• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Trend: Gratis tours zijn booming! Volg gewoon de gekleurde paraplu’s

18 mei 2015 door Miranda Cornelisse

In steeds meer steden worden tours aangeboden waarbij deelnemers achteraf zelf bepalen óf en hoeveel fooi gegeven wordt. New Berlin Tours biedt bijvoorbeeld gratis rondleidingen door het historische centrum van Berlijn aan. Waarom? Omdat zij van mening zijn dat iedereen de kans moet krijgen om de stad te leren kennen. NHTV internationaal hoger onderwijs Breda is in samenwerking met Bloomtravel op deze trend ingesprongen door studenten Tour Manager free tours te laten ontwikkelen en uitvoeren. 

Free tours – pay what you want tourism

SANDEMANs NEW Europe Tours biedt in 18 steden free tours, en niet alleen in Europa. New York, Tel Aviv en Jeruzalem staan inmiddels ook op de kaart. “Pay what you want tourism,” is het concept waarbij excellente en anders-dan-anders wandeltours worden aangeboden. SANDEMANs NEW Europe Tours werkt intensief samen met 750 partners, waaronder hostels en andere lokale ondernemers. In de 10 landen waar de free tours verzorgd worden telt de organisatie 80.000 gasten per maand. Het gaat bij het aanbieden van de tours om verantwoord toerisme en het behouden van de lokaliteit. Ongeacht het budget, aldus SANDEMANs NEW Europe Tours, elke reiziger moet mee kunnen met een professionele stadswandeling! Onafhankelijke gidsen vertegenwoordigen de unieke stijl van deze tours door op een persoonlijke manier de historie te mixen met storytelling. 

#thecreation #freetours #local

Met de inzet van sociale media, zoals WordPress, Twitter, Instagram, Facebook, Pinterest en Vimeo werden de free tours in Krakau en Praag aangekondigd, onder meer onder vermelding van #thecreation #3TM #NHTV #freetours.

image2“Ever wondered what life of a local in Krakow feels like. We will show you the local side of Krakow during our morning tour,” – was het thema van OneDayFly-tours in Krakau #wakeuplikealocal.

De kracht van deze tour was de samenwerking met lokale ondernemers: zo werden een typische Poolse milk bar en een wodkaspeciaalzaak bezocht. Ondanks alle aandacht op social media en de toezegging van deelname aan dit evenement via Facebook, liepen slechts twee internationale toeristen mee.

De kroegentocht van FreeTourKrakow bleek een verrassende tour te zijn: image3

85 keer werd deze tour geliked op Facebook, echter geen enkele internationale toerist kwam opdagen.  

Dat was bij BEinPRAGUE, waar ook nu weer co-creatie met lokale ondernemers centraal stond, anders. Diverse toeristen uit Nederland, Duitsland, de Verenigde Staten en Italië gingen mee met de “beer tasting tour” en ook het volksdansen werd goed ontvangen.

Prague History op Facebook 

Prague History Tours heeft zich in het voortraject voornamelijk op Facebook gericht en heeft daar ook daadwerkelijk promotieruimte gekocht. De naamsbekendheid groeide snel en meerdere toeristen hadden zich via dit kanaal aangemeld voor de diverse tours, waarin geschiedenis, mythen en legendes centraal stonden. Helaas moest deze groep ondervinden dat, ondanks de 267 likes en het bereik van 1200 Facebook gebruikers, niemand daadwerkelijk op kwam dagen bij de evenementen.image4Facebook bleek wel het meest toegankelijke kanaal te zijn voor zowel de organisaties als voor toeristen. Het werkt snel, het bereik is groot en alles kan direct gepost worden: teksten, foto’s, reviews en video’s. Magisto is trouwens een interessante tool die heel snel, automatisch en gemakkelijk video’s creëert.

De challenges in het aantrekken van toeristen online

NHTV en Bloomtravel hebben ondervonden dat het aantrekken van toeristen via sociale media nog een lastige klus is. Ter plaatse ouderwets flyeren trok uiteindelijk nog de meeste internationale toeristen aan. De eerste stap is echter gezet nu de foto’s, reviews en video’s van de free tours online staan! Vrienden van vrienden hebben bijvoorbeeld al contact opgenomen:image5

Helaas voor geïnteresseerden, deze specifieke free tours waren éénmalig. OneDayFly Tours heeft het einde inmiddels kenbaar gemaakt:image6

Volgend jaar creëert NHTV Tour Manager in samenwerking met Bloomtravel nieuwe tours, op een nieuwe bestemming.

Credits headerafbeelding: Malinda Rajapakse

Gerelateerde Berichten

  • Twee dagen gratis e-commerce inspiratie in Utrecht

    Op 19 en 20 april vinden in de jaarbeurs in Utrecht de e-commercedagen plaats. De…

  • Travelta: virtuele tours in 3D en internationale focus

    Reisportal Travelta.nl biedt bezoekers voortaan de mogelijkheid bestemmingen driedimensionaal te bekijken door een koppeling met…

  • Social Media en Affiliate Marketing

    Vraag is niet of maar hoe we social media inzetten Alexander Willemsen beloofde ons meerwaarde…

Categorie: E-commerce Tags: Bloomtravel, free tours, NHTV, praag

Over Miranda Cornelisse

Miranda is coördinator van het Experience Design Lab aan de NHTV Breda en is gespecialiseerd in het creëren van tourist experiences. De laatste jaren is zij zich gaan interesseren in hoe toerisme en recreatie Social Media inzetten bij het ontwikkelen en verkopen van producten en diensten. Met het Experience Design Lab biedt zij organisaties, bezienswaardigheden en bestemmingen de mogelijkheid om de offline wereld aan die van de online wereld te koppelen. Transmediale tourist experiences is om die reden dan ook een onderwerp waar zij zich op dit moment verder in verdiept.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

TUI KLM Airbnb Google reizen instagram TripAdvisor destinatiemarketing Social Media hotels mobiel Facebook NHTV Booking.com technologie Expedia reviews Vakantiebeurs onderzoek travel

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring