• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Het crowdfunden van toeristische plekjes: de primeur en de volgende stappen

10 augustus 2015 door Lobke Elbers

Het crowdfunden van een toeristisch plekje. Crowdfundplatformen duiken op in alle industrieën. Het is immers een goedkope, slimme oplossing om tot de juiste financiering van je droomplan te komen. Böhemia was het allereerste concept met een gecrowdfund (privé) eiland ter wereld. Helaas mocht het niet baten, maar er is zoveel perspectief voor de toekomst om dit wel te realiseren.

De Bohemian Birds (‘a global travel society for curious minds’) hebben met Böhemia de aankoop van het Zweedse eiland Stor Grötholmen willen financieren met geld dat via crowdfunding bij elkaar is gesprokkeld. Wat dat inhoudt? Voor 2.000 euro koop je het recht om twintig dagen in de zomer op het eiland te verblijven, in de herfst- en winterperiode maximaal vijftien dagen. Tijdens deze periode deel je het eiland met een groep mede-investeerders: in de lente- en zomerperiode verblijven maximaal achttien mensen op het eiland, in de herfst en winter zijn dat er maximaal vijftien. Aldus de birds in een interview op Silicon Canals. 150 mensen waren er nodig, om in totaal het bedrag van het eiland te kunnen opbrengen.

crowdfund oproep 1

Het is een eiland, dat eigenlijk verre van technologie en social blijft. Geen elektriciteit, geen WiFi en geen sociale netwerken. Voor een paar dagen per jaar richt jij je dus op jezelf en op die natuurlijke omgeving. Een sustainable society waarin SOCIAL weer SOCIAAL wordt, en we mensen leren kennen, interesses delen en samen ervaren. Willen we daar als reizigers anno 2015 echt grof geld voor betalen?

Geld speelt geen rol

Onder de investeerders bevinden zich allerhande mensen met allerhande functies en deze zijn zichtbaar op de website. Volgens ING behoren diverse landen in Scandinavië tot de duurste vakantiebestemmingen in Europa, met Zweden op een vijfde plek. Dit is gemeten met vooral lokale uitgaven die er gedaan worden.

”Waar zij bij het zoeken van de vakantie vele uren en avonden spenderen om op zoek te gaan naar de voordeligste vakantie, gegeven het wensenpatroon. Op het moment dat de vakantieganger gaat reizen en aankomt op de bestemming, maken zij zich veel minder druk over de uitgaven tijdens hun vakantie. Deze zogenoemde prijselasticiteit van reizen, is ons al jaren bekend. Zodra men op vakantie is, dan gaat de portemonnee open en zijn consumenten minder bezig met uitgaven dan tijdens een normale (werk) week.” Aldus Sasja Winters, ING.

Is het kunnen bijdragen aan het kopen van een eiland dan vergelijkbaar met een ultieme vakantiewens? Immers, we hebben allemaal onze ideale vakantie in ons hoofd, maar zijn vaak erg bang dat het tegen gaat vallen, ondanks de goede reviews die we erover gelezen hebben. Maar als het goed is, is het goed, en speelt geld dus geen rol. Vakantie keuzestress is met een initiatief als crowdfunden van een vakantiebestemming volledig verleden tijd geworden. Het is jouw eigen investering, jouw eiland, jouw ultieme vakantie. En de prijs die je aldaar betaalt voor je daily groceries, maakt volgens bovenstaand onderzoek dus iets minder uit.

De deelcultuur in de private reisindustrie

Inspelen op het gemak van het bezoeken van een eigen, vertrouwde omgeving, gecombineerd met het delen van kosten en zorg; dat is de basis voor het crowdfunden van een vakantie bestemming. Natuurlijk past een dergelijke ontwikkeling volledig in het rijtje van de experience based economy, green travel & tourism ( de zorg en aandacht voor natuur en omgeving) en de sharing economy. Een betere wereld en een betere vakantie ervaring, begint dus echt bij jezelf. Door te crowdfunden en een bestemming met een select gezelschap te delen, omarm je als het ware een stukje van de wereld en draag je er zorg voor. Levenslang ben je eigenaar en samen met de community bepaal je de toekomst van het eiland. Het lijkt wel een soort Utopia, maar dan anders.

