• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Hoe optimaliseer je jouw Facebook posts voor het nieuwe algoritme?

13 mei 2014 door Sanne van der Laan

In een recent interview met de New York Times vertelde Mark Zuckerberg dat Facebook het nieuwsoverzicht voor de gebruikers zo aantrekkelijk mogelijk wil maken. Facebook heeft hiervoor het algoritme (EdgeRank), dat de berichten op jouw nieuwsfeed filtert en de voorkeuren van vrienden en fans in kaart brengt, aangepast. De werking van EdgeRank hing voorheen af van drie relatief eenvoudige factoren: affiniteit, gewicht en vervalscore. Tegenwoordig spelen er wel 100.000 factoren een rol en is de term EdgeRank achterhaald. Worden we hier als marketeer blij van? Of wordt het een gevecht om de aandacht van de fans?

 Waarom is het algoritme veranderd?

Afgelopen jaar is het aantal Facebook-pagina’s, waaronder veel bedrijfspagina’s en communities, met 50% toegenomen. Uiteraard posten de beheerders en marketeers voor deze pagina’s allemaal content, wat op het nieuwsoverzicht van de fans werd getoond. Facebook stelt dat ruim 1.500 berichten klaar staan, voor elke log in van een gemiddelde gebruiker. Ondanks dat een gemiddelde Facebook gebruiker gemiddeld 6 uur en 44 minuten op het social media kanaal aanwezig is per maand, is het natuurlijk gekkenwerk om alle berichten dagelijks te lezen. Voor een positieve gebruikerservaring, waarbij gebruikers alleen de berichten zien die voor hun écht relevant zijn, laat Facebook slechts een klein deel van deze 1.500 berichten door. Het resultaat van de nieuwe  EdgeRank is nu, dat de berichten van Facebook-kennissen of bedrijven waarmee je als gebruiker, niet veel spreekt, ze niet liked of een andere vorm van interactie niet hebt, onzichtbaar worden en alleen nog de ‘goede vrienden’ overblijven. Maar hoe ga je hier als marketeer mee om?

fb

Kijk verder dan de bekende reacties, shares en likes

Een gemiddelde post van KLM levert misschien 2.000 likes op, maar helaas heeft niet iedereen zo’n trouwe en zeer uitgebreide fansbase. Hierdoor staren we ons vaak blind op het aantal likes, shares en reacties. Echter, interactie blijft één van de belangrijkste factoren van EdgeRank. Maar, zo stelt  Lars Backstrom (Facebook Engineering Manager for News Feed Ranking), Facebook laat eerst het bericht aan een klein deel van je vrienden/fans zien. Pas wanneer er veel mensen zijn die een interactie aangaan met het bericht, stijgt pas de kans dat het bericht een groter bereik krijgt. De interactie is hiermee niet alleen meer de likes, shares en reacties, maar ook foto views, link clicks, video plays en overige clicks (alle vormen van clicks anders dan voorgaande vormen).

dreizenklm

Wat is het gemiddelde bereik met Facebook’s nieuwe algoritme?

Het bedrijf Edgerankchecker heeft met het nieuwe nieuwsoverzicht-algoritme van Facebook onderzocht, wat het bereik is bij een gemiddelde bedrijvenpagina. De cijfers zijn, in vergelijking met het bereik van de afgelopen twee jaar, dramatisch te noemen. Hieronder de resultaten:

Voor de gemiddelde fanpage op Facebook in maart 2014:

  • Organisch bereik per fan = 6.51%
  • Fan bereik per fan = 6.46%
  • Viraal bereik per fan = 0.99%

Hoe waren die cijfers eerst?

Organisch bereik per fan:

  • Feb 2012 = 16%
  • Sep 2013 = 12.60%
  • Nov 2013 = 10.15%
  • Dec 2013 = 7.83%
  • Mar 2014 = 6.51%

algo

 

Masterclass posts optimaliseren voor het nieuwe algoritme

Op 23 mei 2014 organiseert TravelNext een masterclass Facebook The Missing Links. Hierbij wordt ingegaan op de actualiteiten rondom Facebook, waardoor jij als marketeer optimaal kunt inspelen op de nieuwe veranderingen. Er zijn nog plaatsen over dus schrijf je snel in voor deze (gratis) vrijdagsessie!

facebook the missing links3

Bronnen: Edgeranker

Credits afbeelding: Klik en Steen

Gerelateerde Berichten

  • De ultieme social media strategie in travel

    Australië was in 2012 volgens Tourism Australia de meest besproken globale bestemming op Facebook, Google+…

  • Social Media en Affiliate Marketing

    Vraag is niet of maar hoe we social media inzetten Alexander Willemsen beloofde ons meerwaarde…

  • Online Marketing Success Story: The San Giorgio Hotel Mykonos #itb14

    Gedurende de lezing op vrijdag 7 maart 2014 op de #itb14 van Anna-Lena Radünz (oprichter van…

Categorie: E-commerce, Online advertising, Online PR en branding, Social media, Usability & design Tags: advertising, algoritme's, Facebook, facebook advertising

Over Sanne van der Laan

Sanne van der Laan is in augustus 2014 afgestudeerd aan de NHTV te Breda, in de richting functiegericht toerisme en recreatie. Sindsdien is zij werkzaam als zelfstandig ondernemer en heeft zij haar eigen social mediabureau: Socialicious. Sanne heeft in het verleden veel werkervaring opgedaan in de online en social mediamarketing bij bedrijven als Nova Vakantiereizen, Klik&Steen en Shinemark. Haar passie voor social media en online marketing deelt ze in haar gastcolleges, presentaties en cursussen. Bij TravelNext kan ze haar passie voor reizen én haar passie voor alles online combineren en delen met andere professionals.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. De top 14 blogs van 2014 op TravelNext - TravelNext schreef:
    31 december 2014 om 10:33

    […] Ook Facebook veranderde dit jaar opnieuw. In het voorjaar bracht het platform een belangrijke verandering door voor het algoritme en Sanne gaf er een masterclass over: hoe optimaliseer je posts voor dit nieuwe algoritme? Lees meer… […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
RED Online Marketing
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

TripAdvisor Social Media KLM Google mobiel hotels Vakantiebeurs destinatiemarketing Booking.com Facebook reizen NHTV Expedia onderzoek instagram technologie TUI reviews travel Airbnb

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2022 · TravelNext