Het internet staat vol met webpagina’s die nergens toe leiden. Webpagina’s met ellenlange teksten die niemand leest en waar het volledig ontbreekt aan een call to action. Schrijven is schrappen. Website bezoekers zijn geen lezers maar scanners. Hou uw boodschap kort, krachtig en met een duidelijk doel voor ogen. Wat wilt u dat uw bezoekers gaan doen als ze deze pagina hebben gelezen? Welke conversiedoelstelling heeft u voor ogen?

Kijk eens opnieuw naar uw website en pak daar eens een pagina uit. En stel u dan de volgende vragen:  

1.      Waar heeft de lezer van deze pagina behoefte aan? Wat is zijn “probleem”? En hoe kan ik het de bezoeker zo gemakkelijk mogelijk maken om een antwoord op zijn vraag te vinden? En op welke vragen zoekt een bezoeker eigenlijk een antwoord? 

2.      Wat zijn uw conversiedoelen? Wat wilt u dat de bezoeker gaat doen als hij uw pagina heeft gescand. Wilt u dat hij zich inschrijft op een nieuwsbrief? Overgaat tot een bestelling? Of de informatie op deze pagina uitprint, of doorstuurt naar een vriend?

 3.      Weet u wie uw doelgroep is? Is er sprake van 1 doelgroep of moet u op een en dezelfde pagina meerdere doelgroepen bedienen? Wat motiveert uw bezoekers om de site te gebruiken? Wat is de toegevoegde waarde voor uw bezoekers? En in welke context (op kantoor of thuis) gebruiken zij uw website?

Allemaal vragen die van belang zijn om goede webteksten te schrijven die er toe doen. Maar helaas dan bent u er nog niet helemaal. Want schrijven voor het web is schrijven voor twee doelgroepen, namelijk uw bezoekers en zoekmachines. U zult ook uw structuur en code hierop aan moeten passen, zie hiervoor het verslag van “speld in de hooiberg”.