• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Hoe houd je een (travel of leisure) evenement 365 dagen levend op social media?

3 december 2015 door Steven de Jong

“We hebben het geprobeerd, en we hebben gefaald. Maar wat ik jullie ga vertellen is hoe je zo vaak mogelijk vermakelijk en relevant kan blijven.” Kevin Bain is media directeur van R&A in Schotland en met zijn team verantwoordelijk voor de social media kanalen van ‘The Open’, het oudste en meest prestigieuze golf toernooi ter wereld. Tijdens de Scotland Digital Tourism Conference vertelde Bain hoe zij dit vierdaagse (leisure/sport) toernooi een jaar lang leuk proberen te houden in 7 praktische tips.

Ben jij geen golf fan? Dan is een korte introductie over ‘The Open’ wel gepast. Het toernooi is 150 jaar oud en de laatste editie trok in vier dagen tijd 237.000 fysieke bezoekers, 700.000 app downloads en 10,1 miljoen unieke bezoekers op de website. Bekijk deze video en je snapt dat het groots is!

Events, 365 dagen content en de travelindustrie

Kevin Bain heeft met talloze organisatoren van grote evenementen gesproken en iedereen worstelt met hetzelfde probleem: zodra een evenement is afgelopen zijn je toeschouwers weg. Niet alleen fysiek, maar ook online! Mensen deleten apps, bezoeken de website niet meer en ontvolgen zelfs social media kanalen. Herkenbaar? Toch zijn er manieren om de betrokkenheid op peil te houden! En die zijn heel herkenbaar voor verschillende bedrijven binnen de travel industrie; zoals het trouwseizoen voor de hotellerie, grote stedelijke evenementen waar citymarketeers mee te maken hebben, en ook seizoensgebonden organisaties zoals campings en fietsverhuur.

De zeven lessen

Les nummer 1: Forceer het niet! Liever niet op ‘iedere’ trending topic inhaken. Wees jezelf! Hoe? Door een gedegen opbouw te maken van jouw verhaal met diverse thema’s. The Open maakt zelf gebruik van zes thema’s voor content:

  • Nieuws & informatie: tickets, vervoer, accommodaties, etc.
  • De geschiedenis: #tbt met bijzondere verhalen en kennis uit het verleden
  • De golfclub: de locatie, vroeger en nu
  • De spelers: wie er ooit wonnen en wie er volgend jaar weer van de partij zijn
  • Wat er gebeurt buiten de golfbaan: naast golf zijn er grote televisie schermen, foodstands, bars, zitzakken etc.
  • Golfstyle: varieert van golfmode tot herkenbare golfers ‘problemen’

thanksgiving the open

Les nummer 2: Kies niet voor één social media kanaal (mits jouw social media team groot genoeg is om meerdere social media kanalen te onderhouden). De rollen van ieder medium worden eenvoudig uitgelegd in de onderstaande foto:

platform summary the open

Opvallend detail is dat Google+ alleen maar wordt gebruikt om de vindbaarheid te vergroten en niet zozeer interactie met fans te onderhouden.

Les nummer 3: Veel van de content die voor het ene medium werd gemaakt, werd ook gedeeld op het andere medium. Wel zo makkelijk, maar niet zo effectief. Het Facebook kanaal stond bijna drie jaar lang stil wat betreft het aantal fans. Een nieuwe aanpak was nodig. Voor ieder kanaal wordt nu eigen, unieke content gemaakt. Sindsdien vertonen alle communities (sociale kanalen) een organische groei.

Sinds ze op Facebook unieke video’s uploaden en niet langer YouTube links plaatsen, heeft het bereik op dit kanaal een enorme vlucht genomen. 50% van het engagement komt van de video’s, terwijl er nog altijd meer foto’s worden geplaatst.

the open TBT

Op Twitter zijn ze gestopt met het delen van laatste updates vanaf de green. Dat deden immers al tientallen andere Twitter golf accounts. In plaats daarvan maken hun designers relevante, unieke inhakers, die massaal worden gedeeld. Volgens Bain moet je continu variëren met je content om te ontdekken wat werkt.

social media content the open

Hun meest succesvolle creatie tot nu toe, die bijna 10.092 likes en 515 reacties ontving en 5.973 keer werd gedeeld:

the open meest succesvolle post

Les nummer 4: ‘Mobile first’! In een tijdsbestek van nog geen drie jaar is de ticketverkoop via mobile gestegen van nul naar 35%. Je site moet tegenwoordig responsive zijn.

