• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Hoe krijgen hoteliers controle terug over online distributiekanaal?

16 mei 2011 door Sasja Winters

De distributieketen is wezenlijk veranderd in de hotelsector. Online distributie, sociale media en het mobiele web hebben de afgelopen jaren behoorlijke verandering gebracht in hoe gasten geïnformeerd worden over beschikbaarheid en prijzen en het uiteindelijke boeken.

De fundamentele principes van de distributieketen van het hotelwezen is eigenlijk niet veel veranderd, echter er zijn meer spelers bij gekomen die meeprofiteren van het beschikbaar zijn van een hotelkamer.

De hotelgast doet ongeveer 25% van haar boekingen nog via persoonlijk contact met het hotel[1]. OTA’s hebben momenteel 40% marktaandeel[2]. Niet enkel de OTA’s profiteren, gegeven bovenstaande schema. Met de boeking door de gast via de OTA, verliest het hotel wel de meeste marge. Je zou verwachten dat de hotels de afgelopen jaren dan ook heel veel geïnvesteerd hebben in directe online boekingen via de hotelwebsite. Niets bleek minder waar, indirecte online kanalen blijven terrein winnen, gegeven onderstaande schema’s[3].

Boekingen totaal Online boekingen
2010 2008 2010 2008
Online kanaal 52,30% 47,60% Hotel website 67,30% 75,20%
GDS Travel Agent 22,10% 27,30% OTA 32,70% 24,80%
Persoonlijk 25,60% 25,10%

 

Voor hotelpartijen liggen er kansen als zij meegaan in de Social media revolutie scenario[4]. Zij zullen via sociale media als merk een band dienen op te bouwen met de hotelgast. Hiermee benutten zij gastgegevens beter en zullen de andere distributiekanalen steeds meer worden uitgeschakeld, waardoor rechtstreekse boekingen sterk groeien. Een hotelorganisatie die dit gerealiseerd heeft en social werd i.p.v. een URL is The Roger Smith hotel in Manhatten (NY). Zij hebben dit gerealiseerd door:

> Dynamische online aanwezigheid.
> Nadruk op informatie en humor i.p.v. op het product.
> Medewerkers de online relatie laten bouwen en onderhouden.
> Medewerkers staan op de voorgrond: Zij zijn het merk.
> Mensen uitnodigen met een groot netwerk (vb. Pete Cashmore, Mashable) in het hotel.
> Vasthouden aan de belangrijkste regel uit de hotelsector: Vertrouw op je eigen netwerk als je op reis gaat.

Door deze aanpak is The Roger Smith hotel steeds minder afhankelijk van de OTA’s geworden. De Marketing directeur denkt erover om helemaal met OTA’s te stoppen. Toch blijft er altijd een rol voor de OTA en de reisorganisaties aanwezig voor de reisplanning van de hotelgast. Reizigers hebben in hun reisplanning behoefte aan dynamic packaging voor het combineren van reis, verblijf en vervoer.

Overige bronnen: marketingfacts, hospitalityebusiness.com en ING economisch bureau.


[1] Exclusief contact gast via website hotel
[2] PhoCusWright
[3] eTRAK report
[4] ING publicatie Vakantieganger dwingt tot waardevoller aanbod

 

Gerelateerde Berichten

  • Hoe krijgen hoteliers controle terug over online distributiekanaal? Deel II

    Op zoek naar het hotel in Nederland dat net als The Roger Smith Hotel in…

  • Hospitality technologie: de nieuwe distributie voor hotels

    Eye for travel durft eerlijk en open te zijn. In een interview met Sacha Hausmann,…

  • Online travel trends & ontwikkelingen 2014

    In de meeste organisaties wordt op dit moment de laatste hand aan de  marketingplannen voor…

Categorie: E-commerce Tags: Hotels en distributie, Sasja van As-Winters, Trends hotelbranche

Over Sasja Winters

Sasja Winters werkt als Senior Sectormanager Zakelijke Dienstverlening voor ING. Zij spreekt dagelijks met belangrijke en onderscheidende spelers die in de reis-, online- en kennisintensieve sectoren actief zijn. Aan de hand van deze gesprekken en de kennis beschikbaar bij het ING economisch bureau, brengt zij sectorvisies uit. Zij heeft in 2009 de belangrijkste trends voor de Reissector vastgelegd in de “ Hoe reizen wij verder?” publicaties. In 2010 zijn er visies uitgebracht over de mogelijkheden van sociale media kanalen voor de hotellerie en zakelijke dienstverlening. In 2012 bracht zij #Travel2020 uit die in samenwerking met TravelNext gepresenteerd is. Zij wordt daarnaast veelal gevraagd als spreker tijdens congressen en ondernemersbijeenkomsten.

Lees Interacties

Reacties

  1. Vincent Goemaere - Cubilis zegt

    17 mei 2011 om 10:26

    Het gebruik van Cubilis.com (channel manager & commissie-vrije booking engine) zorgt voor een gezonde WIN-WIN. Zonder veel problemen krijgt elke boeking website inclusief de eigen hotelwebsite steeds de beste prijzen en beschikbaarheid, waardoor ook via de eigen hotelwebsite klanten rechtstreeks en commissie-vrij kunnen reserveren. Voor een hotelier betekent dit tijdwinst als meer visibiliteit zonder schrik voor overboekingen. Alleen een “Win-WIn” werkt op lange termijn – Bijna 1200 hotels maken gebruik van Cubilis.

  2. Dimitri zegt

    19 mei 2011 om 17:22

    Hotel eigenaren kunnen heel gemakkelijk zelf ook aan SEO (Search Engine Optimalisation) doen! Hotels moeten hierin investeren, het verdient zich altijd terug.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

mobiel instagram onderzoek reviews destinatiemarketing NHTV hotels Social Media reizen Expedia TUI travel Vakantiebeurs TripAdvisor KLM technologie Booking.com Facebook Google Airbnb

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 TravelNext