De Nederlandse reiswereld is argwanend naar Googles groeiende dominantie in de online reiswereld. Reisorganisaties zijn sterk afhankelijk van Google voor reclame (Adwords), informatie en doorverwijzing op basis van zoekresultaten naar hun aanbod. De positie van affiliates is door een koperswijziging van Google bijvoorbeeld sterk gewijzigd.
Het internetbedrijf ontplooit steeds meer eigen activiteiten op reisgebied. De acquisitie van ITA Software (een leverancier van vluchtinformatie software) is daar een voorbeeld van. Als de overname slaagt, is Google in staat vergelijkend winkelen voor onder andere vliegtickets te faciliteren. Verder kunnen via Google Maps hotels en kamerprijzen worden vergeleken. De specifieke door Google gegenereerde hotelpagina’s bevatten bovendien informatie over voorzieningen, foto’s, video’s en recensies. Die faciliteiten zijn met behulp van Google Squared ook te vergelijken met andere hotels. Er worden in de VS zelfs kortingsbonnen voor hotels via Google aangeboden. Hoewel niet duidelijk is wat Google precies wil bereiken in de reisbranche is het duidelijk dat zij een steeds dominantere positie inneemt.
Dit artikel is afkomstig uit het ING rapport Vakantieganger dwingt tot waardevoller reisaanbod: