Eye for travel durft eerlijk en open te zijn. In een interview met Sacha Hausmann, CEO van Busy Rooms, worden de ontwikkelingen en kansen in de technologie die juist voor de hospitality zo van belang zijn eens helder onder de loep genomen. De hotelindustrie zal moeten begrijpen dat door internet de snelheid van veranderingen niet meer in jaren is uit te drukken, maar in weken of zelfs dagen. Consumenten gaan van de hak op de tak mee met de ene trend die overloopt in de andere. Dat zorgt ervoor dat hoteliers scherp moeten blijven en technologische veranderingen moeten omhelzen als kansen om aan te grijpen.

De snelheids ‘bug’

Door continuering in de groei van mobiel gebruik en de verschuiving van web-based naar mobiel-web-based (mobiel online) zal de focus voor hoteliers steeds meer op directe distributie(verkoop) via mobiel moeten liggen in plaats van distributie door bijvoorbeeld OTA’s. Onder de distributie vallen dan uiteraard de sales en marketing teams, de reserveringsteams en de mensen die eventueel op change management zitten binnen het hotel of de accommodatie. Het klinkt logisch wanneer je stelt dat hoteliers beter van indirect online naar direct online distributie kunnen gaan, maar ergens zit blijkbaar een bug; een bug die volgens Sacha de snelheid van het online zijn heet. Daar ligt een uitdaging. Hotels zouden op ieder moment van het boekingsproces direct bij de klant moeten zijn; van oriëntatiefase tot de boekingsfase en tot lang daarna.

Overal en altijd

Om de online aanwezigheid bij de consument zo efficiënt en logisch in te richten kan volgens Sacha het best gekeken worden naar o.a. best practices uit channel management, oftewel het optimaal inzetten van alle communicatiekanalen. De belangrijkste reden hiervoor is dat consumenten zich niet langer centreren rondom één specifiek communicatiekanaal, maar online zijn rondom allerlei kanalen waaronder ook sociale media. Je kunt niet meer verwachten dat consumenten enkel gebruik maken van metasearch in zoekmachines, boekingssites en online travel agencies om uiteindelijk uit te komen bij jouw hotelkamer. Je hotel of accommodatie moet op elke plek in medialandschap te boeken zijn om direct traffic te genereren. Consistentie en een hoge toegankelijkheid in content, prijs en actueel kameraanbod is daarbij uiteraard een wijze raad. De apps en tools dienen niet enkel gezien te worden als service, maar moeten ingezet worden als ultieme communicatiekanalen waarin alle opties en mogelijkheden -commercieel gezien – zijn uit te buiten.

Technologie als strategie

Hoe? De toekomst ligt in het combineren van verschillende technologieën in een systeem dat makkelijk te beheren is. Volgens Sacha liggen er volop mogelijkheden in het vereenvoudigen van de technologische toepassingen door ze te combineren met kennis die bij hotels reeds voorhanden is en gemeten wordt. Denk hierbij aan een centraal dashboard als marketingtool waar enerzijds reviews, prestaties en bezoekersaantallen gemeten worden en anderzijds de (mobiele) communicatiekanalen zoals apps en tools centraal aangestuurd kunnen worden met actuele prijzen en beschikbaarheid. Technologie opnemen als marketingstrategie! Is de hotelwereld hier echt klaar voor?