Door: Laurens Taekema (Parkvakanties)

Hoe geef je jouw website een boost en zorg je dat jouw merk top of mind is bij jouw doelgroep? In de afgelopen twee jaar verviervoudigde Parkvakanties haar omzet én kreeg er tienduizenden fans bij op Facebook. In dit artikel deel ik zes tips op basis van onze ervaringen.

Anno 2019 is het lastig om op te vallen. Er is meer content online dan we aankunnen, het wordt steeds lastiger om te groeien op social media en om hoog te ranken in de zoekresultaten van Google. Parkvakanties, dat dit jaar haar 10-jarig bestaan viert, vertelt uit eigen ervaring hoe het door vallen en opstaan uiteindelijk na een herpositionering toch opnieuw lukte om in de overvolle markt van vakantie- en bungalowparken een hoofdrol te spelen.

Tegenwoordig staat de Parkvakanties website op belangrijke zoektermen weer steevast op de eerste resultatenpagina van Google. We staan dan tussen partners als Landal en Center Parcs en concurreren met grote partijen als Zoover en TripAdvisor.

Parkvakanties groeide in twee jaar tijd uit tot dé vakantiepark-specialist van Nederland. Het verdienmodel is performance based op basis van zowel affiliate- als rechtstreekse afspraken. We geven een compleet en actueel overzicht van alle vakantieparken, maar brengen vooral ook deze parken zo goed mogelijk in beeld. We zijn er iedere dag mee bezig om onze bezoekers zo goed mogelijk van dienst te zijn bij de zoektocht naar het ideale bungalowpark. Hierdoor is Parkvakanties inmiddels uitgegroeid tot de specialist in haar vakgebied.

Het heeft de website geen windeieren gelegd. Parkvakanties verviervoudigde haar omzet en kreeg er meer dan 40.000 likes bij op Facebook. Hoe zorg jij dat ook jouw bedrijf opvalt in de massa? Dat je groeit – qua social media en qua omzet – en hoe belangrijk is SEO bij het vergroten van jouw positie in de markt? Ik geef je hands-on tips over expert worden in jouw vakgebied.

1. Wees de expert

Al jaren gebeurde er niets meer met de website. Parkvakanties was ten dode opgeschreven. Tot het moment dat ik besloot er opnieuw leven in te blazen. Het roer ging om. Een geheel nieuwe huisstijl, website en marketingaanpak volgden. Een jaar lang werd er ontwikkeld, gesleuteld en gefinetuned, voordat eind 2016 de vernieuwde website gelanceerd werd. Klaar voor de toekomst. Klaar om te knallen. Met alle puntjes op de i? Nee, dat niet. Want dan was de site nu nog niet online geweest. Maar ruim voldoende om online te gaan en er vol voor te gaan. Want dát is wat je moet doen. Iedere dag proberen je online presence te verbeteren. Dat klinkt als een peptalk en dat is het ook. Het doel is om de beste in jouw vakgebied te worden. Als jij (en je werknemers) dit uitstralen en hiernaar handelen dan ben je op de goede weg. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar de overtuiging dat je je (samen) voor dit doel inzet is het halve werk. Uiteraard deel je al jouw kennis en ervaringen op de website en vervolgens op je social media kanalen. Dit mag gerust meerdere keren per week. Hoe meer je dit doet, hoe dieper je in de materie raakt en hoe meer anderen je als autoriteit gaan zien.

Niet onbelangrijk hierbij: focus vooral op jezelf en laat je niet gek maken door concurrenten. Natuurlijk volg je de concurrentie ook, maar af en toe een blik werpen is voldoende. Concurrenten meer aandacht geven levert vooral negatieve energie op. Stop die energie liever in je eigen concept. Ook al is de concurrentie groot of word je ingehaald qua volgers, bezoekers of omzet: het is nooit te laat om iets te doen.

