(verslag door Bob van Beers, student NHTV en gastblogger op Reismanagers.nl)

Voorafgaand aan de WTM in Londen werd er door veel mensen al vol spanning uitgekeken naar de seminar ‘Get the latest from Google Travel`. Al langere tijd gaan de geruchten rond dat Google werkt aan een service voor de online verkoop van reizen. Het is daarom ook niet verbazingwekkend dat bij aanvang van de seminar de gehele zaal gevuld was met belangstellenden die zich afvroegen of er wederom een bedreiging voor de reisbranche zou ontstaan. 

De presentatie werd gegeven door het hoofd van Google Travel UK, James van Thiel. Na een korte introductie met feiten over het internetgebruik van EU bewoners en cijfers over het online boeken van reizen toonde Van Thiel onderstaand figuur waarin Google een willekeurige bezoeker volgde vanaf het vanaf het zoekproces naar een geschikte zonbestemming, tot het uiteindelijke boeken van de vakantie. De linker colom geeft de gebruikte zoekwoorden weer, de rechter colom de websites die hierbij vervolgens bezocht werden. 

 

 

Google Travel

 

Dit figuur maakt duidelijk dat de klant in 33 dagen van het zoeken naar informatie over gaat tot het daadwerkelijk maken van een boeking. Op de eerste dag van dit proces is de klant nog zoekende naar een geschikte bestemming, met algemene zoektermen als ‘Holiday in the sun’  en ‘Europe holidays’. Vijf dagen later heeft de klant inmiddels besloten naar Cyprus te gaan en stemt hier de zoekopdracht dan ook verder op af met de zoekwoorden ‘cheap flights Cyprus’ en ‘Cyprus Holidays’. In de daaropvolgende dagen gaat de klant wederom dieper in op de zoekopdracht door informatie te zoeken over specifieke hotels. 

Wat opvalt is dat de klant vanaf de 29e dag niet meer zoekt via Google maar zich beperkt tot het direct bezoeken van enkele eerder bezochte websites. Op dag 33 bezoekt de klant nog websites van verschillende touroperators om uiteindelijke online een reis naar Cyprus te boeken bij First Choice. Wanneer we de rechter colom goed bekijken blijkt bovendien dat de klant in iedere stap van het boekingsproces de website van First Choice bezocht heeft. 

Aan de hand van dit voorbeeld werd vervolgens toegelicht hoe de verschillende tools van Google, zoals Ad planner, AdWords en Google Webmaster zo efficient mogelijk gebruikt kunnen worden om de klant zoveel mogelijk aan te sturen op het maken van een boeking.

Tot slot kwam dan toch nog de vraag waar de gehele zaal op zat te wachten, komt Google met een service specifiek voor de reisbranche?  Het antwoord van Van Thiel was duidelijk “No, we are not a travel company”. Min of meer gerustgesteld verlieten alle aanwezigen de zaal, waarbij toch een bedreiging voor de toeristische bedrijven is komen te vervallen.