Blogs met exclusieve previews, insights en interviews over #SoMeT15EU op 25 en 26 maart in Amsterdam. TravelNext sprak met de succesvolle Tessa Dirks, social media manager bij NBTC|Holland Marketing over haar keynote. Want hoe promoot je Nederland in het buitenland via social media?

Wat is je grootste uitdaging bij het opschalen van sociale media-activiteiten naar de internationale markten?

De balans vinden tussen het enerzijds aanbieden van ‘1 social medium in meerdere talen’ versus ‘het aanbieden van meerdere social media in 1 taal’. Je kunt je voorstellen dat je veel meer verschillende social media kunt inzetten als je kiest om maar in 1 taal te communiceren. Dat is bij NBTC | Holland Marketing nu niet hoe Social Media is georganiseerd. Om een voorbeeld te geven: ik heb Facebook kanalen in het Italiaans, Spaans, Duits, Engels en nog een aantal andere talen. We richten ons op alle toeristen op buitenlandse markten die naar Nederland willen komen.

Wanneer ik ervoor zou kiezen om op Facebook enkel een Engelstalige pagina te beheren en daarop ook daadwerkelijk alleen in het Engels communiceer, creëer ik meer tijd en resources om verschillende social media in te zetten. Zoals bijvoorbeeld Vimeo of Snapchat (overigens even apart van het feit óf we überhaupt deze genoemde voorbeelden willen inzetten).

Je kunt je voorstellen dat deze manier van Social Media management kansen biedt op het gebied van innovatie en ‘het snel(ler) kunnen handelen’ in het eeuwig veranderende social media landschap. Overigens ben ik nu bezig om het social media management zó te organiseren dat ik meer tijd overhoud voor het inzetten van nieuwere of andere social media, dan dat ik nu doe. Als je wilt weten hoe ik dat doe en waarom, zal je naar SoMeT15EU moeten komen. Daar vertel ik er alles over.

Welke cases of bestemmingen bestudeer je voor de beste praktijkvoorbeelden in digitale marketing campagnes en social media?

Ik kijk vaak naar www.facebook.com/seeaustralia. Hun hele Facebookpagina is gevuld met foto’s gemaakt door de community zelf. Zij maken hiermee heel goed gebruik van hun community. Zo zorg ik er (mede doordat ik geïnspireerd raak van hen) voor dat ik deze hele maand (maart) op al onze Facebookkanalen (pagina’s in meerdere talen) voor meer dan 95% foto’s gebruik die enkel zijn gemaakt door onze community.

Daarnaast kijk ik juist graag naar hele andere communities. Zo ben ik lid van de gesloten Facebookgroep ‘Mooie luchten’. Deze groep is gevuld met enthousiastelingen (fans) die continu foto’s plaatsen van Nederlandse luchten. Dat is ook nog eens erg handig want zo af en toe vraag ik er eentje op om te mogen gebruiken op een van de Social Media kanalen. Het is mooi om te zien hoe enorm actief deze community is en de hoeveelheid positieve commentaren die onder de posts geplaatst worden is echt ongelooflijk. Het is een hele ‘menselijke community’ online. Door zo’n succesvolle community te volgen, blijf je nuchter en alert over het feit dat social media niets meer en niets minder is dan online interacteren met mensen. Soms word je verleid dit te vergeten.

alleen maar eigen content

Je hebt SoMeT bijgewoond in Rovaniemi, Finland vorig jaar. Wat was jouw ervaring op het gebied van leren en netwerken?

Ik was heel enthousiast over SoMeT.  Ik ben zelden naar een evenement geweest dat zo aansloot bij mijn dagelijkse uitdagingen in mijn functie. Het maakte de inhoud van het evenement zeer toepasbaar in mijn werk als Social Media Manager.

Wáár zal jij over spreken op Somet dit jaar?

Ik zal spreken over het opzetten van een social media strategie, waarbij ik al heel snel zal inzoomen op hoe ik de strategie in de praktijk heb gebracht.Want uiteindelijk wil ik echt een kijkje in de keuken geven: veel voorbeelden dus, want: mooi hoor zo’n strategie, maar hoe doe je dat dan in de praktijk.

Ik geef daarom bijvoorbeeld ook gewoon aan hoeveel budget ik te besteden heb om Nederland wereldwijd via Social Media te bereiken. Ik vind persoonlijk dat er niks vervelender is dan een presentatie van een waanzinnige campagne, zonder dat bekend is welk budget daar nu tegenover staat. Je moet de context kunnen begrijpen.

Nog even iets anders om je beter te leren kennen, wat is je favoriete bestemming om naartoe te reizen?

Mijn favoriete bestemming verandert eigenlijk steeds. Ik ga het liefst niet twee keer naar dezelfde plek, omdat ik vind dat er zoveel moois te zien is, waardoor ik het zonde vind om nog eens hetzelfde te bezoeken. Een uitzondering hierop is trouwens Curaçao. Ik ben namelijk een beetje verliefd op Curaçao.

Voor dit jaar staan in ieder geval Frankfurt, Krakau, Toscane en Zuid Frankrijk gepland.

Over Tessa

Tessa is Social Media Manager voor NBTC | Holland Marketing en heeft meer dan tien jaar ervaring in community management en social media in verschillende bedrijfstakken. Zij is verantwoordelijk (van strategie tot implementatie) voor alle internationale communities van Holland.com via meer dan 20 social media kanalen. Ze is de eerste in de internationale rol van Social Media Manager voor Holland.com’s social media activiteiten.

nbtc

In haar vorige baan heeft Tessa een nationale ‘online carrière community’ opgezet voor een grote Nederlandse recruitment organisatie. Ben jij nu al benieuwd wat Tessa de hele dag doet? Lees dan het blog ‘een kijkje in het leven van een Social Media Manager‘.