het zal meer relevantie toevoegen aan je mail.
  • Koppel in ieder geval het afzenderadres van je nieuwsbrief aan je Google+ account, dan zorg je voor een mooi image voor de Subject line van je bericht. Dat maakt een stuk meer impact.
    Google Inbox Plus icoon
  • Test met het gebruik van minder images, of 1 featured image om de Highlightfunctie te gaan gebruiken.
  • Zorg voor een responsive mail opbouw. Tijdens het schrijven kwam ik nog teveel promotionele mails tegen die op een mobiel niet goed te lezen zijn. Doodzonde! Lees hier meer over het maken van een responsive mail.
  • Zorg daarnaast voor goede openratio’s, dit om te voorkomen dat Google jouw mail als minder belangrijk gaat ervaren.
  • Voor reisbureaus: stuur je instore vouchers, onderzoek dan de mogelijkheid om het voor de klant makkelijk te maken om de herinnering in te stellen voor het moment dat ze in een van de winkels of in je accommodatie zijn.

Google Inbox KLM highlights

Overigens, ik heb de mogelijkheid om anderen uit te nodigen. Laat dus hieronder een berichtje achter als je een uitnodiging wilt om te testen en wij versturen je vanuit RED Online Marketing een uitnodiging.

Credits header afbeelding: 10ch (CC)

Gerelateerde Berichten

  • Google introduceert Gmail Priority Inbox

    Als e-mailmarketeer ga je altijd voor de hoogste openratio's van je nieuwsbrieven. Maar dat zal…

  • Google Travel bestaat niet? Of toch wel!

    De Nederlandse reiswereld is argwanend naar Googles groeiende dominantie in de online reiswereld. Reisorganisaties zijn…

  • Travel2011: Google België

    Roel Naessens, Industry Head Travel van Google België gaf een beeld van de huidige situatie…

  • Google introduceert Gmail Priority Inbox

    Als e-mailmarketeer ga je altijd voor de hoogste openratio's van je nieuwsbrieven. Maar dat zal…

  • Google Travel bestaat niet? Of toch wel!

    De Nederlandse reiswereld is argwanend naar Googles groeiende dominantie in de online reiswereld. Reisorganisaties zijn…

  • Travel2011: Google België

    Roel Naessens, Industry Head Travel van Google België gaf een beeld van de huidige situatie…

Categorie: E-mailmarketing Tags: Gmail, Google Inbox

Over Roy Platje

Sinds vele jaren is Roy actief in de online wereld. Bij bedrijven als Terberg Leasing en Bol.com als operationeel verantwoordelijke. En later bij Peter Langhout Reizen en Europeesche Verzekeringen in E-business Management functies.
Sinds 2008 houdt Roy zich full time bezig met RED Online Marketing, een marketing bureau bureau wat zich volledig focust op de reisbranche. Strategie, Email en Google AdWords campagnes vormen de kernactiviteit. Roy was tevens eigenaar van BoekVandaag.nl welke in 2013 verkocht is aan Travelbird.
Zie ook mijn Google+ profiel.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Google Inbox: lessen voor de e-mailmarketeer /  Internet marketingblog – Hans van Goor schreef:
    5 november 2014 om 09:35

    […] Deze gastblogpost is geschreven door Roy Platje van RED online marketing en verscheen eerder op TravelNext. […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

instagram KLM NHTV TUI technologie destinatiemarketing reviews mobiel travel TripAdvisor onderzoek hotels Facebook Google Airbnb Social Media Expedia reizen Booking.com Vakantiebeurs

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring