Het “Roger Smith” hotel in New York is een familiebedrijf met 130 kamers. De directeur James Knowles is een kunstenaar, met grote interesse voor het opbouwen van relaties met mensen en gemeenschappen. De opzet van een op video’s gebaseerde website voor het hotel mondde uit in een compleet social media programma met een blog (Roger Smith Life), Facebook pagina, meer dan 7500 Twitter volgers, een Flickr fotostream en een YouTube kanaal.

Voor het hotel gaat het er om de mensen in het sociale media netwerk in het hotel te laten overnachten en er over te laten praten. Zo kan een relatie ontstaan en raken anderen geïnteresseerd. Het Roger Smith hotel probeert met online gastvrijheid hetzelfde te doen als in het hotel zelf. Aandacht en interesse voor de gast.

The Roger Smith Hotel
The Roger Smith Hotel

Cruciaal is dat sprake is van online en daadwerkelijk samenkomen. Gasten moeten de mensen waarmee ze berichten uitwisselen ook in levende lijve kunnen ontmoeten. Niet alleen twitteren of korte berichtjes achterlaten, maar ook echte feestjes en bijeenkomsten organiseren om de relatie te versterken.

Dit is een praktijkcase uit het ING rapport Hoteliers profiteren van doordachte inzet sociale media