James van Thiel neemt het publiek mee in de travel wereld van Google.

Veel veranderingen zijn gaande: Meer mensen zijn online, er vindt een verschuiving plaats van statisch naar mobiel, iedereen is online verbonden, E-commerce gaat verschuiven naar Commerce. De virtuele wereld wordt naar ons toegebracht zoals het ook eerder was toegepast door Tesco in Azië.

Sneller toegang tot informatie

Over het algemeen wil de consument sneller toegang krijgen tot de gewenste informatie. Hier speelt Google instant search op in. Met Google Shopping worden producten direct getoond met een afbeelding en de consument kan vergelijken. De consument denkt niet meer lineair, het gaat erom bronnen van informatie samen te brengen.
Binnen de travel industry zijn Google Hotelfinder en Flightsearch voorbeelden hoe Google de internet zoektocht van de consument wil verkleinen, het web meer transparant te maken en de mogelijkheid bieden om prijzen te vergelijken. Nu is er ook Google Travel.

De toekomst van travel

Bedrijven zullen in toekomst meer waarde aan de eigen business toekennen. In de predictive era waar wij nog naartoe gaan zal het gaan om het opbouwen van een relatie met de consument. Het interpreteren van consumenten data zal key worden. Daaroverheen deze nog koppelen aan de eigen database en het visueel zichtbaar maken. James geeft aan de multiscreen wereld een nieuw fenomeen is in onze samenleving. Thuis zijn wij via televisie, computer, tablet, online video en mobiel verbonden. In de nabije toekomst wil Google Travel voornamelijk tijd besteden om het cross-devices gedrag van de consument meetbaar en zichtbaar te maken. Deze data is tot op heden nog niet inzichtelijk.

Social & Local

Afrondend verteld James meer over Social & Local en de manieren waarop Google hierop inspeelt. De sociale impact wordt steeds groter terwijl de aandacht van de consument zich verminderd. Google+ speelt ook op de sociale behoeften in. Het draait om goede boodschappen, het meetbaar maken en de connectie tussen mensen & mensen. Google+ is geen facebook en/of twitter, het is een geïntegreerd platform.

Drie punten zijn voornamelijk van belang voor Google: De juiste boodschap bij de juiste mensen, gerealiseerd door de circles van Google+. Een mooie voorbeeld is KLM: KLM heeft verschillende consumenten segmenten toegepast. Daarnaast speelt de factor: persoonlijk een grote rol. Ga de interactie aan met jouw hoofddoelgroep. Hier speelt Google Hangouts ook op in. Als derde punt: Aanbevelingen zijn leuk, maar beter op de juiste tijdstip (voorbeeld: zoektocht naar een restaurant). Dit maakt Google+ mogelijk door Google+ aan Google Search te koppelen. Daarnaast zullen Google Now en de introductie van Google Glasses trending topics van de toekomst zijn.

Ik ben zeer benieuwd naar jullie bevinden over Google Travel!

De presentatie

[slideshare id=15423485&doc=presentatiejames-121130030109-phpapp01]