In een recent interview met de New York Times vertelde Mark Zuckerberg dat Facebook het nieuwsoverzicht voor de gebruikers zo aantrekkelijk mogelijk wil maken. Facebook heeft hiervoor het algoritme (EdgeRank), dat de berichten op jouw nieuwsfeed filtert en de voorkeuren van vrienden en fans in kaart brengt, aangepast. De werking van EdgeRank hing voorheen af van drie relatief eenvoudige factoren: affiniteit, gewicht en vervalscore. Tegenwoordig spelen er wel 100.000 factoren een rol en is de term EdgeRank achterhaald. Worden we hier als marketeer blij van? Of wordt het een gevecht om de aandacht van de fans?

 Waarom is het algoritme veranderd?

Afgelopen jaar is het aantal Facebook-pagina’s, waaronder veel bedrijfspagina’s en communities, met 50% toegenomen. Uiteraard posten de beheerders en marketeers voor deze pagina’s allemaal content, wat op het nieuwsoverzicht van de fans werd getoond. Facebook stelt dat ruim 1.500 berichten klaar staan, voor elke log in van een gemiddelde gebruiker. Ondanks dat een gemiddelde Facebook gebruiker gemiddeld 6 uur en 44 minuten op het social media kanaal aanwezig is per maand, is het natuurlijk gekkenwerk om alle berichten dagelijks te lezen. Voor een positieve gebruikerservaring, waarbij gebruikers alleen de berichten zien die voor hun écht relevant zijn, laat Facebook slechts een klein deel van deze 1.500 berichten door. Het resultaat van de nieuwe  EdgeRank is nu, dat de berichten van Facebook-kennissen of bedrijven waarmee je als gebruiker, niet veel spreekt, ze niet liked of een andere vorm van interactie niet hebt, onzichtbaar worden en alleen nog de ‘goede vrienden’ overblijven. Maar hoe ga je hier als marketeer mee om?

fb

Kijk verder dan de bekende reacties, shares en likes

Een gemiddelde post van KLM levert misschien 2.000 likes op, maar helaas heeft niet iedereen zo’n trouwe en zeer uitgebreide fansbase. Hierdoor staren we ons vaak blind op het aantal likes, shares en reacties. Echter, interactie blijft één van de belangrijkste factoren van EdgeRank. Maar, zo stelt  Lars Backstrom (Facebook Engineering Manager for News Feed Ranking), Facebook laat eerst het bericht aan een klein deel van je vrienden/fans zien. Pas wanneer er veel mensen zijn die een interactie aangaan met het bericht, stijgt pas de kans dat het bericht een groter bereik krijgt. De interactie is hiermee niet alleen meer de likes, shares en reacties, maar ook foto views, link clicks, video plays en overige clicks (alle vormen van clicks anders dan voorgaande vormen).

dreizenklm

Wat is het gemiddelde bereik met Facebook’s nieuwe algoritme?

Het bedrijf Edgerankchecker heeft met het nieuwe nieuwsoverzicht-algoritme van Facebook onderzocht, wat het bereik is bij een gemiddelde bedrijvenpagina. De cijfers zijn, in vergelijking met het bereik van de afgelopen twee jaar, dramatisch te noemen. Hieronder de resultaten:

Voor de gemiddelde fanpage op Facebook in maart 2014:

  • Organisch bereik per fan = 6.51%
  • Fan bereik per fan = 6.46%
  • Viraal bereik per fan = 0.99%

Hoe waren die cijfers eerst?

Organisch bereik per fan:

  • Feb 2012 = 16%
  • Sep 2013 = 12.60%
  • Nov 2013 = 10.15%
  • Dec 2013 = 7.83%
  • Mar 2014 = 6.51%

algo

 

Masterclass posts optimaliseren voor het nieuwe algoritme

Op 23 mei 2014 organiseert TravelNext een masterclass Facebook The Missing Links. Hierbij wordt ingegaan op de actualiteiten rondom Facebook, waardoor jij als marketeer optimaal kunt inspelen op de nieuwe veranderingen. Er zijn nog plaatsen over dus schrijf je snel in voor deze (gratis) vrijdagsessie!

facebook the missing links3

Bronnen: Edgeranker

Credits afbeelding: Klik en Steen