De persona

Is het dan ook een utopie? In zekere zin natuurlijk wel. Maar je kunt hier als individu wel je eigen krachten en kennis inzetten, dromen realiseren, nieuwe vriendschappen opbouwen en je familieleden erfgenaam maken van jouw stukje wereld. De bedenkers zien het concept zelf als een combinatie van het vertrouwde van een bekende plek, met het verrassende van continue ontwikkeling. Oftewel,  vergelijkbaar met een vakantiehuis van een (zeer grote) familie.

De vraag is natuurlijk wat het werk van de community gaat zijn. Er is een community manager nodig. Want met 150 mensen beslissingen maken over 1 stukje land, dat is een behoorlijke challenge. Iedereen kon mee doen en zich inschrijven, maar na een bepaalde periode van inschrijvingen bleek toch wel dat er een bepaald type mensen op een dergelijk project afkomt. Zou dat voor iedere bestemming zo zijn? Of zijn het alleen de vermogende mensen die überhaupt aan crowdfunding mee durven te doen? En wat betekent dit voor het type reizigers, dat het eiland aantrekt? Is daarin diversiteit te ontdekken, of zijn het sowieso niet zozeer de avontuurlijke vakantiegangers, maar de no-nonsense (die graag kiezen voor zekerheid) vakantiegangers?  Pak het lijstje van ‘vakantie’ persona uit het Travel Tomorrow rapport er maar eens bij. Of door de diversiteit, deze mensen tot een cohesie kunnen komen blijft een interessant topic.

persona travel tomorrow

Er wordt in het project van het crowdfund eiland bewust gewaarborgd dat de groep mensen bij elkaar past. Dat is dus het stukje community management. Met meer dan 100 mensen (aanmeldingen), zou dat gaan gebeuren; een soort selectieprocedure. Ik zou er als community manager zeker voor zorgen dat er juist niet allemaal gelijkgestemden in zitten. Wat iedereen met elkaar gemeen heeft is: de passie en liefde voor een stuk natuur en daar de zorg over kunnen dragen, een leven lang. Kijkend naar deze persona’s hierboven, zouden deze eigenschappen allemaal een aanzienlijk belangrijke rol kunnen spelen in het ‘ownen van een vakantie bestemming’.

Kunnen vakantiegangers wel delen?

Als je met Airbnb op vakantie gaat, of je hebt besloten lekker te gaan couchsurfen, weet je dat je iets huurt en deelt van iemand, maar dat het nooit van jou gaat zijn. Daar gaat het vooral om de local experience. In het concept van het crowdfunden van eilanden kom je echter niet onder een bepaalde ownership uit. Alles is van iedereen en alles wordt gedeeld. Je hebt dus geen eigen huisje.

Helaas is dus gebleken dat de target voor Böhemia niet is gehaald. Tijd om te kijken of vakantiegangers wel kunnen en willen delen en of eenzelfde concept in de toekomst wel zou kunnen werken. Het antwoord is JA, wanneer we kijken naar de learnings van dit project en de kansen voor een volgend crowdfunding initiatief voor vakantie bestemmingen, volgens de ontwikkelaars zelf:

  • Crowdfunding bouwt een serieuze hechte community van likeminded people. En dat belooft veel voor de toekomst. Voorkomen dat vakantie-bestemmingen ten onder gaan aan toerisme, maar een online en offline community bouwen met mensen die hart hebben voor een bepaald gebied en er echt voor gaan zorgen.
  • Een mislukte eerste poging heeft door de serieuze media-aandacht van dit project wel veel draagvlak gekregen. Crowdfunden van een vakantie-bestemming heeft in 2015 als idee zijn intrede gedaan en is gesteund door tal van ambassadeurs die achter dit idee stonden.
  • De lean startup methode is een goede methode om het concept te testen. En biedt dan ook zeker voldoende input om mee verder te gaan, ook in de toeristische industrie.
  • Een belangrijke tip van de ontwikkelaars om in de toekomst succesvol eilanden te crowdfunden: creëer een mogelijkheid om te ‘funden’ voor minder budget. De bedenkers zouden een volgende campagne anders inrichten en ook kleinere giften mogelijk maken, in plaats van enkel investeringen op te willen halen van 2.000 euro. Zoals een weekend op het eiland voor 500 euro. Zorg dus, dat je meerdere ‘reizigers’ en budgetten kunt aanspreken met je crowdfund campagne.
  • Er is zelfs een hele guide voor ‘island buyers‘ waar dit project dankbaar gebruik van heeft gemaakt. Ken dus je bronnen en weet wat het waard is wat je koopt en waar je vervolgens in investeert.

Er zijn nog steeds diverse eilanden te koop en deze wachten misschien wel op het perfecte project: de geadopteerde vakantiebestemming versie 2. De project eigenaren van Böhemia hebben in een interview met Medium aangegeven dat zij bereid zijn al hun contracten en documenten te willen delen. En mensen die soortgelijke projecten (het funden van vakantie-bestemmingen) willen opzetten, mogen contact opnemen via info@bohemianbirds.com.

Which island will be next?! Zou jij meedoen? Denk jij dat het crowdfunden van privé vakantiebestemmingen een oplossing is in de toekomst? Ben benieuwd naar jouw mening, laat het horen!

Credits header afbeelding: Ivv@ldzenl (CC)

Gerelateerde Berichten

  • Congres Digitaal Willen We Allemaal

    3MO en het Tijdschrift voor Marketing organiseren op 1 oktober 2008 in het Museum voor…

  • TravelNieuws: Airbnb in de wereld van tourguiding en business travel

    Volgens mij is er geen enkele organisatie die zoveel wordt besproken als Airbnb. Van kleinschalig…

  • Wereld toerisme event: de volgende generatie en digitaal bestemmingsmanagement

    Op 27 september wordt het Wereld Toerisme Event georganiseerd door ANVR, Gastvrij Nederland, MVO Nederland…

  • Congres Digitaal Willen We Allemaal

    3MO en het Tijdschrift voor Marketing organiseren op 1 oktober 2008 in het Museum voor…

  • TravelNieuws: Airbnb in de wereld van tourguiding en business travel

    Volgens mij is er geen enkele organisatie die zoveel wordt besproken als Airbnb. Van kleinschalig…

  • Wereld toerisme event: de volgende generatie en digitaal bestemmingsmanagement

    Op 27 september wordt het Wereld Toerisme Event georganiseerd door ANVR, Gastvrij Nederland, MVO Nederland…

Categorie: E-commerce Tags: beleving, business concept, community, crowdfunding, eiland kopen, sharing economy, startup, travel, vakantie bestemming crowdfunden

Over Lobke Elbers

Als industry expert in digital en innovatie binnen travel, toerisme en hospitality deelt Lobke haar kennis en inzichten met professionals en business gerelateerd aan de industrie. Als Executive Editor en Director of Community Relations van 2014 – september 2017 bij TravelNext, ontwikkelde zij een Nederlands netwerk van Travel Professionals. In enkele jaren groeide TravelNext van een Nederlandse travelmarketing community naar een gerenommeerd merk en industry platform in travel onder haar supervisie.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Vakantiebeurs destinatiemarketing Expedia technologie reviews Airbnb travel TUI Booking.com onderzoek Social Media TripAdvisor hotels reizen instagram KLM NHTV Facebook Google mobiel

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring