“Beleving is de manier waarop je iets ervaart of interpreteert”. Een sterk begin van de presentatie van Benjamin Nicholson (DCC) en Joppe Curvers (NHTV) op de eerste Vakantiebeurs Vakdag. Tijdens deze sessie werd gesproken over het verbinden van beleving en economische impact van toerisme. Wat hebben deze factoren met elkaar te maken en hoe zijn deze aan elkaar te verbinden? Met de Beleving Impact Monitor wordt er een duidelijk verhaal gecreëerd.

Het ontstaan van de Beleving Impact Monitor

Benjamin Nicholson, sales director bij Dynamic Concepts Consultancy en Joppe Curvers, docent en researcher van NHTV Breda University of Applied Sciences, hebben door een intensieve samenwerking tussen DCC en NHTV de Beleving Impact Monitor ontwikkeld. Deze monitor onderzoekt de regionaal economische impact van toerisme.

Zij introduceren dit nieuwe product door beide kanten hiervan toe te lichten. Benjamin is gespecialiseerd in het belevingsaspect en Joppe focust zich vooral op het meten van de economische impact.

Het toepassen van de Beleving Impact Monitor

Wanneer het om beleving gaat, komt de Net Promotor Score (NPS) van pas. Dit is een overzicht dat laat zien hoe een beleving ervaren is, in dit geval in een regio. Deze score wordt in het onderzoek gebruikt van de Beleving Impact Monitor. Door middel van verschillende onderzoeksmethoden zoals diepte interviews met stakeholders en bewoners van het gebied om te peilen hoe “happy” ze zijn met de beleving. Zo is er maar vaak een klein deel van de gehele groep die als promotors gezien worden. Zij zullen de beleving die ze gehad hebben als erg positief ervaren en zij willen dit dan ook graag met de buitenwereld delen.

Natuurlijk wil een regio zo veel mogelijk promotors, aangezien zij de marketing voor de bestemming doen. Dit kan via word-of-mouth maar ook via online kanalen zoals Facebook, waar gelijk een groot aantal potentiële bezoekers wordt bereikt.

(Promotors doen de marketing voor jou)

Dit leidt tot het volgende: wat hebben de belevingen van toeristen voor economische impact op een regio? Een toerist geeft vaak geld uit aan verschillende posten, hierbij valt te denken aan restaurants, shopgelegenheden en hotels: directe output. Om deze shopgelegenheden te laten functioneren, moet hier natuurlijk ook geld circuleren, denk hierbij aan het uitbetalen van het personeel: indirecte output. Hier kan in een regio een overzicht gemaakt worden door middel van het Input / Output model om zo inzichtelijk te maken wat de economische impact is van toeristen in het gebied. Het is een efficiënte methode voor het vangen van de totale bestedingen.

De voor- en nadelen van het Input-Output model

Eén van de belangrijkste voordelen is dat het een veel toegepast model is in verschillende studies.

Daarnaast zijn er relatief beperkte datavereisten om zo de totale I-O tabel te vullen. Uiteindelijk wanneer alle data compleet is en het onderzoek verricht is komt er een gedetailleerde en verklaarbare uitkomst. Zo is het overzichtelijk voor een regio welke economisch impact belevingsrecreanten hebben. Denk hierbij aan de toegevoegde waarde en de werkgelegenheid per sector.

Eén van de nadelen is dat het model alleen geschikt is voor de berekening van de impact van (veranderingen van) bestedingen door toeristen.

De toekomst van het model

De Beleving Impact Monitor staat op dit moment in zijn startblokken maar er zijn grote ambities vanuit beide partijen. Zo willen zij graag de economische impact in verschillende gemeenten, provincies, regio’s en landen berekenen en zo de beleving van de toerist naar een hoger niveau tillen.

Auteur: Lorainne van Liere, content developer (Booking Brabant)