Google is contant in ontwikkeling. Emile Breure gaf onlangs een kijkje in Googles Reisplan. Vorige week heeft Google Maps ook de nieuwe applicatie gelanceerd. De nieuwe maps zijn wat mij betreft het ultieme voorbeeld van SoLoMo. Hoe kun je daar als hotspot op inspelen? Een aantal handige tips op rij.

Google Maps & SoLoMo

Dat SoLoMo ‘the next thing in travel’ is weet je natuurlijk als Travelnext.nl lezer als geen ander.  SoLoMo staat voor de nieuwe reiziger die zich voor én tijdens zijn reis op sociale, locatiegebaseerde en mobiele wijze oriënteert. Het nieuwe maps speelt op SoLoMo in omdat:

  • Er een volledige koppeling is met Google Plus als social medium je kunt op locatie dus inchecken, foto’s toevoegen en beoordelingen achterlaten.
  • Je de ‘Explore’ functie kunt gebruiken  om ‘near by’ hotspots te ontdekken
  • Reviews vanuit Zagat en Google Plus geïntegreerd zijn.

Bekijk de onderstaande video voor een uitleg van de nieuwe functionaliteiten.

Hoe  kun je als hotspot je locale vindbaarheid verbeteren in Google Maps?

Als bezienswaardigheid winkel, hotel, restaurant of café kun je een aantal acties ondernemen om je vindbaarheid te verbeteren. Helaas ook direct de kanttekening: geen garantie op succes. Google houdt met veel factoren en algoritmen rekening. Daarnaast kan het enige tijd duren voordat je resultaat van je werk hebt.

  • Verbeter de nauwkeurigheid van je Google Places en Google Plus Bedrijfsprofiel
    Google raadt zelf aan je bedrijfsgegevens te verifiëren . Op je profielpagina kun je exact zien hoeveel procent van je profiel nog ongevuld is met informatie. Bij een 100% ingevuld profiel maak je meer kans op een Plaatslabel in Google Maps  en is beter voor je vindbaarheid. Vul zo veel mogelijke tags in je profiel. Behalve ‘coffee’ is het ook handig om ‘free public toilet’ of ‘free wifi hotspot’ in te vullen. Hulp nodig om een Google Plus lokale bedrijfspagina aan te maken? Jaap Hoogesteger gaf eerder al een uitleg op Travelnext.nl.
  • Plaats regelmatig op je Google Plus profiel
    Via Hootsuite, social media management software, kun je je Google Plus profiel toevoegen. Zonder veel extra werk kun je je Twitter en Facebook berichten aangepast publiceren. Het is voor je SEO wel belangrijk om unieke content te publiceren.
  • Maak een afspraak met een Google Bedrijfsfotograaf
    De Google Bedrijfsfotografen maken inpandige Streetview opnames en publiceert deze bij je profiel op Google. Je herkent de Google Bedrijfsfotograaf aan het label. Hieraan zijn uiteraard kosten verbonden. De beelden kun je uiteraard zelf ook gebruiken op je eigen website.
     Location account Maps appGoogle Bedrijfsfotografie Maps app
  • Voeg ‘Offers’  toe aan je Google account
    Emerce schreef eerder al deze week: “Google Offers binnenkort in Nederland”. Het wordt met Google Offers op Scoopy-wijze mogelijk om je potentiële dichtbijzijnde bezoekers  een aanbieding te bieden. Denk aan  het 1e kopje koffie gratis of een upgrade voor een walk-in zoals een kamer met zeezicht.

Heb jij meer tips voor onze Travelnext community? Laat het achter in de comments. Ook nog meer goede voorbeelden zijn volgens mij welkom!

Afbeelding: 757livetech