Les nummer 5: ‘The Open’ heeft een internationaal publiek en deze les geldt dus niet voor ieder evenement, maar als je de kans hebt, focus dan op lokaal nieuws. Zo spreekt The Open soms via Facebook een specifieke markt aan wanneer het kan inhaken op lokaal nieuws. Berichten worden dan uiteraard gegate en getarget.

Les nummer 6: Voorbereidingen zijn niet het halve werk, maar in het geval van The Open zo’n 40%. Leg het lijstje – wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe – naast je evenement en je hebt al een goede voorraad relevante berichten die je kunt voorbereiden. Bespaar jezelf tijd en stress tijdens het evenement.

Les nummer 7: Maak het voor bezoekers mogelijk om hun ervaringen te delen. Claim een duidelijke en korte hashtag, zorg voor WIFI op de locatie zelf, en verleid ze indien nodig met call-to-action oproepen of winacties. Wanneer je een app hebt die veel is gedownload dan kan je de bezoekerservaring ook nog verrijken met de inzet van iBeacons.

En nu jij…

Laat een reactie achter met jouw tip(s) om een (travel/hospitality) evenement het hele jaar levendig te houden op social media!

Wil je de hele presentatie van Kevin Bain zien? Bekijk dan deze video.

Gerelateerde Berichten

  • Social media (Youtube)

    Social media is een actueel onderwerp. Elke marketeer is op zoek naar interactie met zijn…

  • Social media klachten en TripAdvisor

    TripAdvisor heeft sinds geruime tijd een optie voor bedrijven om te reageren op reviews en…

  • Social Media en Affiliate Marketing

    Vraag is niet of maar hoe we social media inzetten Alexander Willemsen beloofde ons meerwaarde…

  • Social media (Youtube)

    Social media is een actueel onderwerp. Elke marketeer is op zoek naar interactie met zijn…

  • Social media klachten en TripAdvisor

    TripAdvisor heeft sinds geruime tijd een optie voor bedrijven om te reageren op reviews en…

  • Social Media en Affiliate Marketing

    Vraag is niet of maar hoe we social media inzetten Alexander Willemsen beloofde ons meerwaarde…

Categorie: Social media Tags: content management, event

Over Steven de Jong

Steven de Jong heeft zijn eigen social media bureau, Olifant Media. Hij helpt bedrijven en organisaties (binnen en buiten toerisme & travel) met het behalen van hun marketingdoelstellingen via een creatief-effectieve social media aanpak. Opdrachtgevers waren o.a. KLM, Leiden Marketing, Nationale Nederlanden en Het Scheepvaartmuseum. Hiervoor was Steven social media marketeer bij Think! Amsterdam, webredacteur bij het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) en schreef hij het boek ‘Aan mijn jongere ik’.

Lees Interacties

Reacties

  1. Sanne zegt

    5 december 2015 om 09:56

    Hi Steven, leuk artikel! Ik mis alleen de curatie van User Generated Content in dit rijtje. En ik neem aan dat die 700.000 bezoekers heeeeel veel content genereren die je goed kan gebruiken om ze nog na te laten genieten!

  2. Steven de Jong zegt

    6 december 2015 om 07:49

    Goed punt Sanne. De 237.000 bezoekers (700.000 app downloads) zijn goed voor duizenden leuke uploads, waarvan de mooiste worden verwerkt in het community management tijdens en vlak na het event. Dit is onderdeel van die andere 60% community management, die je niet kan voorbereiden. Misschien nog wel een les om in gedachten te houden, is dat je flexibel moet zijn. Zeker tijdens je event kan er van alles gebeuren, waar je op dat moment op moet inspelen, zoals zware regenval tijdens The Open. Dan moet je je voorbereidingen los kunnen laten.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

hotels technologie Google Expedia Facebook reizen Airbnb travel NHTV Vakantiebeurs Booking.com onderzoek Social Media reviews mobiel destinatiemarketing TUI instagram KLM TripAdvisor

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring