Google heeft volgens insiders 25 miljoen dollar betaald voor de overname van Frommer’s. Een uitgeverij van reisgidsen en reiscontent. Google is aardig op weg om haar posities in de reis- en vrijetijdsbranche in te nemen.

Natuurlijk geeft Google aan om door de overname meer advertentieinkomsten te willen genereren. Maar daar gaat het allang niet meer om. Na de overname van Zagat (review site) en de lancering van hun eigen Google flight-booking service is Google natuurlijk allang geen zoekmachine bedrijf meer.

De kracht van reviews en je eigen netwerk

Op termijn krijgt Google een probleem. Nu nog vragen miljoenen bezoekers hun zoekvraag aan Google. Je geeft een zoekopdracht in en Google geeft een antwoord via betaalde en onbetaalde links. Maar steeds vaker gaan consumenten Google overslaan en vragen mensen in hun netwerk of ze een antwoord hebben op hun vraag. Sinds de overname van Zagat, zie je ook dat de reviews zijn geïntegreerd in de Google+ local-business pagina’s. Google+ en de kracht van reviews staan hoog op de agenda bij Google.

De reactie van Tripadvisor over de overname

Met de overname van Frommers en Zagat zal Google steeds meer een bedreiging worden voor de reviewsite Tripadvisor. In een interview reageert de CEO Stephan Kaufer van Tripadvisor als volgt: “It is puzzling to us that Google is going backwards to the opinion of one—a writer—when TripAdvisor is proof that travelers like the wisdom of crowds” and their social-network friends. And I absolutely worry that Google will preference Frommer’s content above organic search results to the detriment of the users.”

Kortom, content is de nieuwe valuta. Iets om over na te denken als reisorganisatie, touroperator of destination marketeer.

Afbeelding: Caitlinator