2. Wees compleet

Om dé expert in jouw vakgebied te worden, is het allereerst belangrijk dat je je ook zo presenteert. Dit doe je door op een gestructureerde manier alle informatie over jouw vakgebied te delen. Gebruik hiervoor meerdere pagina’s die onderling linken (alleen als dit relevant is!). Uitvoerig dingen omschrijven is goed, maar maak het niet té wollig. Online lappen tekst lezen vindt niemand leuk, dus verdeel dan de informatie over meerdere pagina’s en/of werk altijd met tussenkopjes, quotes en afbeeldingen die de tekst ondersteunen.

Gebruik eigen geschreven content met de juiste tone-of-voice. Zorg dat alle informatie up-to-date is en plaats regelmatig (als het kan twee á drie keer per week) nieuwe content op je website door middel van blogartikelen, nieuws of bijvoorbeeld instructievideo’s.

Parkvakanties brengt alle vakantieparken in Nederland en omstreken in kaart. Maar dan wel op zó een manier dat het ook daadwerkelijk iets toevoegt. Vakantieparken worden zeer uitgebreid getoond. We bezoeken zoveel mogelijk zelf de vakantieparken en maken hiervan uitgebreide reportages met veel foto’s. Daarnaast maakt Parkvakanties eigen video’s, delen we nieuws uit de branche en tonen we uiteraard de meest actuele aanbiedingen.

Let wel: werk zo veel mogelijk met eigen materiaal of eigen ervaringen. Op die manier creëer je daadwerkelijk een meerwaarde voor je bezoekers. Hierdoor zullen ze niet alleen langer op je site blijven, maar wellicht ook terugkeren en tot actie overgaan, zij het het inschrijven van de nieuwsbrief, het afnemen van een product of het invullen van het contactformulier.

3. Werk met (veel) visuele content

We leven in een (online) wereld die steeds visueler wordt en dus hebben steeds meer mensen behoefte aan tekst én beeld. Zorg hier dus voor. Toon foto’s vooral niet te klein (gebeurt nog vaak) en gebruik video’s waar mogelijk en relevant. Parkvakanties past dit tegenwoordig eveneens zoveel mogelijk toe. We nemen onze bezoekers virtueel mee op reis en laten ze op die manier al de vakantieparken beleven. Hierdoor kunnen ze veel beter hun volgende vakantie bepalen.

Een goede balans tussen tekst en beeld (op zowel desktop als mobiel!) maakt de website niet alleen veel fijner om te gebruiken, de meerwaarde van visuele content is ook evident en wordt nog vaak onderschat. Mensen willen gewoon zien hoe iets eruit ziet. Het liefst vanuit alle hoeken, van boven en van binnen. Denk bijvoorbeeld eens aan 3D- of drone-beelden. Parkvakanties springt hier actief op in door veel foto’s en video’s bij haar artikelen en recensies te plaatsen. Het is bovendien mogelijk voor websitebezoekers om bij een beoordeling foto’s toe te voegen.

4. Altijd eerlijk

Expert zijn in je vakgebied betekent ook dat je authentiek moet zijn. Dit draagt bij aan je geloofwaardigheid en daarmee je status als expert zijnde. Als iets dus niet goed is dan mag je dat gerust op een nette manier delen. Natuurlijk wil je goede relaties met relevante spelers in je vakgebied waarborgen, maar: wees eerlijk. Door een verkooppraatje prikt de bezoeker snel heen en de kans dat ze elders om meer informatie en reviews gaan zoeken wordt dan alleen maar groter.

Op Parkvakanties zul je dus ook zeker lezen wanneer een vakantiepark niet in orde is, het zwembad vies is of de bungalow huisjes achterstallig onderhoud vertonen. Om die reden worden er door de zogeheten “parketeers” (die onderdeel uitmaken van het Parkvakanties-team) uitgebreide parkreviews gemaakt en worden de bezoekers gestimuleerd om hun ervaringen te delen (dikwijls ondersteund met een giveaway). Dit alles zorgt voor een actueel en oprecht beeld van ieder vakantiepark. Waar nodig geeft Parkvakanties overigens wel de aanbieders van vakantieparken de mogelijkheid om te reageren of verbeteringen door te geven.

