Hoe gebruiken reizigers hun telefoon voor travel: app & mobile marketing

Een veel gehoorde discussie bij reisondernemers is een keuze tussen een mobile responsive website of het ontwikkelen van een travel app. In een recent onderzoek heeft Google wat cijfers weggegeven, gebaseerd op onderzoek van Ipsos onder smartphone gebruikers en de redenen om deze te gebruiken, in relatie tot reizen. Er zijn een aantal voorlopige conclusies te stellen voor de kansen van reisondernemers met voor- en nadelen voor zowel apps als mobiele websites.

Korting voornaamste reden om mobiel te gebruiken

Smartphones worden bijna overal voor gebruikt, maar met name om te zoeken naar kortingen of mooie aanbiedingen. Informatie vooraf en tijdens de reis, is daarna de grootste reden om mobiel tijdens reizen te gebruiken. Website activiteiten zoals zoeken naar de beste deal, vormt dus via mobiel ook een van de belangrijkste kernactiviteiten en juist hier kunnen reisbedrijven op inspelen.

Maar op de vraag of een mobiele website volstaat of een app beter is om te lanceren, is geen eenduidig antwoord te geven.

top-travel-activiteiten

App

Uit de antwoorden blijkt dat apps voornamelijk blijvend geïnstalleerd worden om gebruik te kunnen maken van een loyaltyprogramma (discount dus). Daarnaast wordt de app vooral ook tijdens het reizen zelf geraadpleegd; inchecken, mobiele boarding passes en daarna volgen ook de activiteiten van het boeken en actuele vluchttijden checken.

apps-en-websites

Mobiele website

Inspiratie wordt gezocht via mobiele websites, net als adres en contactinformatie van het reisbedrijf, het vergelijken van vluchtopties, verblijfsopties en in sommige gevallen het doen van een last-minute boeking.

Op basis van deze gegevens zou voorzichtig gesteld kunnen worden dat mensen door het installeren van een app waar een loyaltyprogramma aan vastzit, bereid zijn om vaker via de app op de mobiel te gaan dan via een mobiele website. Het punt blijft echter wel steeds, dat het binnen een app van een specifiek reisbedrijf, moeilijk blijkt om de prijzen te vergelijken, tenzij de persoon gebruik maakt van de app van een meta search engine, waar alle prijzen van alle aanbieders worden vergeleken. Het vertrouwen van de consument in de laagste prijsgarantie moet teruggewonnen worden en daar ligt, met name in het bieden van toegevoegde waarde voor een app, een grote uitdaging.

top-travel-activiteiten

Vrienden en familie geven doorslag

De rol van peers speelt, op basis van het onderzoek, een zeer grote rol in het wel of niet downloaden en gebruiken van een app. Hetzelfde geldt voor het natrekken van appstores, waar scores van apps bekeken kunnen worden en reviews van apps door gebruikers gelezen worden. De invloed van de directe omgeving en de communities waarbinnen reizigers zich bevinden (zoals we dit kennen van platforms zoals TripAdvisor) spelen dus ook binnen het downloaden van apps een grote rol.

Vertrouwen binnen netwerken

Reisorganisaties kunnen dus beter investeren in het creëren van vertrouwen in het gebruik van de app binnen diverse generaties en binnen diverse travel communities, dan erover adverteren op televisie, of tijdens de boeking informatie verstrekken over de app. Influencers zouden hier het komende jaar weleens een belangrijke rol in kunnen gaan spelen.

bronnen-travel-apps

Navigatie en aanbieding

Vanzelfsprekend staat een logische navigatie op nummer 1 om apps goed beoordeeld te krijgen door gebruikers. Maar wat is een logische navigatie? Door te kijken naar succesvolle apps buiten de branche, kunnen reisorganisaties veel waardevolle lessen leren. Kijk bijvoorbeeld naar simpele sociale community apps zoals de apps van Twitter, Facebook en Instagram, die 1 doel dienen en herkenbare icoontjes gebruiken. Navigatiestructuur en menu-structuur zijn key, net als het versimpelen van keuzes en knoppen. Maar ook buiten travel kan er in retail gekeken worden naar eenvoudige menu structuren en opties om m-commerce, klantenservice en mobiel betalen binnen apps te vereenvoudigen.

Loyaliteit via mobiel/app & notificaties

Expedia speelt bijvoorbeeld slim in op het stimuleren van app/mobiel gebruik en het belonen van boeken via een mobiel device. Wanneer er via mobiel boeken betekent verdriedubbelen van loyaliteitspunten.

Notificaties zijn daarnaast een reden om apps te blijven gebruiken, met name gericht op kwaliteit, service en informatie verstrekking voorafgaand of tijdens het reizen. Recent is uit onderzoek gebleken welke notificaties reizigers willen ontvangen.

apps-en-redenen-voor-gebruik

Alle resultaten van het onderzoek vind je hier.

Gepubliceerd door

Lobke Elbers

Lobke Elbers is communitymanager bij TravelNext.nl. Daar is zij verantwoordelijk voor alle content die op de blog verschijnt en begeleidt zo'n 50 bloggers in hun schrijfproces. Ze heeft ruim drie jaar ervaring met online communities en platforms. Het is het haar taak om de travel marketeer te inspireren, te verbinden en alle traveltrends in kaart te brengen. Door haar voorliefde voor startups en de centrale rol van TravelNext in de online reiswereld van Nederland, heeft zij kennis van alle relevante trends en ontwikkelingen. Daarnaast is Lobke gastdocent blogging & online marketing aan de NHTV in Breda, voert Lobke projecten in samenwerking met Reiswerk & is zij een van de online experts geweest voor o.a. het traject let’s go digital voor reisadviseurs van Thomas Cook.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *