Google heeft in de VS een handige nieuwe feature geïntroduceerd: bij Google Search zie je nu ook beoordelingen en reviews van gerenommeerde recensenten en publishers. Handig als je wilt weten wat een Michelin-sterren-beoordelaar van het restaurant vindt dat je in gedachten hebt voor dat huwelijksaanzoek. Maar Google gaat net een stapje verder.

Google Search zoekt de grenzen op

Waar de toevoeging van een professionele mening een mooie toevoeging is, zeker voor de foodies onder ons, zoekt Google de grenzen op. Beoordelingen van gebruikers gaven een eerlijk, objectief beeld van gelegenheden op Google Search. Dat is wel een beetje anders met de introductie van deze feature:

  • Professionele beoordelingen worden boven die van de ‘gewone’ gebruiker geplaatst. Niet vergeten dat veel van die professionals uit de Zagat franchise van Google komen.
  • Gebruikersbeoordelingen staan onder de Google Streetview foto’s en de Google Map locatie, met de reviews van Google-gebruikers helemaal bovenaan – inclusief foto’s.
  • Reviews van gewone gebruikers en sites die hiervoor gemaakt zijn, zoals Yelp en TripAdvisor, komen hierdoor ver onderaan de pagina te staan en vragen nogal wat scrollvermogen.

Google Search

Must-visit lijstjes

In Europa lag Google al onder vuur doordat ze met de resultaten van de Shopping-pagina eigen producten (of producten van dochterondernemingen) bovenaan zette. Deze feature doet daar nog een schepje bovenop. Er is behoorlijk wat verontwaardiging geuit door organisaties als Yelp en TripAdvisor. Daarop reageert Google met de claim dat dit de snelste manier is om de beste antwoorden te tonen aan gebruikers.

Je kunt je afvragen of door deze toevoeging mensen niet en-masse must-visit lijstjes gaan publiceren. Online influencers en publishers zullen hier bovenop duiken en er is een redelijke kans dat reviews in de toekomst alleen nog maar voor dit soort partijen zijn weggelegd.

Google user campagnes

Kortom, een ontwikkeling om in de gaten te houden. Gaan professionele recensenten reviews schrijven over de hotdog-stand in Central Park? Moet je straks als restaurant of travel merk een speciale campagne gaan inrichten op Google-gebruikers zodat je zeker weet dat je reviews krijgt die mensen daadwerkelijk zien? Of – dat kan natuurlijk ook – zijn Google-gebruikers de inspiratiebron van de toekomst?