Tien hotels openen in tien jaar tijd. Dat doe je met twee vingers in de neus als je Hilton heet. Maar voor Hotel con Corazón, met tot nu toe nog maar één hotel in Nicaragua, is dat een stevige ambitie. Toch lijkt die droom steeds dichterbij te komen, mede dankzij de community die de organisatie heeft opgebouwd op Facebook.

Hotel con Corazón

Hotel con Corazón is een hotel met een missie. In 2008 openden de Nederlanders Onno Oostveen en Marcel Zuidhof een hotel in het stadje Granada in Nicaragua. De winsten van het hotel worden geïnvesteerd in lokale onderwijsprojecten. Daarnaast stimuleert het hotel de lokale economie door zoveel mogelijk spullen bij ondernemers in de buurt in te kopen en personeelsleden op te leiden. Het idee daarachter is dat je beter kunt helpen door het onderwijs te verbeteren en de lokale economie te stimuleren, dan door alleen maar (ontwikkelings)geld te geven.

Dat model bleek al gauw te werken: sinds de opening is het hotel winstgevend en het staat bijna onafgebroken bovenaan op TripAdvisor. En aangezien het concept moeiteloos kan worden gebruikt in andere plekken op de wereld, werd het plan opgevat om tien hotels te openen in tien jaar tijd. Een prachtige droom die we waar willen gaan maken.

Maar hoe kom je aan ondernemers? Via Facebook!

Het netwerk is altijd al de kracht geweest van Hotel con Corazón. In de opstartfase werd een startkapitaal bij elkaar gebracht door een actieve community van aandeelhouders (‘careholders’). Om dit netwerk uit te breiden en met hen te communiceren gebruiken we voornamelijk de Facebook-groep.

De Facebook groep wordt ingezet om de community actief te betrekken bij de expansie. We zoeken daar onder andere onze investeerders en nieuwe ondernemers, die wellicht ergens op de wereld hun eigen Hotel con Corazón willen gaan bouwen.

Petra, bestuurslid en verantwoordelijk voor communicatie, heeft de rol van community manager in de Facebook groep. Onno (mede-oprichter en bestuurslid met portefeuille expansie) managet actief met Petra mee. Zij zorgen samen voor voldoende interactie op de Facebook-groep door te reageren, vragen te stellen en vragen te beantwoorden. Ook informeren zij de community over alle activiteiten en nieuwsfeiten rondom Hotel con Corazón.

En Geertje (Corazón onderwijsmanager in Granada) houdt de stakeholders, vrijwilligers en gasten op de hoogte van wat er zich zoals afspeelt in het hotel en in de onderwijsprojecten.

Het uitbreiden van het netwerk

Facebook blijkt niet alleen te helpen als wervingsplatform, maar ook als bindmiddel – geïnteresseerden komen via Facebook met elkaar in contact, smeden plannen, maken afspraken. Wat weer leidt tot mooie initiatieven voor het project.

Ook offline proberen we met de groep bij elkaar te komen. Zo hadden we woensdag 6 februari een bijeenkomst in de Buurtfabriek in Amsterdam, een overweldigend succes en weer veel nieuwe en bijzondere connecties die daar gelegd zijn. Zo kunnen ondernemers ook van elkaar leren en samenwerkingen aan gaan om hotels op te zetten over de hele wereld.

Het lijkt erop dat het concept zelf het werk doet. Mensen identificeren zich met het initiatief: ze vinden het spannend avontuur en zouden zelf ook wel een toko in het buitenland willen opzetten- en daardoor zijn ze bereid om het te ondersteunen en hun vrienden er over te vertellen, en dat is wat je uiteindelijk wilt.