5. Blijf sociaal

Scoren met social media is moeilijker dan ooit. Facebook heeft haar algoritme aangepast, Twitter lijkt op haar retour en op Instagram gezien worden is al helemaal geen sinecure. Het zijn de berichten uit de markt. En het klopt: het is tegenwoordig enorm lastig om met je eigen social media kanalen impact te maken. Toch mag je dit niet links laten liggen. Misschien is het nog het beste om social media als een essentieel onderdeel van je online identiteit te beschouwen. Iets wat meewerkt in je Google-rankings (zeker YouTube!) en iets waarmee je toch zeker nog wel een groep mensen aan je kunt binden die je dagelijks kunt bereiken.

Sinds de herlancering van Parkvakanties zijn de Facebook-volgers gegroeid van enkele honderden naar meer dan 45.000 volgers. Er werd (en wordt) iedere dag actief in geïnvesteerd. Met veel tijd – en oké – ook geld. We hebben in het begin veel geld gestopt in het vergaren van meer volgers. We zetten maandelijks zo‘n tien advertenties in en hebben daar de eerste paar duizend volgers mee vergaard. Inmiddels doen we dat niet meer en groeit de Facebook-pagina op een natuurlijke manier.

Toch is het met name belangrijk om daadwerkelijk tijd te investeren als je resultaten wilt zien op Facebook – en eigenlijk ook alle andere marketingkanalen. Besteed tijd aan het maken van goede posts, gebruik mooie foto’s en filmpjes en kijk naar mogelijkheden om te crossposten met partners. Het gaat er vooral om dat je vasthoudend bent, dat alle posts dezelfde stijl hebben en er er altijd op gericht zijn om de doelgroep te helpen of te entertainen. Bevindt je doelgroep zich op andere social media kanalen (bijvoorbeeld Instagram, LinkedIn, Pinterest of Twitter) dan zorg jij vanzelfsprekend dat jij daar (ook) actief bent.

Deel eigen content
Één van de belangrijkste lessen voor Parkvakanties is geweest is dat het delen van eigen content het beste werkt. We merkten toch dat als we zelf een park hadden bezocht en onze ervaringen en beelden met onze volgers deelden (ook via Instagram Stories) dat dit het beste werd ontvangen. Voorheen deelden we alleen de foto’s die we van de vakantieparken kregen, maar dat is toch meer promotiemateriaal en komt minder persoonlijk en authentiek over.

Facebook-posts met eigen foto’s, filmpjes en verhalen ontvangen steevast de meeste reacties met het grootste bereik als gevolg. Video-content is favoriet. Zo bereikte bijvoorbeeld een GoPro-filmpje van een wildwaterbaan van Center Parcs een half miljoen mensen.

Tip: werk met vaste rubrieken, zodat het makkelijker wordt om content te creëren en je bezoekers een stukje herkenning te geven. Eén van die rubrieken bij Parkvakanties is “Binnenkijken”. Door middel van een blog met foto’s of een filmpje wordt een accommodatie van binnen en van buiten getoond. Mensen geven hierop vaak positieve reacties, zeker omdat het dikwijls bijzondere accommodaties betreft, zoals een boomhut.

Regelmaat
Probeer met regelmaat te posten. Parkvakanties plaatst tussen de vijf en tien social media posts per dag. Dit is veel en zeker geen heilige graal, maar zorg er hoe dan ook voor dat je minimaal één keer per dag iets deelt. Liefst per medium. Je kunt hiervoor werken met een contentkalender, maar Parkvakanties doet dit redelijk spontaan. Voor het weekend kun je posts klaarzetten via Facebook’s inplan-functie.

