• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Google Travel: gaat Google zich mengen in de reisbranche?

18 november 2008 door Martin van Kranenburg

(verslag door Bob van Beers, student NHTV en gastblogger op Reismanagers.nl)

Voorafgaand aan de WTM in Londen werd er door veel mensen al vol spanning uitgekeken naar de seminar ‘Get the latest from Google Travel`. Al langere tijd gaan de geruchten rond dat Google werkt aan een service voor de online verkoop van reizen. Het is daarom ook niet verbazingwekkend dat bij aanvang van de seminar de gehele zaal gevuld was met belangstellenden die zich afvroegen of er wederom een bedreiging voor de reisbranche zou ontstaan. 

De presentatie werd gegeven door het hoofd van Google Travel UK, James van Thiel. Na een korte introductie met feiten over het internetgebruik van EU bewoners en cijfers over het online boeken van reizen toonde Van Thiel onderstaand figuur waarin Google een willekeurige bezoeker volgde vanaf het vanaf het zoekproces naar een geschikte zonbestemming, tot het uiteindelijke boeken van de vakantie. De linker colom geeft de gebruikte zoekwoorden weer, de rechter colom de websites die hierbij vervolgens bezocht werden. 

 

 

Google Travel

 

Dit figuur maakt duidelijk dat de klant in 33 dagen van het zoeken naar informatie over gaat tot het daadwerkelijk maken van een boeking. Op de eerste dag van dit proces is de klant nog zoekende naar een geschikte bestemming, met algemene zoektermen als ‘Holiday in the sun’  en ‘Europe holidays’. Vijf dagen later heeft de klant inmiddels besloten naar Cyprus te gaan en stemt hier de zoekopdracht dan ook verder op af met de zoekwoorden ‘cheap flights Cyprus’ en ‘Cyprus Holidays’. In de daaropvolgende dagen gaat de klant wederom dieper in op de zoekopdracht door informatie te zoeken over specifieke hotels. 

Wat opvalt is dat de klant vanaf de 29e dag niet meer zoekt via Google maar zich beperkt tot het direct bezoeken van enkele eerder bezochte websites. Op dag 33 bezoekt de klant nog websites van verschillende touroperators om uiteindelijke online een reis naar Cyprus te boeken bij First Choice. Wanneer we de rechter colom goed bekijken blijkt bovendien dat de klant in iedere stap van het boekingsproces de website van First Choice bezocht heeft. 

Aan de hand van dit voorbeeld werd vervolgens toegelicht hoe de verschillende tools van Google, zoals Ad planner, AdWords en Google Webmaster zo efficient mogelijk gebruikt kunnen worden om de klant zoveel mogelijk aan te sturen op het maken van een boeking.

Tot slot kwam dan toch nog de vraag waar de gehele zaal op zat te wachten, komt Google met een service specifiek voor de reisbranche?  Het antwoord van Van Thiel was duidelijk “No, we are not a travel company”. Min of meer gerustgesteld verlieten alle aanwezigen de zaal, waarbij toch een bedreiging voor de toeristische bedrijven is komen te vervallen.

Gerelateerde Berichten

  • Google laat zich makkelijk misleiden | Hotelfraude Google Maps

    Hotelfraude via Google sierde vanochtend op de eerste pagina in dagblad De Pers. Google heeft…

  • Google helpt Griekenland online

    Toerisme is voor Griekenland enorm belangrijk. Zo’n 20% van de bevolking werkt in de toeristische…

  • Google Travel: stilte voor de storm?

    Iedere stap die Google zet wordt sinds de introductie van Google Hotels en Google Flights…

Categorie: E-commerce Tags: Bob van Beers, Google Travel

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

TripAdvisor NHTV technologie TUI hotels Airbnb instagram onderzoek Facebook Vakantiebeurs Expedia reizen Social Media Google destinatiemarketing KLM reviews mobiel travel Booking.com

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring