Ook luchthavens zijn aanwezig op sociale media. Sommige luchthavens vragen onwijs actief aan hun achterban wat ze precies kunnen doen om de gespendeerde tijd op het vliegveld zo aangenaam mogelijk te maken terwijl anderen hun bezoekers vermaken met een flinke flashmob. Een drietal cases van luchthavens die het in mijn ogen goed doen. 

Helsinki Airport opent kunstgalerij

Helsinki Airport heeft besloten een kunst galerij te openen door feedback en opmerkingen die de luchthaven kreeg via sociale media als Facebook, Twitter en YouTube.

Helsinki Airport heeft samen Finnair besloten om 7 Quality Hunters aan te nemen die alle suggesties van klanten moeten verzamelen om de beleving en ervaring van de luchthaven te verbeteren. De expositie is één van de 250 suggesties die de klanten hebben gedaan. Helsinki Airport belooft zo veel mogelijk van de gedane suggesties te implementeren en zijn begonnen met de kunstgalerij en een boekenruil op de luchthaven.

Dubai Airport danst voor haar publiek

Een flash mob op de luchthaven van Dubai werd een ware hit op Youtube, met ongeveer 2.8 miljoen views. De luchthaven heeft er onlangs nog de Social Media in Travel and Tourism Award mee gewonnen in New York. Met de flash mob breken zo’n 55 dansers, verkleed als vliegpersoneel, in in de dagelijkse gang van zaken op het vliegveld en toverden bij omstanders een lach op het gezicht met een ingestudeerde dans.

http://youtu.be/qOmGaFmj8tY

De flash mob diende als promotie van de MasterCard en was geïnitieerd door Dubai Duty Free. De actie heeft het twitteraccount 10.000 extra volgers en de Facebookpagina meer dan 5.000 likes opgeleverd.

Warsaw Chopin Airport, beste luchthaven in sociale media

Warsaw Chopin Airport is uitgeroepen tot de luchthaven die het op sociale media het beste doet. De luchthaven zet sociale media in om de luchthaven te promoten, om feedback van klanten en passagiers te krijgen en om hen direct te kunnen helpen bij problemen of vragen.

Chopin Airport is de meest ingecheckte plek in Polen met meer dan 60.000 check-ins. De luchthaven behoort op Twitter tot de top 10 van meest gevolgde luchthavens op Twitter met 24.000 volgers. En is daarnaast één van de eerste twee luchthavens geweest die gebruik maakte van het sociale media Pinterest en Google+.

Heb jij voorbeelden van andere cases? Ik ben altijd op zoek naar inspiratie, dus laat ze zeker even achter in de comments.