Hotelfraude via Google sierde vanochtend op de eerste pagina in dagblad De Pers. Google heeft zijn controleprocedures niet op orde. De webadressen op Google Maps zijn door bedrijven heel eenvoudig aan te passen.

Hoe werkt het
Iemand die fraude wil plegen legt een domeinnaam vast die veel lijkt op de domeinnaam van het hotel zelf. Vervolgens passen ze de contactgegevens van het hotel in Google Maps aan. Deze gegevens kunnen namelijk heel gemakkelijk worden aangepast. Google heeft als controle hiervoor een validering per briefkaar. Maar je kunt aangeven dat die briefkaart naar een ander adres dan het hotel gestuurd kan worden. Zodra de briefkaart binnen is wordt de domeinnaam aangepast. Als consument kom je vervolgens op een website waarbij je kunt kiezen tussen verschillende boekingssites zoals Expedia en Booking.com. Kinderlijk eenvoudig dus. Maar de hotelwereld loopt hierdoor tienduizenden euro’s mis doordat Google zijn controleprocedures niet op orde heeft.

Gerechtelijke procedure
Jack Ligtvoet van Centre Hotels, dat ook op deze manier inkomsten misloopt geeft in dagblad De Pers aan zich te beraden op gerechtelijke stappen. Erik Baumann van het platform Hoteliers.com (waar je direct bij het hotel boekt) vindt het bizar dat zo’n belangrijk en invloedrijk instituut als Google blijkbaar zo makkelijk misleid kan worden.

In een reactie laat Google weten “dringend naar dit isssue” te kijken. Nou dat lijkt me niet zo lastig, controleer of de URL echt is klaar ben je. Als je al die moeite doet met briefkaarten zou dit toch niet zo moeilijk te regelen moeten zijn.