Op zoek naar het hotel in Nederland dat net als The Roger Smith Hotel in NY sociale media effectief gaat inzetten om de boekingen weer zoveel mogelijk via de eigen website te krijgen.

Als jurylid van de Dutch Hotel Award 2011 beoordeelde ik de opdracht  van de 3 finalisten om sociale media in 2 weken zo in te zetten dat zij volop de aandacht vestigden op hun hotel en de Dutch Hotel Award. Postillion Hotel, Casa 400 en Townhouse Hotel gingen helemaal los met het onderwerp SelfService via Twitter. Toch kan er maar 1 de beste zijn en Townhouse Hotel Maastricht kwam als grote winnaar uit de bus.  Dit hebben zij gerealiseerd door:

–          Website http://www.self-service-soep.nl/  (verkorte URL : www.isoep.nl) op te maken met hierin een volledige integratie van Facebook, Twitter (#isoep) en Youtube

–          Hans van Wolde, eigenaar en Chefkok van 2-sterren restaurant Beluga in Maastricht, een oproep via Youtube laten doen om een bijdrage te leveren aan recepten en tips voor een lekkere Townhouse soep.

–          Communicatie via #isoep, facebook adcampagne en diverse andere lokale en nationale on –en offline netwerken

In deze periode van slechts 2 weken hebben zij via retweets een bereik van 480.000 volgers gerealiseerd en via 500 Facebook fans hun vrienden (67.880) weten te bereiken wat resulteerde in een stijging naar 800 Fans en een aantal impressie/ views van 700.000.

Uiteraard komt dan de kritische vraag, wat levert dit op behalve winst van de Dutch Hotel Award? Zij hebben laten zien dat je met veel energie van de medewerkers in het hotel een actie groot kan maken, zonder een euro extra uit te geven. Verbinding zoeken met locale ambassadeurs en de boodschap door volgers, vrienden en fans laten uitdragen.  Dit kan uiteraard alleen door het brengen van leuke en nuttige informatie , zonder direct de commerciële link naar het boeken van de kamer. Dit laatste is uiteraard wel de spin off, want gasten raken nieuwsgierig met als gevolg meer traffic naar de website en betere vindbaarheid in Google. En daar ziet de potentiële klant dat het hotel een doordacht, duurzaam en leuk concept heeft.