• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Hoe schrijf je goede webteksten?

20 februari 2008 door Martin van Kranenburg

Het internet staat vol met webpagina’s die nergens toe leiden. Webpagina’s met ellenlange teksten die niemand leest en waar het volledig ontbreekt aan een call to action. Schrijven is schrappen. Website bezoekers zijn geen lezers maar scanners. Hou uw boodschap kort, krachtig en met een duidelijk doel voor ogen. Wat wilt u dat uw bezoekers gaan doen als ze deze pagina hebben gelezen? Welke conversiedoelstelling heeft u voor ogen?

Kijk eens opnieuw naar uw website en pak daar eens een pagina uit. En stel u dan de volgende vragen:  

1.      Waar heeft de lezer van deze pagina behoefte aan? Wat is zijn “probleem”? En hoe kan ik het de bezoeker zo gemakkelijk mogelijk maken om een antwoord op zijn vraag te vinden? En op welke vragen zoekt een bezoeker eigenlijk een antwoord? 

2.      Wat zijn uw conversiedoelen? Wat wilt u dat de bezoeker gaat doen als hij uw pagina heeft gescand. Wilt u dat hij zich inschrijft op een nieuwsbrief? Overgaat tot een bestelling? Of de informatie op deze pagina uitprint, of doorstuurt naar een vriend?

 3.      Weet u wie uw doelgroep is? Is er sprake van 1 doelgroep of moet u op een en dezelfde pagina meerdere doelgroepen bedienen? Wat motiveert uw bezoekers om de site te gebruiken? Wat is de toegevoegde waarde voor uw bezoekers? En in welke context (op kantoor of thuis) gebruiken zij uw website?

Allemaal vragen die van belang zijn om goede webteksten te schrijven die er toe doen. Maar helaas dan bent u er nog niet helemaal. Want schrijven voor het web is schrijven voor twee doelgroepen, namelijk uw bezoekers en zoekmachines. U zult ook uw structuur en code hierop aan moeten passen, zie hiervoor het verslag van “speld in de hooiberg”.

Gerelateerde Berichten

  • Zo schrijf je dus goede webteksten.

    Goede webteksten schrijven voor je website of een blog is een vak. In de reisbranche…

  • De toekomst volgens Skyscanner, Disney en AGConsult: USABILITY

    Olivier Dujardin organiseerde al enige jaren met succes het Travel congres voor onder andere Travel360…

  • Tips en trends om bezoekers op jouw website te houden #etravelsummit

    Vorige week was de e-Travel Summit en daar sprak Ruud Couwenhoven over succesvol ondernemen ondanks…

Categorie: E-commerce, Usability & design Tags: Hoe schrijf je goede webteksten

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Vakantiebeurs destinatiemarketing reizen instagram KLM reviews mobiel Facebook NHTV TripAdvisor travel Google technologie Airbnb Social Media TUI hotels Booking.com Expedia onderzoek

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 TravelNext