• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel marketing platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in reizen en de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel marketingplatform gericht op nieuwe ontwikkelingen in reizen en de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Google laat zich makkelijk misleiden | Hotelfraude Google Maps

19 november 2010 door Martin van Kranenburg

Hotelfraude via Google sierde vanochtend op de eerste pagina in dagblad De Pers. Google heeft zijn controleprocedures niet op orde. De webadressen op Google Maps zijn door bedrijven heel eenvoudig aan te passen.

Hoe werkt het
Iemand die fraude wil plegen legt een domeinnaam vast die veel lijkt op de domeinnaam van het hotel zelf. Vervolgens passen ze de contactgegevens van het hotel in Google Maps aan. Deze gegevens kunnen namelijk heel gemakkelijk worden aangepast. Google heeft als controle hiervoor een validering per briefkaar. Maar je kunt aangeven dat die briefkaart naar een ander adres dan het hotel gestuurd kan worden. Zodra de briefkaart binnen is wordt de domeinnaam aangepast. Als consument kom je vervolgens op een website waarbij je kunt kiezen tussen verschillende boekingssites zoals Expedia en Booking.com. Kinderlijk eenvoudig dus. Maar de hotelwereld loopt hierdoor tienduizenden euro’s mis doordat Google zijn controleprocedures niet op orde heeft.

Gerechtelijke procedure
Jack Ligtvoet van Centre Hotels, dat ook op deze manier inkomsten misloopt geeft in dagblad De Pers aan zich te beraden op gerechtelijke stappen. Erik Baumann van het platform Hoteliers.com (waar je direct bij het hotel boekt) vindt het bizar dat zo’n belangrijk en invloedrijk instituut als Google blijkbaar zo makkelijk misleid kan worden.

In een reactie laat Google weten “dringend naar dit isssue” te kijken. Nou dat lijkt me niet zo lastig, controleer of de URL echt is klaar ben je. Als je al die moeite doet met briefkaarten zou dit toch niet zo moeilijk te regelen moeten zijn.

Share this...
  • Facebook
  • Linkedin
  • Twitter

Gerelateerde Berichten

  • Google Maps Engine Lite: Een nieuwe feature om itineraries te maken

    Met Google Maps Engine Lite kun je nu maps customizen waarbij je gebruik maakt van…

  • Google resultaten worden persoonlijk

    Alles wordt onderworpen aan een review. Alles wordt op basis van je persoonlijke voorkeur. Dus…

  • Google Travel: gaat Google zich mengen in de reisbranche?

    (verslag door Bob van Beers, student NHTV en gastblogger op Reismanagers.nl) Voorafgaand aan de WTM…

Categorie: E-commerce Tags: Hotelfraude Google Maps

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Tweets die vermelden Weblog | Reismanagers · Google laat zich makkelijk misleiden | Hotelfraude Google Maps -- Topsy.com schreef:
    19 november 2010 om 10:35

    […] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Robin en Sasja van As, sinds1998. sinds1998 heeft gezegd: Google laat zich makkelijk misleiden | Hotelfraude Google Maps http://t.co/dcLrAFk via @sinds1998 […]

Primaire Sidebar

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
RED Online Marketing
Vakantiebeurs

Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang elke week de meest gelezen blogpostings van TravelNext

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Share this...
  • Facebook
  • Linkedin
  • Twitter

Recente reacties

  • Auto Huren Corfu op Reisorganisatie Thomas Cook failliet

Tagcloud

travel reviews hotels NHTV instagram destinatiemarketing Booking.com Facebook onderzoek Vakantiebeurs Social Media Google TUI TripAdvisor Twitter KLM Expedia Airbnb technologie mobiel

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2019 TravelNext