• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Help de nieuwe reiziger de unieke plekjes te vinden

18 april 2013 door Annelies Hulshof

De bezoeker van je destinatie of hotel gaat deze tijden anders op reis. De nieuwe reiziger wil die unieke ervaring en probeert uit alle macht geen ‘lonely planet reiziger’ te zijn. ‘Buiten de gebaande paden’ of ‘een local experience’ is wat deze nieuwe reiziger maar al te graag opzoekt. Maar waar haalt die reiziger dan zijn of haar unieke tips vandaan? Gaat de reisgids in de prullenbak en doen we alles via user generated content? Hoe kun je die nieuwe reiziger helpen met het ontdekken van die unieke plekken?

De reisgids wordt digitaal

Reisgidsen gaan naar mijn idee in grote getale digitaal mee op reis. Het is naast lichter en handiger ook goedkoper en gemakkelijker doorzoekbaar om op je smartphone of tablet een reisgids mee te nemen. De digitale reisgidsen zijn up-to-date, kunnen gratis zijn en maken het mogelijk te zoeken naar informatie die tegemoet komen aan hun eigen persoonlijke interesses. De verkopen van traditionele reisgidsen is vorig jaar met maar liefst 30% gedaald.

De unieke plekjes als eerste ontdekken

Reizigers gaan steeds verder weg van de grote toeristische hotspots om hun eigen unieke ervaringen te creëren. Ze gaan op zoek naar datgene dat je niet in een reisgids of op een blog terug kunt vinden, het ‘ontdekken’ van die plekjes wordt bijna een doel op zich.

Deze nieuwe reiziger wil graag plekken als eerste ontdekken en daarom bekend staan in zijn of haar netwerk. Het is voor hen belangrijk om pionier te zijn in het kunnen geven van bijzondere tips aan anderen. Dit sociaal krediet gaat voor reizigers een belangrijke rol spelen, laten zien waar je geweest bent en welke plekken je hebt ontdekt om anderen te inspireren. Echter, moeten zij zelf ook de tips van iemand krijgen.

Ontdekken via nieuwe technologieën en andere reizigers

Dit ontdekken van unieke plekjes kan omdat ze de meest bijzondere reisgids altijd in hun zak hebben zitten: de smartphone. Met daarop reisgidsen en toegang tot sociale media en blogs.

Guidedbyalocal

Daarbij bieden locals een interessante kijk op een destinatie voor de bezoeker, daarvan vind ik persoonlijk GuidedByALocal een prachtig initiatief. Je stelt als reiziger een vraag aan een local of vraagt hem of haar om je rond te leiden op de bestemming. Want wie kent nou beter de geheime plekjes dan de locals zelf? Het was vroeger alleen nog lastig om met hen in contact te komen.

Couchsurfing

Couchsurfing vind ik daarvan net zo bijzonder: je vind gelijkgestemden op het forum en kunt ook nog gratis overnachten bij een Couchsurfer host, wederom: een local.

Spotted by locals

Spotted by locals geeft de reiziger een reisgids waarbij de content van locals of andere reizigers komt. Daaruit komen geweldige tips die je nooit had geweten als je enkel de Lonely Planet op zak had.

Hotels: help je gast de unieke plekjes te ontdekken

Ook kan een hotelmedewerker hierin een belangrijke rol spelen. Door te weten wat de geheime schatten zijn van je omgeving, kun je gasten helpen die te ontdekken. De gasten zullen dit enorm waarderen en zeker doorgeven aan andere gasten. Dit alles maakt de beleving van je gasten unieker en waardevoller. En is dat niet waar het allemaal om draait? Zorg er dus voor dat je op de hoogte bent van wat er in jouw omgeving de moeite waard is. Welk eettentje is zo bijzonder die niemand anders kent? Of waar halen alle locals hun bijzondere friet (mocht je ooit in Nijmegen zijn, ga dan eens langs bij Piccolino)?

Door je hotelgasten ook nog een plek te geven waar zij hun ontdekte parels kunnen tentoonstellen (stel: een hoekje in de website waar je hotelgasten hun tips voor de omgeving laat tentoonstellen), zorg je er ook nog voor dat je hen helpt het sociaal krediet op te bouwen in hun eigen omgeving en bij jouw toekomstige hotelgasten. Zij kunnen anderen weer inspireren om bij jouw hotel op bezoek te gaan en datgene te ontdekken dat zij hebben ontdekt.

Enkel digitaal?

Toch vraag ik me af of we enkel met een digitale reisgids op reis gaan in de nabije toekomst of dat we toch de oh zo vertrouwde Lonely Planet ook nog inpakken als we ervandoor gaan. Ik ging zelf in 2011 nog met een Lonely Planet richting de andere kant van de wereld, maar ook gewapend met mijn vol reisgidsen geladen iPhone. Ik moet zeggen dat de charme van een Lonely Planet me ook altijd nog goed deed voelen. Hoe zit dat met jullie? Hoe denken jullie dat reizigers binnenkort op reis gaan? Hebben ze nog papieren reisgidsen bij zich of wordt het enkel een smartphone waarop we toegang hebben tot de hele wereld en haar locals?

Inspiratie: InterContinental Hotels Group – The Kinship Economy [PDF]

Gerelateerde Berichten

  • De nieuwe reiziger haalt inspiratie uit sociale media, reviews en experts

    Al eerder schreef ik over de nieuwe reizigers en hoe hotels daar op in kunnen…

  • Offline apps met unieke features om te navigeren/reizen: reizigerstrends om in de gaten te houden

    Offline navigeren is misschien wel een van de grootste reizigerstrends, alhoewel, dat hoeft binnenkort niet…

  • Hoe bedien je de nieuwe reiziger?

    De nieuwe reizigers zijn altijd een erg interessant onderwerp. Het is voor organisaties ontzettend van…

Categorie: Marketing Tags: de nieuwe reiziger, InterContinental Hotels Group

Over Annelies Hulshof

Annelies heeft aan de wieg gestaan van TravelNext, en was de eerste communitymanager van dit kennisplatform. Na haar studie Communicatie met specialisatie 'nieuwe media' kwam in TravelNext haar passie voor online marketing en reizen samen! Annelies is zelf ook fervent reiziger en schrijft nu vanuit het Belgische Gent.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

instagram Social Media destinatiemarketing onderzoek reviews TripAdvisor hotels Booking.com Vakantiebeurs travel NHTV KLM Expedia technologie mobiel Facebook Airbnb TUI reizen Google

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring