Het online marketingplan beschrijft in grote lijnen hoe je meer gerichte bezoekers naar je website trekt en hoe je deze bezoekers converteert naar boekers. Een van de belangrijkste onderdelen van het online marketingplan vormt een kraakheldere omschrijving van je doelstellingen, wat wil je met de website bereiken? En voor wie? De doelgroep wordt nauwkeurig in kaart gebracht en budgetten, mensen en middelen zijn bekend.

Meer bezoekers
Hoe trek je meer kwalitatieve bezoekers naar je website? En hoe zet je de bezoekers aan tot de gewenste (trans)acties? In eerste instantie zal je als marketeer een goed overzicht moeten hebben van alle online marketing middelen die ingezet kunnen worden om meer bezoekers te genereren.

Zoals zoekmachine marketing (organic en paid search), e-mailmarketing, affiliate marketing, linkbuilding, games, prijsvragen, (video) bannering, contentintegratie (white label), viral marketing en de mogelijkheden van weblogs. Afhankelijk van het beschikbare budget, mensen en middelen kan de ‘online marketingmix’ voor jouw situatie worden ingevuld. Maar bezoekers trekken is stap 1, vervolgens zul je de belofte moeten waarmaken. Met je website moet je mensen prikkelen en verleiden.

Hogere conversie
Waar zet je de marketing euro in? Meer bezoekers of het verbeteren van de website conversie? Indien de website nog veel te wensen overlaat is het vaak verstandiger om eerst de focus te leggen op het verbeteren van de gebruikersvriendelijkheid en usability dan veel geld te steken in het aantrekken van nieuwe bezoekers die je veelal teleur gaat stellen.

Als online marketeer heb je dus ook inzicht nodig in de middelen die je conversie kunnen beïnvloeden zoals: user generated content, performance monitoring, toegankelijkheid (IE 7.0, Firefox), usability en design, betrouwbaarheid, betalen op internet, web 2.0 (co-creatie), navigatie mogelijkheden (opkomst geleide navigatie), gebruikersvriendelijke formulieren, schrijven voor het web, inzet van personas, interaction design, behavorial targetting, rss marketing, integratie call en chatmodules en de technische mogelijkheden van de achterkant van het internet.

Harde en zachte conversies
Elke website heeft zijn conversies. En zijn zowel harde als zachte conversies. Harde conversies zijn bijvoorbeeld het aantal verkopen, zaken die vaak direct geld opleveren. Het inschrijven voor een nieuwsbrief of de tijd dat iemand op een pagina blijft zijn de zachte conversies. Zorg ervoor dat je structureel meet op je belangrijkste conversies en blijf optimaliseren zodat je in het ritme komt van meten-weten-verbeteren.

Advertentie: wil je een Online Marketing scan. Praktische tips en trucs om meer bezoekers naar je site te trekken en ze vervolgens aan te zetten tot de gewenste (trans)acties. Stuur dan een e-mail naar sinds1998@gmail.com. Sinds1998.nl I online marketing training en advies. Sinds1998 is het adviesbureau van Martin van Kranenburg.

Hierbij dan mijn conversiemoment :- ) Ga nu naar Conversiescan.nl en vraag een scan aan.