Google presenteert sinds vandaag actuele OV vertrektijden van vervoer in heel Nederland met Google Maps. Daarmee heeft Nederland een primeur. Vandaag gaat ook Maps voor bijvoorbeeld Marseille live, maar wij zijn het eerste Google land die deze informatie voor het hele land beschikbaar krijgt in de app.

Google zelf noemt het een mijlpaal dat actuele dienst- en vertrektijden, net als afwijkingen nu zichtbaar zijn in de app. Het grootste voordeel van deze toegevoegde informatie, is dat je als reiziger nu via Google Maps kunt kiezen welke reisoptie voor jou de beste is. De gedachte is geheel gebaseerd op de visie: van deur tot deur reizen, waarbij je altijd gepersonaliseerde reisinformatie zou moeten kunnen ontvangen. Als het voor jou, door vertragingen bijvoorbeeld beter is om eerst met de fiets te gaan en dan een stuk de bus te pakken, dan krijg je die suggestie ook.

Samenwerken met alle vervoeraanbieders

Om die real-time data te verkrijgen werkt Google onder andere samen met partijen als openOV en 9292. Die vervoersinformatie wordt nu voor het eerst beschikbaar gesteld in een volledig overzicht, aan alle reizigers. Of het nu gaat om woon-werkverkeer (die je kunt opslaan als vaste route) of om andere reizen. Met de app kunnen gebruikers nu proactieve notificaties ontvangen die als input gegeven worden door de vervoerders zelf. Wanneer er bijvoorbeeld aangegeven vertraging is op je reguliere woon-werktraject, krijg je via de app een andere vervoersoptie aangeboden, bijvoorbeeld om met de auto naar het werk te gaan omdat dat vandaag sneller is.

Nederlanders zijn mobiel en reizen veel

Een aantal redenen op basis waarvan Google deze stap heeft gemaakt, heeft een onderliggende gedachte; Google wil lokaal relevant zijn en bijdragen aan vraagstukken of problemen die hier in Nederland actueel zijn.

We kunnen met de app voorzien in een belangrijke behoefte: het altijd op de hoogte zijn van de actuele situatie in het openbaar vervoer, waarmee iedereen zijn persoonlijke reisplan kan maken en bijstellen – zegt Pim van der Feltz, directeur Google Nederland.

Google wil dus diensten leveren die je zo’n 2 keer per dag gebruikt en die comfort bieden. De focus ligt in Nederland op mobiliteit en geografische informatie. Internet wordt persoonlijker gemaakt op het moment dat je je reis plant van A naar B, zodra je ook op ieder moment weet wat die keuzes voor jou gaan betekenen. Ook handig als je bijvoorbeeld je vakantievlucht moet halen. Te laat, te vroeg en uitval vormen de basis van de reisadviezen in de app.

In Google Now zie je nu bijvoorbeeld ook de realtime vertrektijden in plaats van enkel de bushalte waar je moet staan. Wanneer je een ‘groen’ reisadvies krijgt, betekent dit dat je vervoersmiddel op tijd vertrekt. Rood geeft aan dat er vertraging of iets mis is. Ook kun je nu ‘binnenkijken’ bij Centrale Stations. Zo weet je bijvoorbeeld exact waar de Smullers zit en welke faciliteiten zich waar nog meer op het station bevinden.

Zodra je met Google je afspraken (calendar) en vluchtinformatie (Gmail) deelt, krijg je meldingen hoe laat je moet vertrekken en met welk vervoersmiddel om op tijd te zijn in de huidige situatie. Dat betekent ook dat er in de toekomst meer vervoerders bij kunnen komen, zoals gepersonaliseerde vormen van taxi’s (nu al Uber) of deelsystemen met fietsen (zoals nu de OV-fiets).

De gehele samenwerking moet reizen en de reisbeleving prettig en makkelijk maken.

Toeristen ook?

Wanneer je kijkt naar de relevantie voor de toeristische sector is het voor jou als reiziger (uitgaand toerist) natuurlijk zeer prettig als je hier over de hele wereld gebruik van kunt maken. Vaak zijn er nu nog ‘gespecialiseerde apps’ die deze info voor 1 stad aanbieden. Op dit moment, vandaag dus, gaat deze toevoeging in Google Maps ook in Marseille live. Maar, ook hier geldt weer, dit is enkel gericht op de stad en nog niet landelijk georganiseerd. Daarmee heeft Nederland de primeur.

Voor inkomend toerisme, oftewel toeristen die naar Nederland komen en in eigen land al Maps gebruiken, is Google Maps Nederland dus de ultieme tool om door Nederland te reizen op een aangename manier. Dit is tevens goede informatie voor DMO’s, en citymarketing organisaties om op in te spelen.