Het toerisme is al ontzettend lang de belangrijkste inkomstenbron voor de Grieken. Momenteel is het de grootste motor voor de Griekse economie. Maar daarnaast zijn er online ook nog heel veel (online) groeikansen voor deze bestemming en Google helpt ze hier een handje bij.

Inzet van Google

Google heeft in 2014 voor het eerst het project “Grow Greek Tourism Online’’ uitgerold. In 2014 en 2015 hebben meer dan 10.000 SME’s deelgenomen aan de speciale lezingen in het land en de online trainingssessies. Het doel van deze trainingssessies is om de deelnemers op te leiden tot een ware travel professional en zij zullen leren hoe zij zich het beste kunnen profileren op het internet. Dit jaar wordt het voor de derde keer georganiseerd. Voor 2016 is de doelstelling verder opgeschroefd, in 2016 is het doel om 30.000 Griekse ondernemers in de toeristische sector te helpen hun online prestaties te verbeteren.

Om de ambitie te kunnen bewerkstelligen, een groei van 300%, heeft Google meer nieuwe services voor de Grieken gelanceerd. Een groep van 20 online adviseurs, door Google getraind, reizen dit jaar langs 30 vakantiebestemmingen om travel professionals gratis te trainen. Ook is er een gratis online opleidingsplatform voor professionals in de toeristische sector ontwikkeld. Iets wat we van Google in Nederland voor studenten kennen, maar niet specifiek gericht op het toerisme.

Zomer én winterbestemming

De focus dit jaar is om “tourism all year round” te stimuleren. In Griekenland is het vakantieseizoen voor veel bestemmingen nog beperkt tot alleen het zomerseizoen. Mede door de internationale vluchten is het seizoen kort, van mei tot en met september. En dan met een piek in de maanden juli en augustus natuurlijk.

Maar ook in andere maanden is Griekenland een prima vakantiebestemming. Wist je dat je bijvoorbeeld kunt skiën in Griekenland? In Februari een tip om een stedentrip naar Thessaloniki te combineren met een dagje wintersport in Kaimaktsalan Skicenter. En zo zijn er nog legio andere mogelijkheden in de wintermaanden die bij vele nog onbekend zijn. Griekenland hoeft het dus niet alleen van de zomermaanden te hebben, maar op het moment is dat wel het geval. En hier willen zij de komende jaren iets aan gaan doen. Ook voor OTA’s in Nederland liggen hier nog genoeg kansen voor deze destinatie.

Online groeikansen

Volgens Google is er het afgelopen jaar 19% meer gezocht op “Travel to Greece” in de zoekmachine en steeg het mobiel gebruik voor deze zoekterm met maar liefst 72%. Toch biedt slechts 8% van alle hotels in Griekenland een eigen online reserveringssysteem aan en profiteren zij dus niet van deze voordelen (Bron: Google Greece). Daar liggen dus nog genoeg mogelijkheden om (online) te groeien.

Credits headerafbeelding: Griekenland.net (CC)