Vandaag mocht ik ook zelf aan de slag om een presentatie te geven over hoe je social media kan inzetten om van een zoeker een boeker te maken. Voor een volle zaal mocht ik mijn “lessons learned” vertellen van mijn eigen ervaringen als marketeer, trainer en blogger.

Social Media in de praktijk
Als je trainingen geeft krijg je veel feedback van cursisten. Ik merk de laatste tijd echt een omslag. Marketeers worden steeds actiever om twitter in te zetten om daadwerkelijk transacties te regelen. Zo verkoopt Kwik-fit winterbanden, struint Carglass tweets af met de zoekwoorden sterretje in je ruit, realiseert Serviceparking.nl 5 tot 10 transacties per dag via Twitter.

Praktijkcase Micazu.nl Vakantiehuizen
Als marketeer bij Micazu Vakantiehuizen leren we ook elke dag weer hoe we Twitter nog beter kunnen inzetten om daadwerkelijk vakantiehuizen te verhuren. Vooral in het weekend wordt actief gezocht naar tweets waarin mensen aangeven op zoek te zijn naar een vakantiehuis. Hieronder de lessons learned en de presentatie.

1. Focus. Eerst de basis op orde (1.0), dan pas 2.0.
2. Registreer je merk op sociale netwerken.
3. Maak het persoonlijk (achtergrond Twitter).

4. Het kost veel tijd. Richt het slim in. (Dashboard)
5. Wees niet bang voor negatieve reacties.
6. Reageer sowieso ook op negatieve berichten.

7. Volg je concurrenten. Wat doen ze slimmer, beter.
8. Maak heldere afspraken intern (wie, wat, wanneer).
9. Doe het goed of doe het (nog) niet!

[slideshare id=7044423&doc=presentatiesocialmediacongres-110224090007-phpapp01]

Volg hier de laatste tweets van het Social Media Congres.