Parkvakanties wisselt de social media posts af met afbeeldingen, links naar de website (alles wat op het blog verschijnt wordt ook direct op social media gedeeld), vragen aan de community en video’s. Ook de inhoud van de posts varieert bij Parkvakanties. Inspiratie- en entertainment-posts worden afgewisseld met meer call-to-action gerichte posts, zoals een goede vakantiepark-aanbieding in de aanloop naar een boekingsperiode. Zo houden we de mensen op diverse manieren geïnteresseerd en is de kans op een uitschieter qua bereik ook wat groter.

Betrokkenheid
Reageren op reacties en vragen van bezoekers is erg belangrijk. Klantgerichtheid is zonder meer onontbeerlijk als je als expert in de markt wilt worden gezien. Hier leer je namelijk zelf van en zorg je er ook voor dat anderen zien dat je adequaat omgaat met opmerkingen. Probeer alles te lezen en geef iemand een duimpje als het een leuke comment is. Vragen – soms direct en soms onder een post – beantwoord je natuurlijk zo snel mogelijk. Als je zelf betrokkenheid toont, wordt de community dat ook. Het moedigt mensen ook aan een reactie of vraag achter te laten, omdat ze weten dat er gereageerd wordt. Dit leidt tot een hogere engagement.

6. Blijf investeren (en vernieuwen)

Als jij dé specialist in jouw vakgebied wilt worden dan moet je je ook zo gedragen. Het is helemaal geen probleem als je dat op dit moment (nog) niet bent. Think big! Parkvakanties groeide in de afgelopen twee jaar – qua omzet – ruim 450 procent, maar dit kan zonder meer nog veel beter. Door continu bezig te zijn met haar missie om de beste informatiebron op het gebied van vakantie- en bungalowparken te zijn, is het gelukt om Parkvakanties weer op de kaart te zetten. Nu komt de rest.

Naast investeren in marketing is het minstens zo belangrijk om continu te investeren in je eigen website, dienst of product. Zo besteedt Parkvakanties veel tijd en geld aan de creatie van eigen content en de verdere ontwikkeling van de website. Kijk ook naar wie je hierbij goed kan helpen. Wij hebben de afgelopen jaren team Parkvakanties zien groeien naar 10 medewerkers (waaronder tekstschrijvers, video-editors en developers). Zij zorgen dagelijks voor een betere ervaring op de Parkvakanties website. Naarmate we groeiden leerden we weer meer mensen kennen en via via kom je soms ook weer iemand tegen die je verder kan helpen.

Expert zijn betekent ook up-to-date blijven met de laatste ontwikkelingen binnen je vakgebied. Als er nieuwe ontwikkelingen zijn dan deel je deze zo snel mogelijk op je website en op social media. Voor Parkvakanties is dit inmiddels vanzelfsprekend. Als er bijvoorbeeld een nieuw restaurant op een vakantiepark wordt geopend dan lees je dat op de website in een nieuwsbericht en wordt dit bijgewerkt op de individuele pagina van het betreffende park. Om bij te blijven onderhoudt Parkvakanties goede contacten met de ketens en losse bungalowparken. Deze relaties zijn belangrijk en goed om op te bouwen en te onderhouden.

Tot slot: blijf vernieuwen. Kijk om je heen. Waar liggen kansen of nieuwe technieken die je mogelijk kunt toepassen? Parkvakanties heeft bijvoorbeeld sinds vorig jaar haar eigen YouTube-kanaal. Niet enorm vernieuwend, maar met de vaste formats en geheel eigen insteek tóch een meerwaarde. Binnenkort zullen hierop ook de eerste drone-beelden te zien zijn. Ook iets waar Parkvakanties naar gaat kijken is live-chat. Kortom: kijk naar (leuke) nieuwe features die het proberen waard zijn en waarmee je je kunt onderscheiden. Je hoeft niet de eerste te zijn om meerwaarde te bieden en expert in je vakgebied te worden!